Bilen har garanti – men det hjelper ikke alltid

Virker som problemet har økt kraftig de siste årene.

Nybilgarantien dekker mye, men ikke slitedeler. Bremser defineres som nettopp det, dermed må mange dekke denne kostnaden selv. Illustrasjonsfoto.
Nybilgarantien dekker mye, men ikke slitedeler. Bremser defineres som nettopp det, dermed må mange dekke denne kostnaden selv. Illustrasjonsfoto.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Vil kast i bremseskiver kunne kreves utbedret på nybil-garanti?

Bilen er gått 80.000 km (mye av dette er langkjøring). Jeg er klar over at dette er "innenfor" antall kilometer for når skiver begynner å bli slitte, og kan være utslitte. Men skivene er ikke utslitte.

Det ble nylig byttet bremseklosser på bilen, og verkstedet anmerket ikke at skivene trengte å byttes (noe jeg regner sterkt med de ville gjort om det var tilfelle) Jeg mener at kast bør dekkes av garantien. Hadde de vært utslitte, hadde jeg ikke vært uenig i at det ikke dekkes, fordi det er en slitedel. Er jeg helt på jordet?

Benny svarer:

Heisann. Nei, jeg vil ikke si at du er på jordet. Dette med garanti og hva som dekkes er ofte vanskelig tematikk. Men på nybilgaranti er prinsippet ganske enkelt: Den dekker ikke slitedeler.

Bremser er nettopp det, slitedeler. Hvis du skal få noe på garantien her, må det i utgangspunktet være fordi det kan påvises en fabrikasjonsfeil på skivene. Men etter 80.000 kilometer er det nok ikke så enkelt å argumentere med det. I såfall er det nok grunn til å tro at en eventuell fabrikasjonsfeil ville vært oppdaget tidligere.

Hvor ofte bremser må skiftes, varierer mye. Mange opplever å måtte bytte skiver på grunn av rust. Kanskje etter bare to-tre år og 30.0000 kilometer. Dette gjelder særlig elbiler som har kraftig regenerering, og hvor bremsene brukes lite.

Kast i skivene kommer som regel av varmgang. Ett eksempel: At bremsene er varme og man kjører ut i for eksempel en vanndam, slik at de slår seg.

Kai gjorde jobben selv – sparte flere tusenlapper

Dårligere kvalitet

På meg virker det som om problemer med skifte av bremseskiver har økt kraftig de siste årene. Da jeg jobbet som mekaniker for 20 år siden, var det en ganske uvanlig jobb. Da ble de som regel byttet fordi de var tynnslitte. Ofte etter 100.000-150.000 kilometer.

Jeg tror det blant annet skylkdes at materialkvaliteten er dårligere nå. Man er opptatt av at skivene skal veie så lite som mulig – også at man gikk bort fra asbest i bremseklossene.

Jeg er redd du ikke har en veldig god "sak" her, men du kan jo uansett ta det opp med forhandleren din. Kanskje kommer de deg litt i møte, for eksempel med å gi en rabatt på bremseskive-byttet. Ingen forhandlere liker å ha misfornøyde kunder, det kan tale til din fordel.

LES MER: Ingen service – ingen garanti

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Se video: Denne appen skal lære deg å kjøre fort