Mulig svindel-software: 127.000 biler tilbakekalles

Det handler om utslipp – igjen.

Audi tilbakekaller en rekke biler med dieselmotor hjemme i Tyskland, det handler igjen om mulig juks med utslippene.
Audi tilbakekaller en rekke biler med dieselmotor hjemme i Tyskland, det handler igjen om mulig juks med utslippene.

Audi må tilbakekalle 127.000 personbiler, etter at transportmyndighetene i Tyskland har oppdaget software de mener kan brukes til å jukse med utslipp.

Ifølge Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) kan denne softwaren manipulere utslippene fra dieselmotorene i bilene.

Tyske Bild (bak betalingsmur) var tidlig ute med nyheten, som senere har blitt plukket opp av en rekke medier.

Manipulerer utslippene

Flere Audi-modeller skal være berørt. Dette gjelder A4, A5, A6, A7 og A8, samt SUV-ene Q5 og Q7.

– Audi utvikler en programvare for de aktuelle modellene, i forbindelse med saken som først ble omtalt i media sommeren 2017. Bilene er helt trygge å kjøre frem til oppdatert programvare er ferdigutviklet, og da vil kundene kontaktes direkte. Basert på det vi nå vet, dreier det seg i Norge om rundt et par hundre biler, sier Even Rognlien Skovli som er kommuniasjonssjef for Audi, til Broom.

Over fem millioner dieselbiler måtte på verksted

Nei, dette er ikke noen alminnelig parkeringsplass. Disse bilene er kjøpt tilbake fra amerikanske eiere som følge av Dieselgate. Foto: Scanpix
Nei, dette er ikke noen alminnelig parkeringsplass. Disse bilene er kjøpt tilbake fra amerikanske eiere som følge av Dieselgate. Foto: Scanpix

Fikk sju år i fengsel etter Dieselgate

Kostet milliarder

Ifølge danske Ekstrabladet skal softwaren fungere på samme måte som den som ble oppdaget da Volkswagens Dieselgate-skandale sprakk i september 2015. I praksis at softwaren registrerer når bilen blir testet i laboratorium, og reduserer utslippene, slik at de framstår som lavere enn de egentlig er.

– Motorens kontrollsoftware i de aktuelle kjøretøyene vil bli fullstendig revidert, testet og forelagt KBA til godkjennelse, skriver Audi i en pressemelding.

For Volkswagen-konsernet (som Audi er en del av) har Dieselgate vært en alvorlig ripe i lakken. Det hele har også kostet dem dyrt, det blir anslått et sted rundt 30 milliarder euro, eller i underkant av 300 milliarder kroner.

Her i Norge har en rekke biler blitt kalt inn og utbedret. I USA, der Dieselgate ble avdekket, har konsernet blant annet kjøpt tilbake tusenvis av biler fra berørte kunder.

LES MER: Trosset skandalen og ble verdens største bilprodusent – igjen

Video: Bensin eller diesel? Se hva bilselgeren mener