Bensin eller diesel, det er det store spørsmålet her.
Bensin eller diesel, det er det store spørsmålet her.

Dieselbil kan fortsatt være smartest

Her står valget mellom to ganske like biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Holder på med et eviglangt prosjekt nå, hvor jeg skal kjøpe meg bruktbil. Har lett finn opp og ned to ganger, pluss sjekket alle forhandlere jeg har klart å finne. Har da i dette søket kommet frem til to biler jeg har fått holdt av til meg. Det er en 2012 Audi A4 Avant 1.8 TFSI multitronic med minste motor på 120 hk. Også har jeg fått holdt av en til bil hos samme forhandler. Det er også en Audi A4, men det er en 2009-modell Avant 2.0 TDI quattro med 170 hk.

Begge bilene ligger på omtrent samme pris og begge bilene har rullet omtrent det samme. 2009-modellen har gått 100.000, mens 2012-modellen har gått 118.000. De ligger priset til rett under 200.000 kroner begge to.

Det store spørsmålet mitt til deg da er hvilken av disse bilene skal jeg velge? Føler begge er gode biler og de er velutstyrt. Men vet ikke helt om tre år nyere bil og bensinmotor trumfer quattro og en sprek dieselmotor. Har du noen tips erfaringer som kan hjelpe meg i valget så setter jeg pris på det! Hilsen grublende bruktbilkjøper.

Benny svarer:

Heisann! Jeg kjenner følelsen. Det er ikke alltid like lett å velge, kanskje særlig når man har lagt mye jobb i prosessen, slik jeg skjønner at du har gjort.

Disse to bilene er av samme generasjon. A4 fikk en facelift i 2012. Jeg vet ikke om "din" bil er fra etter den, men det var ikke snakk om veldig store endringer.

Den ene er altså tre år nyere, det er i utgangspunktet et godt argument for å velge den. Til gjengjeld har altså den eldste bilen gått kortere. 18.000 kilometer er omtrent gjennomsnittlig årlig kjørelengde, det er også et poeng her.

Så har du selve bilene. 120 bensinhester er nok for mange tilstrekkelig i en Audi A4, men noe særlig kraftoverskudd kan du ikke regne med. Det gjelder særlig når du laster opp bilen. Da blir denne motoriseringen litt snau. Multitronic-girkassen er heller ikke noen utpreget højdare.

2-liters diesel og 170 hestekrefter er noe annet. Den motoren er betydelig sterkere og kler bilen godt. Firehjulstrekk kan også være gull verdt, særlig på vinteren. Det er mange som har erfart det her til lands de siste ukene!

Det kommer naturligvis an på hva du synes er viktig, dessuten kjøremønsteret ditt. Har du mye langkjøring, vil du nok sette ekstra pris på dieselmotoren. Både rent kjøremessig, men også i forhold til drivstoffutgiftene. Den går billig, i alle fall så lenge du ikke går amok med gasspedalen.

Dette bør du tenke på før du kjøper ladehybrid

Bennys valg er...

Vi kommer naturligvis heller ikke unna at det er mye negativ oppmerksomhet rundt dieselmotorene om dagen. Det påvirker også prisene. Det er veldig mye brukt diesel ute i markedet nå. Særlig i Oslo-området kan de være tungsolgte. Det er nok grunn til å tro at dette vil fortsette, sannsynligvis også forsterke seg. Det vil du få merke den dagen du skal selge bilen videre.

Disse to er uansett for gamle til at du får noen form for nybilgaranti. Men ettersom det er forhandler, håper jeg du sikrer deg en form for garanti uansett. Det er en god trygghet å ha med når bilene har blitt såpass gamle.

Da er det kanskje på tide å gi deg et klart svar? Jeg ville gått for dieselbilen, selv om den er litt eldre. Du får mer motor og overskudd, dessuten Audis utmerkede quattro-system. Det er også positivt at den har gått kortere.

Jeg ville også forsøkt å ta en ekstra pruterunde på prisen. Kanskje har selgeren litt ekstra å gå på ettersom det er en dieselbil, det koster ingen ting å forsøke. Slik markedet er nå, kan du gjøre ekstra gode kjøp på dieselbiler.

Lykke til med valget!

Klikk her for å lese testen vår av A4

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: 10 ting du trenger å vite om hjulskift