Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Turen over Atlanterhavet tok bare 5 timer og 13 minutter. Beregnet flytid på ruten er 6 timer og 30 minutter. Det betyr at flyet kom fram mer enn en time før forventet.

Dette er den raskeste kryssingen av Atlanteren som er gjennomført av et fly som ikke har overlydsegenskaper, melder britiske medier.

Årsaken til den voldsomme hastigheten var svært sterk medvind. Jetstrømmen som flyet dro nytte av, hadde en fart på mer enn 325 kilometer i timen.

– Sinket av turbulens

Kapteinen på mandagens flyvning, Harold van Dam, sier ifølge Telegraph at de kunne kommet fram enda raskere om flyet ikke hadde blitt sinket av turbulens.

Overfor MailOnline Travel forklarer van Dam at selv om Dreamlineren fløy raskere enn lydens hastighet, var ikke farten supersonisk. Innen luftfart skiller man mellom hastighet over bakken og hastighet gjennom luften, og i dette tilfellet var hastigheten i luften mye lavere på grunn av den sterke medvinden.

– Når vi flyr, registrerer vi hastighet over bakken – som en bil som kjører på en vei – og hastighet gjennom luften, på grunn av varierende vindforhold i løpet av en flyvning. Den høyeste bakkehastigheten vi oppnådde under turen var 776 mph (1249 km/t), som er raskere enn lyden. Hastigheten gjennom luften var imidlertid lavere enn bakkehastigheten, sier kapteinen.

Slettet BA-rekord

Før mandagens superraske Norwegian-flyvning var det British Airways som hadde fartsrekorden på strekningen New York-London. I 2015 gjennomførte en Boeing 777 fra BA reisen på 5 timer og 16 minutter.

I 2015 oppnådde en Airbus A330 fra Thomas Cook enda høyere fart enn Norwegians Dreamliner. Underveis fra Cuba til Oslo holdt flyet en hastighet på drøyt 1255 kilometer i timen. Mandagens Norwegian-flyvning skal imidlertid være den raskeste som er gjort på strekningen New York-London.

Jetstrømmer er svært sterke vinder som alltid blåser fra vest mot øst i stor høyde. Flyselskap har i årevis dratt nytte av disse vindene for å kutte flytid og drivstofforbruk, men det skal godt gjøres å treffe en jetstrøm så godt som DY7014 klarte.

Concorde-rekord

Overlydsflyet Concorde har fortsatt den ubestridte fartsrekorden på strekningen New York-London.

7. februar 1996 gjennomførte en Concorde fra British Airways turen på 2 timer, 52 minutter og 59 sekunder. Flyet kom opp i en hastighet på 2173 kilometer i timen.

Concorde-flyene var imidlertid svært støyende og dyre i drift. I 2003 ble flåten satt på bakken.