Maskinvask av bil er noe enkelte er skeptisk til. Noe av forklaringen på det er kanskje at det skjer opptil 1.000 uhell i året i slike haller ... Illustrasjonsfoto
Maskinvask av bil er noe enkelte er skeptisk til. Noe av forklaringen på det er kanskje at det skjer opptil 1.000 uhell i året i slike haller ... Illustrasjonsfoto

Her skjer det hundrevis av uhell i året

Dette bør du gjøre hvis det skjærer seg.

Tidligere i vinter, fortalte vi på Broom om en Tesla-eier som var uheldig med bilen sin i en maskinvask på en bensinstasjon.

Midt i vasken åpnet plutselig bakluka seg, og ville ikke lukke igjen.

Heldigvis rakk eieren å komme seg til nødstopp-knappen i tide til å hindre større skader på bilen.

Han er imidlertid ikke den eneste som har opplevd problemer med maskinvask. Faktisk skjer det i snitt flere ganger hver dag!

Hørt den om han som glemte å lukke takluka på Mercedesen

Ikke alltid lett å bli enige

Gjensidige mener nemlig at det er mellom 500 og 1.000 uhell årlig, der biler skades i vaskehaller. De alene har inntil 200 saker.

De fleste løser seg raskt og greit. Men i en del av dem oppstår det «krangler», det vil si uenighet om hvem som har ansvaret for skaden. Er det bilisten eller bensinstasjonen – eller begge?

– Noen ganger er det usikkerhet om det er feil ved maskinen, eller om bilisten kan skylde seg selv, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Disse er nesten ikke til å unngå i billakken ...

Vasket både bil og eier

Voll forteller videre om et tilfelle de har fått inn: En mann åpnet døren og forsøkte å skru av antennen da maskinen startet, men rakk det ikke før vaskebørstene nådde han. Både mann og bil fikk seg en kraftig såpevask og bilen ble full av vann.

– Av og til er det dårlig informasjon om hvordan vaskemaskinen skal benyttes. Med noen enkle grep både fra bensinstasjoner og forbrukere kan mye unngås. Det kan for eksempel være god skilting om hvordan portene for inn- og utkjøring fungerer, forteller han.

En dårlig svamp kan ødelegge lakken på bilen din

Dette dekkes av forsikringen

Mange er naturligvis usikre på hva som skjer hvis uhellet er ute. Kort oppsummert kan det oppsummeres slik:

  • Hvis bensinstasjonen har ansvaret, dekkes hele skaden på bensinstasjonens ansvarsforsikring med fratrekk av stasjonens egenandel. Den må stasjonen betale «offeret» direkte.
  • Hvis bilisten får ansvaret, brukes den vanlige kaskoforsikringen.
  • Hvis bilisten ikke har kasko, må vedkommende ta regningen selv.
  • Får bilisten ansvaret og det kun er en glasskade, er egenandelen 2.000 kroner, men det er ikke bonustap.
  • Får bilisten ansvaret og det er en karosseriskade, er det ordinær egenandel og et mulig bonustap.

Gode råd når uhellet er ute

  • Ta gjerne bilder med mobiltelefon som bevis for hva som har skjedd
  • Om mulig ta bilder som viser tekniske feil ved maskinen eller dører i hallen.Annet som kan dokumenteres gjennom bilder, er mangelfull skilting eller feilinformasjon på stedet om hvordan maskinen skal brukes
  • Finnes det vitner til hendelsen (andre i vaskekøen), noter navn og telefonnummer.Informer de ansatte på bensinstasjonen om hva som har skjedd så raskt som mulig etter uhellet
  • Noter navn på de du snakker med, og noter opplysninger som gis
  • Be om å få opplyst hvor maskinen er forsikret, da det eventuelt kan lette ditt eget forsikringsselskaps arbeid
  • Meld skade til forsikringsselskapet, inklusiv detaljer om hva som skjedde og hvorfor du tror det skjedde

Åpnet døra i vaskehallen - det var ikke så lurt