Familiebil med 900 hk (!) til salgs for 1/3 av nypris

Dette råskinnet lar seg ikke pelle på nesa ...

Nøyaktig hva denne bilen har kostet, med tuningen som er gjort etter at den forlot fabrikken, er usikkert. Men selv helt uten tuning, kostet en RS6 drøyt 2,1 millioner kroner ny i Norge i 2009. Nå får du den for en tredjedel av den prisen – og med betydelig mer hestekrefter ... Faksimile: Finn.no
Nøyaktig hva denne bilen har kostet, med tuningen som er gjort etter at den forlot fabrikken, er usikkert. Men selv helt uten tuning, kostet en RS6 drøyt 2,1 millioner kroner ny i Norge i 2009. Nå får du den for en tredjedel av den prisen – og med betydelig mer hestekrefter ... Faksimile: Finn.no

I 2008 skapte Audi furore, da de lanserte en ny utgave av sin familiebil-versting RS6.

Under panseret på denne sitter nemlig en V10-motor på 5,2 liter, den yter småville 580 hk. 0-100 km/t tar kun 4,5 sekunder, noe som var klasseledende på den tiden.

Ny kostet en sedanutgave av RS6 drøyt 2,1 millioner kroner i 2008. Nå kan du få en 2009-modell til 700.000 kroner. Og ikke bare det: Den har fått "litt" ekstra krefter å rutte med i tillegg...

Her er en tunet versjon av NYE Audi RS6, som også er til salgs i Norge

Matt grå

2009-modellen som ligger til salgs hos en forhandler like utenfor Horten, er nemlig en RS6 på steroider. Det sier ikke så rent lite, for som du har skjønt, RS6 var ikke akkurat uten muskler fra før...

Her er utgangspunktet for RS6: V10-motoren yter 580 hk originalt.
Her er utgangspunktet for RS6: V10-motoren yter 580 hk originalt.

Bilen ser ved første øyekast ut til å være foliert i matt grå. Men det er ikke tilfelle. Denne bilen har faktisk matt lakk. Detaljene ellers er gjort om fra krom til sort, noe som gjør at bilen skiller seg enda mer ut.

Likevel er det nok mange som bare vil kaste et blikk på denne, og tenke at det er helt vanlig familiebil. Kanskje med en 1,9-liters dieselmotor.

Vi tester Audi RS6 i nesten 300 km/t!

Ja, du leste riktig...

Så feil kan man altså ta! Bak den sorte grillen er nemlig V10-motoren som har fått pustehjelp av HTT hybrid turboer, 4 x KWE intercoolere og et KWE eksosanlegg.

Totalt yter denne kraftpakken helt komiske 900 hk! 900, der altså. Det er nummeret før det kan kalles en rakett!

Monstermotoren gjør naturligvis også noe med ytelsene. I annonsen står det at bilen ikke gidder å kaste bort mer enn rundt tre sekunder fra 0-100 km/t. Det har vi ingen grunn til å tvile på.

Toppfarten er oppgitt til halsbrekkende 350 km/t. Vi snakker rett og slett om en ekte superbil-killer!

Audi RS6: Denne bilen lurte meg trill rundt

Audi A6 hadde et banebrytende interiør i sin tid – som er ekstra tøft i RS6-utgaven, med flat bunn på rattet og karbonlister. Her er det høy cockpit-faktor.
Audi A6 hadde et banebrytende interiør i sin tid – som er ekstra tøft i RS6-utgaven, med flat bunn på rattet og karbonlister. Her er det høy cockpit-faktor.

Praktisk

Girkassen er blitt styrket for å tåle de voldsomme kreftene, mens keramiske bremser på 420 mm skal sørge for at det stopper fort nok, også.

Når vi snakker om disse tallene og ytelsene, er det litt merkelig å legge til at bilen altså fungerer utmerket som familiebil. Bagasjerommet er på 424 liter, og det er god plass i baksetet.

I tillegg har den naturligvis Audis firehjulsdrift og adaptivt understell med magnetiske dempere. Det gjør at fremkommelighet og komfort skal være godt ivaretatt også.

Slik kutter du bilkostnadene

"100 % strøken"

Bilen omtales som entusiastbil. Det står at du ikke vil finne noe å sette fingeren på. "100% strøken i alle ledd", er et utsagn som forplikter.

Skikkelige 'bøtteseter' sørger for å klemme på de riktige stedene.
Skikkelige "bøtteseter" sørger for å klemme på de riktige stedene.

Etter ni år på veien har den rullet relativt beskjedne 92.000 kilometer. Den ble EU-godkjent 31. oktober, og hadde siste service hos Audi på 88.043 kilometer.

Av utstyr får du det meste som var mulig på denne tiden: Nøkkelfri start og adgang, adaptive bixenon-lys, BOSE-surroundanlegg, navigasjon og multiratt med F1-girhendler på.

Klikk her for å se hele annonsen

Men...

Et slikt objekt kan jo få til det å bruse i blodet på noen og enhver bilentusiast.

Men du skal huske på et par ting: For det første er det en ganske stor belastning på bilen å ha så mye mer krefter enn den opprinnelig ble bygget for. Og den dagen noe ryker, er det ikke akkurat standarddeler du må ha tak i.

I tillegg er en slik doning potensielt farlig for både helse og sertifikat. På norske veier er det ikke akkurat optimale forhold for å utnytte kreftene.

Vi vil dessuten anta at forsikringsselskapene har en – skal vi si "lunken" – holdning til denne bilen. Kort sagt: Det koster å være kar, selv når du kjøper brukt...

Norsk forening mot støy: Audi RS6 har livsfarlig eksosanlegg