Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo har i mange år vært ledende på kollisjonssikkerhet. Svenskene var svært tidlig ute med å prioritere dette under utviklingen av nye bilmodeller.

Etter hvert har konkurrentene kommet etter, men fortsatt markerer Volvo seg med noen av de sikreste bilmodellene på markedet.

Det får vi igjen bekreftet når krasjtest-instituttet Euro NCAP har oppsummert alle resultatene sine fra 2017.

De tester de fleste nye bilmodeller på det europeiske markedet, og kjører dem gjennom et omfattende program. Kravene blir også stadig strengere, både til den innebygde kollisjonssikerheten og sikkerhetsutstyret.

Følger opp storebror

Den sikreste bilen totalt sett hos Euro NCAP i 2017, ble nye Volvo XC60.

Den oppnådde hele 98 prosent score for beskyttelse av voksne, og 95 prosent for sikkerhetsutstyr, sistnevnte er det suverent beste resultatet i denne klassen i fjor.

Dermed følger også XC60 opp resultatet fra storebror XC90. Den ble kåret til årets sikreste bil i 2015.

Ny elbil skuffet hos Euro NCAP

Automatisk nødbrems

– Vår visjon er at ingen skal omkomme eller alvorlig skades i en Volvo fra år 2020. Prestasjonen XC60 gjør, er et bevis på vårt engasjement for å utvikle de mest innovative sikkerhets- og supportsystemene, sier Malin Ekholm som er sjef for Volvos sikkerhetsavdeling.

Nettopp sikkerhetsutstyr er noe Euro NCAP vektlegger tungt. De siste årene har det kommet en svært mange systemer som assisterer føreren, og reduserer faren for alvorlige ulykker. Blant de viktigste er kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems. Krasjtest-instituttet jobber hardt for at så mye som mulig at dette skal bli standard på alle biler som selges i vår del av verden.

Se hele XC60-krasjen i videoen øverst i saken.

Full krise: Her ble det null stjerner!

Nybil møter bruktbil, se mer i videoen under: