BMW gjorde det ikke – da måtte noen andre lage verdens raskeste stasjonsvogn

Denne skulle nok mange nordmenn gjerne hatt!

Det er ikke mye utagerende styling på Alpina B5 Biturbo Touring. Men la det ikke være tvil – dette er et formidabelt råskinn!
Det er ikke mye utagerende styling på Alpina B5 Biturbo Touring. Men la det ikke være tvil – dette er et formidabelt råskinn!

BMW har nettopp sluppet nye M5. En skikkelig versting, som byr på 600 hk, gjør 0-100 km/t 3,4 sekunder og som for første gang har firehjulsdrift.

Her i Norge, sitter man nå bare og venter på at det skal komme en stasjonsvognutgave av M5. Men enn så lenge ser det ikke ut til å skje. Skal du ha stasjonsvogn, er 550i og 550d de heftigste alternativene fra BMW.

Hvis du sitter og holder pusten mens du venter på at BMW endelig skal snu og vise deg M5 i nyeste generasjon som stasjonsvogn, blir du dessverre ikke gammel.

Men det finnes en løsning. En brennkjapp løsning! Den heter Alpina B5 Biturbo Touring.

Sjekk disse supersjeldne BMWene

Verdens raskeste

Hvis du først bygge om en BMW, finnes det ikke mange som gjør det med like høy kompetanse som nettopp Alpina. De har akkurat det helt siden 1965, og har etterhvert en rekke skikkelige grombiler på samvittigheten.

Fire enderør, men mer nedtonet styling enn på en M5. Alpina skal være diskret råskap ...
Fire enderør, men mer nedtonet styling enn på en M5. Alpina skal være diskret råskap ...

Den siste i rekken ser ikke ut til å bli noe mindre heftig enn de vi allerede har sett. Den får nemlig en helt sinnssyk motor på 608 hk.

Bilen er heftig alt i utgangspunktet: 4,4-liter V8 med twinturbo. Men Alpina klarer ikke å la den være i fred. Ikke i det hele tatt ...

Denne Alpina-modellen kaller vi heftig stasjonsvogn

Mange modifikasjoner

Så hva har de gjort? Jo, for å nevne litt: Nye og større turboer, nytt eksosanlegg og en ny ECU-enhet blant annet.

Resultatet er at den ender på 608 hk, altså akkurat litt mer enn M5. Firehjulsdrift er også på plass – men 90 prosent av kreftene kan sendes til bakhjulene! Ja, til og med firehjulsstyring står til din rådighet i denne bilen.

Koblet gjennom en åttetrinns automatgirkasse, kommer Alpina B5 Biturbo Touring opp i en fart på drøyt 320 km/t. Det er fort for en sportsbil. For en luksuriøs og romslig stasjonsvogn er det bisart!

Alpina sier det er verdens raskeste stasjonsvogn.

BMWen var eid av sultanen av Brunei - nå kan den bli din

Innvendig er det tradisjon hos Alpina med de lysebrune listene. Det gir i alle fall særpreg ...
Innvendig er det tradisjon hos Alpina med de lysebrune listene. Det gir i alle fall særpreg ...

Diskret

Til å være verdens raskeste, er Alpina-utgaven av 5-serie ganske så diskret.

Men alle Alpina-fans ser raskt detaljene som avslører at denne har ekstra pulver under panseret: De mangeekede Alpina-felgene er på plass, sammen med nedtonet spoilerpakke og du kan også få den med Alpinas dekorstriper om du ønsker det.

Dette er Alpina

  • Tuningfirma basert i Buchole, i Bavaria-området, som spesialiserer seg på BMW
  • Opprettet: 1965
  • Produksjon: Færre enn 1.500 biler i året
  • Grunnlegger: Burkard Bovensiepen (f. 1936)
  • Anerkjent av TÜV som en egen bilprodusent siden 1983, fordi de jobber så tett med produksjonen av BMW med sine modeller
  • Nettside: alpina-automobile.de

Interiøret har blå eller grønne kontrastsømmer i skinnet, tredekor på listene og Alpina-logo på rattet. Til og med de digitale instrumentene har fått litt særpreg.

Dette er sjefsbil utenom det vanlige

Framtidig klassiker

Alpina-modellene produseres i et svært begrenset oopag, noe som gjør at de fleste blir samlerobjekter med årene.

På bruktmarkedet holder de seg derfor godt i pris, hvis de blir tatt skikkelig vare på.

I skrivende stund ligger det blant annet en 4-serie Coupe (som nettopp er solgt), en første generasjons 7-serie og to 3-serier til salgs i det norske bruktmarkedet.

Alle disse koster betydelig mindre enn Alpina B5 Biturbo Touring, som starter på rundt 1 million kroner, før avgifter ...

BMWs direktørbil: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?