Tidligere var det stort sett firmaer som leaset biler, i stedet for å kjøpe dem. Men nå tar privatleasing fullstendig av i bilmarkedet:

– Interessen øker voldsomt. Bare siden 2015 har tallene doblet seg. I 2015 valgte 11 prosent av nybilkjøperne denne finansieringsformen, mens den tilsvarende andelen i 2017 var i overkant av 20 prosent, forteller direktør Bjørn Fredriksen i Santander Consumer Bank, til Broom.

Santander er størst på bilfinansiering i Norge, og nest størst på privatleasing – der Volkswagen Møller Bilfinans er klar markedsleder.

Oversikt over bilutgiftene

– Sist år utgjorde privatleasing over 60 prosent av de nye personbilene vi finansierte på leasing. Denne andelen var betraktelig lavere før, men undersøkelser viser at mange som i utgangspunktet tenker billån, til slutt ender opp med å velge privatleasing.

– Ofte henger dette sammen med et ønske om å få alle kostnadene med bilholdet samlet på én faktura, noe som gir oversikt, enkelhet og forutsigbarhet med bilutgiftene.

Privatleasing har en voldsom vekst for tiden, sier Bjørn Fredriksen i Santander Consumer Bank.
Privatleasing har en voldsom vekst for tiden, sier Bjørn Fredriksen i Santander Consumer Bank.

Kjører du i jobben? Da skal det ikke mye til for å ha gratis bil

Trenger ikke eie

– Privatleasing åpner dessuten helt nye muligheter for at også yngre bilkjøpere kan skaffe seg en ny og sikker bil mye tidligere enn før. For noen år siden var det mest små biler som ble privatleaset. I dag er det en mye større andel familiebiler og SUV-er. Samtidig er stadig færre opptatt av å skulle eie bilen selv. Det handler jo først og fremst om mobilitet, og da er det jo ikke viktig hvilket navn som står i vognkortet. Nye eierskapsmodeller er på full fart inn uansett, sier Fredriksen.

Privatlesing har doblet seg - men det finnes fallgruver

Slipper usikker bruktverdi

– Det har også hatt stor betydning at kundene har hatt mange gode tilbud å velge blant. Importørene ønsker privatleasing velkommen, og en følge av dette har vært svært gode tilbud på rente i leasingperioden. Dette vil trolig fortsette også i år, sier Bjørn Fredriksen.

– Hvilke andre årsaker oppgir kundene for valg av privatleasing?

– At de slipper å selge bilen selv er et tungt argument. Mange synes det er en veldig utfordrende tid nå for å vurdere fremtidig omsetningsverdi på bilen i privatmarkedet.

– Dette ser vi også tydelig på stor usikkerhet ved valg av bil, ikke minst når det gjelder hva slags drivlinje man skal gå for – hva er "rett" om tre-fire år? Selv bilforhandlere vet ikke i dag med sikkerhet hvilken restverdi de skal sette på de enkelte bilmodellene, og dermed hvilken bil som er det riktige valget, sier han videre.

"Leasing-smutthull" kan spare deg for mye penger

Anbefaler serviceavtale og påkostforsikring

Hos Volkswagen Møller Bilfinans bekrefter administrerende direktør Vidar Eriksen at pilene for privatleasing peker rett oppover:

Adm. direktør Vidar Eriksen i Volkswagen Møller Bilfinans bekrefter den kraftige veksten for privatleasing.
Adm. direktør Vidar Eriksen i Volkswagen Møller Bilfinans bekrefter den kraftige veksten for privatleasing.

– I fjor utgjorde privatleasing rundt 21 prosent av markedet, noe som viser en trend som har tatt helt av i 2016 og 2017. Og utviklingen er helt klar. Kundene opplever mange viktige fordeler med privatleasing, ikke minst en kjærkommen oversikt og forutsigbarhet ved å få hele bilholdet på én faktura.

– Halvparten av avtalene vi inngår har nå serviceavtale inkludert. Vi anbefaler generelt dette – og vi anbefaler også forsikring mot påkost. Jo mer komplett avtalen er, jo mindre behøver bilkunden å bekymre seg om, sier Eriksen til Broom.

– VW Møller Bilfinans har en markedsandel i overkant av 30 prosent på privatleasing. Selskapet finansierer nær halvparten av alle nye biler som omsettes fra Moller Mobility Group. I tillegg finansierer man 30 prosent av alle bruktbilene forhandlerne omsetter, forteller Vidar Eriksen.

Snart 600 - 700 kilometer rekkevidde

Mange er usikre på hvilke drivlinjer vi vil kjøpe brukt om tre-fire år, og hvilke som vil være helt usalgbare.

I dag dominerer nullutslippsbiler og hybrider, både fullhybrid og ladbare, markedet i de store byene. I distrikts-Norge er det imidlertid fortsatt diesel som er konge på haugen, og med norske bilers gjennomsnittlige levealder på nærmere 19 år, vil fossilbiler ha en stor plass i markedet i mange, mange år ennå.

– Det eneste som er sikkert, er at den teknologiske utviklingen går lynraskt. Om noen få år vil for eksempel elbiler kunne ha en helt normal rekkevidde på 600 -700 kilometer, og en ladetid på få minutter. Samtidig vil modellutvalget være et helt annet enn dagens smale utvalg, sier Eriksen.

Elbil mer og mer nummer én-bil

Bjørn Fredriksen i Santander Consumer Bank er en av mange som tror på gylne år for elbilene i tiden som kommer:

– Det blir spennende. Det kommer flere nye, fine elbil-modeller i år og neste år som vi tror vil øke denne biltypens markedsandel ytterligere. Dette styres også mye av subsidiering av biltypen gjennom avgiftsfordeler, gratis bomring-passering, kjøring i kollektivfelt og lignende.

Blir dette borte, kan nok interessen avta.

– Men vi vet at de som har gått fra fossilbil til elbil er fornøyde, og vil fortsette med biltypen. Nå er rekkeviddeangsten nesten helt borte, og elbil posisjonerer seg mer og mer som familiens nummer én-bil, sier Bjørn Fredriksen til slutt.

Denne bilen kan du abonnere på

Se video: Nå får du kanskje ikke så veldig lyst på bruktbil...