Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag har du som forbruker en reklamasjonsfrist på to år for typiske forbruksvarer. For varer som er ment å vare vesentlig lenger en to år, er reklamasjonsfristen hele fem år.

– Det gjelder for eksempel vaskemaskinen din, bilen din og badet ditt. Dette er dyre varer, og blir reklamasjonsfristen kuttet er det ganske stor risiko for norske forbrukere, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Hun frykter for vernet til norske forbrukere dersom EU får det som de vil.

Dyrt med nye regler

I det nye direktivforslag foreslår EU å gå inn for en felles reklamasjonsfrist på to år uansett type vare og hvor den er kjøpt. Bakgrunnen er blant annet at det vil være enklere å handle over landegrensene med et felles regelverk.

Forbrukerrådet jobber nå for å få stoppet forslaget ved foreslå en minstestandard på 2 år, slik at de landene som allerede har bedre ordninger skal få beholde de. Flesland legger ikke skjul på at det vil være kostbart for norske forbrukere om reklamasjonsfristen skulle bli kuttet med 3 år.

– Vi har gjort en veldig grov beregning av de varene som kommer inn med mangler mellom to år fem år. Dersom alle varene skulle blitt kjøpt nye, i sted for å bli reparert, ville det være en ekstra kostnad for norske forbrukere på opptil én milliard kroner.

Forslaget på høring i Norge

EUs forslag er nå på høring i Norge. I en epost til TV 2 skriver justisdepartementet at de vil jobbe for å beholde Norges reklamasjonsfrist på fem år.

Høringsfristen går ut 18. januar, da vil regjeringen ta stilling til Norges posisjon i saken.

Departementet vil ikke svare på om Norge kommer til å følge direktivet dersom det blir vedtatt. Hittil har Norge akseptert alle direktiver, med unntak av postdirekivet.

– Ikke bra for kloden

Dersom reklamasjonsfristen blir kortere, frykter Forbrukerrådet at det vil gå utover miljøet.

– Det er klart at hvis alle går ut å kjøper nytt i stede for å reparere, så er det verken bra for kloden eller lommeboken. Dette er ikke på noen måte miljøvennlig, sier Flesland.

Forbrukere TV 2 har snakket er av samme oppfatning.

– Det koster like mye å få noe reparert som det å kjøpe nytt. Jeg ville antagelig kjøpt ny vare dersom reparasjon ikke var dekket av reklamasjonsretten, sier Memeth Suluk.