Trosset skandalen og ble verdens største – igjen

Det er ingen liten prestasjon.

Volkswagen-konsernet kan notere seg for nok et knallår i 2017. Ifølge kilder i Tyskland tar de tittelen som verdens største bilprodusent for andre år på rad. Foto: Scanpix
Volkswagen-konsernet kan notere seg for nok et knallår i 2017. Ifølge kilder i Tyskland tar de tittelen som verdens største bilprodusent for andre år på rad. Foto: Scanpix

Det har stormet rundt Volkswagen de siste årene, etter Dieselgate-skandalen der det ble avdekket omfattende utslipps-juks.

Da det sto på som verst, trodde mange av dette ville sette konsernet kraftig tilbake. Å rydde opp etter Dieselgate har kostet både fokus og mange millarder kroner, men VW har

samtidig klart å holde farten oppe. Ja, ikke bare det. Salget har økt de siste årene og nå tyder mye på at de sikret seg en svært prestisjefylt tittel i 2017.

Ikke offisielt

Ifølge flere tyske medier ble nemlig Volkswagen verdens største bilprodusent i fjor. Det bygger de på tall som har lekket ut fra VW, men som ikke er offisielle eller bekreftet ennå.

Volkswagen skal nemlig ikke legge fram dette før senere i januar. Men antallet produserte biler i fjor skal ha endt på 10,7 millioner.

Så sent som i desember i 2017 fortalte erkerival Toyota at de ventet å havnet på rundt 10,35 millioner biler. Dermed blir det seier til Volkwagen med noen hundre tusen biler i margin.

Denne lille saken kan redde deg ut av knipa

Nei, dette er ikke en vanlig parkeringsplass. Dette er biler som VW har kjøpt tilbake fra amerikanske kunder, i kjølvannet av Dieselgate-saken. Her har regningen forlengst kommet opp i mange milliarder kroner. Foto: Scanpix.
Nei, dette er ikke en vanlig parkeringsplass. Dette er biler som VW har kjøpt tilbake fra amerikanske kunder, i kjølvannet av Dieselgate-saken. Her har regningen forlengst kommet opp i mange milliarder kroner. Foto: Scanpix.

Høyt salg i Kina

Dette betyr også at Volkswagen har økt salget fra 2016. Da endte de på 10,3 millioner, biler, og gikk med det forbi Toyota som var mest solgt i 2015.

2017-resultatet betyr dermed at Volkswagen har vært størst to år på rad. Det skjer til tross for at konsernet fortsatt sliter i USA.

Problemene startet forsåvidt lenge før Dieselgate, men forsterket seg etter dette. Til gjengjeld går det svært bra i de fleste andre deler av verden. Og det er særlig høyt salg i Kina som gjør at VW drar fra Toyota i sammendraget.

Den legendariske Hippiebussen skal gjøre comeback, som en del av en stor elektrisk satsing fra VW de kommende årene. Foto: Scanpix.
Den legendariske Hippiebussen skal gjøre comeback, som en del av en stor elektrisk satsing fra VW de kommende årene. Foto: Scanpix.

Klart størst i Norge

VW-konsernet består av en rekker merker, der Volkswagen, Audi, Skoda og Seat er de største. Men de har også nisjemerker som Bentley og Lamborghini. Toyota består på sin side av merkene Toyota, Lexus, Daihatsu og Hino.

Her hjemme knivet Volkswagen og Toyota i mange år om å være mest solgte merke, men de siste årene har det ikke vært mye spenning her. Volkswagen har kjørt kraftig fra. I fjor endte de på 23.212 solgte biler og en markedsandel på 14,6 prosent i det norske markedet. Toyota solgte 17.980 biler, det ga en markedsandel på 11,3 prosent.

LES MER: Dette er noe av det dristigste Toyota har gjort

Se video: Her debuterer et nytt bilmerke fra Volkswagen