hylles av mamma og lektor:

Maximilian (17) droppet skolen – ble headhuntet til jobb som utvikler

Maximilian lærte seg koding på egen hånd og sluttet på videregående. Nå jobber han på fulltid.

Maximilian Øystå Lloyd (17) opplevde at skolehverdagen ikke var noe for ham.

– Jeg følte at jeg driftet rundt uten et klart mål, sier han.

Når han fikk mulighet til å jobbe i reklamebyrået Good Morning på OD-dagen, klarte han å imponere, og fikk lærlingplass som utvikler.

Aftenposten har tidligere omtalt saken.

– Jeg spilte mye som 14-åring og lurte på hvordan jeg kunne lage et eget spill. Da måtte jeg kunne programmering, og ble hektet, forteller Maximilian, som til daglig kaller seg Max.

Slik lærte han seg koding. Og jo mer han lærte, jo mer meningsløs følte skolen. På OD-dagen fikk han endelig vist kunnskapene i programmering.

– Jeg oppdaget at de anerkjente kompetansen min. De så at jeg var flink til det jeg holdt på med. Det trengte jeg virkelig, sier han.

Prøvde å få til ordning

Foreldrene prøvde å få til en ordning med skolen slik at han kunne gå 50 prosent der og være 50 prosent lærling. Det fikk de avslag på.

Da sluttet Maximilian på skolen.

– De fleste barn har nok ikke like støttende foreldre, sier han.

Å slutte på skolen har vist seg å være et godt valg for 17-åringen, som siden august har vært ansatt som utvikler i Auka – et teknologiselskap som lager mobilbetalingsløsninger for banker globalt.

Sjefen, Daniel Döderlein, fant Max via LinkedIn. Å plukke opp tidlig-talenter er viktig, sier Döderlein til Aftenposten.

– Ufattelig stolt

– Alle som har barn vet at man lider når barna ikke har det bra. Når de har det vondt blir det vanskelig å bære og vanskelig å være forelder. Samtidig hadde jeg et ønske om at han skulle fullføre videregående, sier moren til Max, Felicia Øystå.

Hun viser til at de forsøkte å gjøre en ordning med skolen, men at da det ikke var mulig ble valget veldig enkelt. Det var sønnens velbefinnende som var det viktigste.

Hun er ufattelig stolt av det sønnen har fått til helt på egen hånd og er tydelig på at det er fullt mulig å ta en avstikker og fullføre utdanningen senere.

– Jeg tror vi må senke skuldrene i forhold til prestasjon og tidsrammer. Det kan ta tid for ungdom å finne ut av hva de vil. Da kan det være greit å jobbe et år, sier hun.

Roper hurra

Lektor Tonje Krogdahl roper hurra for Maximilian.

– Fortellingen om ham handler om en ung mann som tar et bevisst valg og bestemmer seg for å ikke gjøre ting akkurat som alle andre. Det handler ikke om at det er noe feil med skolen. Men at han vil noe annet. Det er en fortelling vi trenger, sier hun.

Krogdahl mener vi må slutte å snakke om unge mennesker som ikke vil gå på skolen som tapere.

– Vi bruker ord som at de dropper ut og gjør det til noe negativt slik at de må bære på en skam om at de ikke får til ting som alle andre. Vi må slutte å tro at skolen som institusjon skal løse alle utfordringer vi har i samfunnet og at kanskje andre aktører også kan ta litt ansvar for at ungdom finner en vei inn i voksenlivet og arbeidslivet, sier lektoren.

Må fikse skolen

Høyres Mathilde Tybring-Gjedde, som sitter i kultur- og utdanningskomiteen, er veldig glad over Maximilians historie og at han har møtt en arbeidsgiver som ser forbi at han ikke har vitnemål.

– Maximilian fikk ikke utfordringer på sitt nivå på skolen, og det må vi fikse slik at skolen også er relevant for sånne som ham, sier hun.

Tybring-Gjedde er tydelig på at de aller fleste som dropper ut av skolen er umotiverte og har kunnskapshull - og ikke har fått den utdanningen de har krav på.

– Vi har en større forpliktelse enn noen gang før til å gi et tilpasset løp og sikre at også de umotiverte, som til og med dropper ut, får en sammenheng på skolen som drar dem gjennom og gir undervisning på nivået man er på, mener hun.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook