Pål (44) veide nesten 150 kilo: – Jeg så for meg at familien skulle miste meg

Coach Pål Kleven-Fredriksen veide 148,7 kg på det meste. Ved hjelp av mentale teknikker endret han livet totalt, selv om det til tider krevde ganske drastiske tiltak.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg lagde visuelle bilder av min egen begravelse, sier Pål Kleven-Fredriksen på God morgen Norge.

44-åringen brukte dystre fremtidsutsikter som motivasjon for å gå ned i vekt. Dette skapte, ifølge ham, en ekstrem drivkraft og motivasjon.

Kleven-Fredriksen veide nemlig 148,7 kilo, og måtte ta grep.

Disse fremtidsbildene skapte det Kleven-Fredriksen kaller en «fra-motivasjon»

– Det er det som er utrolig kjipt som setter deg i gang, sier han.

Kleven-Fredriksen ville vekk fra disse dystre fremtidsutsiktene.

Ett fokusområde

Disse grepene ga resultater: I løpet av ett år gikk han ned 55 kilo – ca. 1,2 kg i uken.

– De første 50 kiloene forsvant utelukkende på grunn av kosthold, og så la jeg inn trening etter hvert.

Kleven-Fredriksen forteller også at han kun hadde ett fokusområde i starten for å ikke miste oversikten.

– Jeg startet med kostholdet, og deretter gikk jeg over til treningsstudio. Noe av problemet er at hvis man er over en viss størrelse, har du ikke lyst til å gå på treningsstudio heller.

ETT ÅR SIDEN: På det meste veide Pål Kleven-Fredriksen 148,7 kilo. Foto: Privat
ETT ÅR SIDEN: På det meste veide Pål Kleven-Fredriksen 148,7 kilo. Foto: Privat

Dietten Kleven-Fredriksen benyttet seg av heter ketogendietten; en diett med mye fett og proteiner, men lite karbohydrater.

Advarer mot ensidig kosthold

Overlege Wasim Zahid mener at Kleven-Fredriksens metode er fornuftig.

– Det å ha en løs tanke om at man skal spise mindre og trene mer, er ikke nok for å gå ned i vekt. Å ha klare delmål som han har, fungerer bedre.

Dessuten tror han ikke et vekttap på 55 kilo på ett år er skadelig i Kleven-Fredriksens tilfelle, men advarer likevel folk mot et ensidig kosthold.

– Når du kutter ut mye mat, kan det hende at du kutter ut ulike næringsstoffer, mineraler og sporstoffer. Da kan du utvikle mangler. Men hvis du spiser variert, selv om du spiser mindre, går det greit.

Wasim Zahid har selv en historie med litt for mange kilo på kroppen. Han la på seg 20 kilo under studietiden.

– Det var mye sjokolade fra automaten, i tillegg var jeg ofte nede i byen for å spise kebab. Og i turnustjenesten på Vestlandet var det fyrstekake hver dag etter middag.

Selv tok han grep etter at han så at blodtrykket gikk opp og kolesterolet ble høyt.

Holde vekta stabil

9 av 10 som går ned i vekt, går opp igjen.

Kroppen ser på vektnedgang som et tap og vil gjøre det det kan for å motvirke dette. Kleven-Fredriksen har skiftet fokus for å holde vekten nede.

Han har gått all-in på treningsfronten og har satt seg et nytt delmål – å få en sunn og sterk kropp.

– Nå har jeg faktisk fått beskjed om å gå opp i vekt, noe som er ganske absurd for en som var tjukkas for ett år siden.