I år kommer de til å mangedoble salget i Norge

Det skyldes en bilmodell mange venter på.

I-Pace kommer til å gjøre underverker for Jaguar-salget i Norge, det er ventet at de første kundene får bilene sine til sommern.
I-Pace kommer til å gjøre underverker for Jaguar-salget i Norge, det er ventet at de første kundene får bilene sine til sommern.

Jaguar har alltid vært et lite nisjemerke i Norge. Ja, i perioder har de vært så små at de nesten ikke har fortjent merkelappen nisjemerke en gang.

Fjoråret var egentlig et bra Jaguar-år i Norge. De endte med 299 solgte nybiler og var med det nummer 25 på registreringsstatistikken her til lands.

Men i år blir det et helt annet trøkk hos landets Jaguar-forhandlere. Det ligger nemlig an til mangedobling av salget, takket være en spennende nyhet som kommer til sommeren.

Ventelister

Da er det nemlig klart for den elektriske SUV-en I-Pace. Det har lenge vært kjent at interessen for bilen er stor her hjemme. Nå bekrefter Jaguars presse og PR-manager Søren Hyltoft det litt mer konkret:

– Antallet nordmenn som har betalt 10.000 kroner for å være de første som mottar sin I-Pace i juni, har nå rundet 1.200 personer. Ytterligere har 3.100 nordmenn sagt at de ønsker en I-Pace, forteller Hyltoft i en e-post til Broom.

Det store spørsmålet blir da hvor mange biler Jaguar klarer å levere fra starten av. Leveringsproblemer og ventelister er et velkjent problem for mange elbiler. Skrekkeksempelet er Opel Ampera-e, men også flere av konkurrentene har problemer med å levere biler til de som vil ha.

Foreløpig er I-Pace en konseptbil, men det varer ikke lenge før den debuterer offisielt. Foto: Scanpix
Foreløpig er I-Pace en konseptbil, men det varer ikke lenge før den debuterer offisielt. Foto: Scanpix

SUV-favoritter kommer som elbiler

Norge i særklasse

Jaguar har lenge sagt at de kommer til å få bra med biler. Kontakten med fabrikken i England skal være tett, de kjenner svært godt til at Norge er i særklasse når det gjelder elbiler.

– Vi håper å kunne levere bil i 2018 til alle som har betalt depositum, sier Jacob Moer Aanonsen som er salgssjef for Jaguar og Land Rover i Norge.

Når det gjelder leveringer, opererer han og Jaguar med andre halvår.

Slik ser interiøret ut i konseptutgaven, digital-faktoren er høy.
Slik ser interiøret ut i konseptutgaven, digital-faktoren er høy.

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

500 kilometer

Til nå har Tesla Model X vært eneste modell i denne klassen, det endrer seg altså snart. Jaguar er først ute, mot slutten av 2018 kommer Audi med sin elektriske SUV, e-tron. Også her er interessen svært stor. Og fra 2019 av og utover, kommer en rekke nye konkurrenter på markedet.

Rekkevidde er grunnleggende viktig for alle elbiler. Jaguars tall her er "minst 500 kilometer", der bør den nok også ligge for å være konkurransedyktig.

I-Pace er konstruert som elbil helt fra starten. De to kompakte motorene er plassert på hvert sitt hjulpar, mens batteriene ligger i bunnen av bilen. Det gir svært god innvendig plass, bilstørrelsen tatt i betraktning.

I-Pace ser mindre ut på bilder enn i virkeligheten, designet er helt klart sporty.
I-Pace ser mindre ut på bilder enn i virkeligheten, designet er helt klart sporty.

Denne er fra samme konsern og har akkurat blitt ladbar

Rundt 700.000 kroner

I-Pace tilhører klassen av kompakte SUV-er som BMW. X3, Volvo XC60 og Land Rover Discovery Sport, men plassen skal matche konkurrenter i klassen over.

Til sammen rundt 400 hestekrefter og 700 NM skal gi skikkelig kraftoverskudd. 0-100 km/t går sannsynligvis på under 5 sekunder.

Prisen er ennå ikke offisiell, men Jaguar antyder rundt 700.000 kroner.

PS: I-Pace skal etter planen debutere offisielt i mars, på bilutstillingen i Geneve. Men allerede nå i januar skal vi i Broom til Arjeplog i Sverige, der vi skal få stifte nærmere bekjentskap med bilen. Det kan du snart lese mer om.

F-Pace er en stor suksess for Jaguar, les testen her:

I-Pace har allerede vært i Norge, se video under: