Januar er måneden for nye målsetninger og mens noen har beskjedne mål, går andre hardt ut for å få til de store, varige endringene.

42 år gamle Marianne Sæbø kjenner godt til det å starte nye år med forsetter om et sunnere liv.

– 2018 er det første året i voksen alder jeg kan huske at jeg ikke har forsetter, sier hun.

Det siste halvåret har Marianne nemlig gått på en temmelig streng diett.

– Jeg kutter sukker, jeg kutter mel, jeg spiser tre store måltider om dagen og det er tilmålte mengder mat, forteller hun.

For mange kan det høres drastisk ut å kutte sukker og mel helt fra kostholdet, og Marianne kan skrive under på at det er vanskelig – spesielt i starten.

– Det er vanskelig, det er det, men for meg er det mye enklere med en tydelig grense, at det er ingenting i stedet for bare litt. For moderasjon, det fungerer ikke for mitt hode, sier hun.

Automatiserer nye rutiner

Metoden som kalles «Bright Line Eating», er utarbeidet av den amerikanske professoren i psykologi, Susan Peirce Thompson. Hun bruker kognitive teknikker til å få kroppen og hjernen til å spille på lag.

Ved hjelp av dietten skal man automatisere nye rutiner rundt mat, slik at viljestyrken ikke må testes hver gang man står overfor et valg.

For Marianne har rutinene nå kommet på plass, noe som har resultert i at hun har mistet 22 kilo i løpet av det siste halvåret. Det har aldri skjedd før.

– Jeg når målvekt en gang i løpet av våren, og når asfalten er bar håper jeg at jeg kan begynne å jogge og bevege litt på meg. Det blir lettere med 30 kilo mindre å drasse på, sier hun.

HOLDER VEKTEN: Irina Lee har gått på dietten i nesten tre år.
HOLDER VEKTEN: Irina Lee har gått på dietten i nesten tre år. Foto: TV 2

– Men det viktigste er vanene og roen i hodet, legger hun til.

Journalist og forfatter Irina Lee kjenner godt til Mariannes diett. Hun har gitt ut boken «Spis deg fri», den norske oversettelsen av Peirce Thompsons bok «Bright Line Eating», og har selv gått på dietten i tre år.

Lee er enig i at det beste med dietten er at det har gitt henne ro i hodet.

– Det er akkurat den freden rundt maten og friheten til å slippe å tenke på hva jeg skal gjøre for å lykkes, det er den største gaven. Til slutt blir vektnedgangen nesten bare en bieffekt av alle de andre effektene, sier hun.

Irina Lee mener at dietten har gitt henne et nytt liv.

– Jeg har vært i kategorien fedme tidligere, og er nå normalvektig for første gang i mitt voksne liv – og i motsetning til noen gang tidligere holder jeg vekten, forteller hun.

– Du må jobbe

Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog, og ser flere positive sider med dietten, som å kutte ned på sukker og siktet hvetemel, ha faste måltider og kontroll på matinntaket.

Samtidig påpeker hun at det ikke er nødvendig å kutte ut sukker og mel helt for å føre en sunn livsstil.

– Det som er viktig her er nok at den enkelte må finne sin måte, sier Sundfør, som understreker at det ikke finnes noen magisk løsning for et sunt kosthold.

– Du må jobbe, men hvis du gjør det så vil du også merke at du kan få bedre helse. Og så skal vi ikke ha dårlig samvittighet for å nyte en sjokoladebit.