Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes løftet virkelig nivået i klassen med nyeste generasjon E-Klasse, lansert for snaut to år siden.

Kjøreegenskapene ble hevet flere hakk, bilen fikk en helt nyutviklet 2-liters dieselmotor og ikke minst et tøffere og mer sportslig design. Likevel er det interiøret i kombinasjon med mye ny teknologi som utgjør de største endringene på det som internt kalles W213-generasjonen.

Siden lanseringen har Mercedes rullet ut en rekke ulike karosserivarianter av E-Klasse. I dag kan du velge mellom både stasjonsvogn, sedan, coupe, cabriolet og offroad-utgaven All-Terrain.

Hva er nytt

Nå tester vi det som må være favoritt-alternativet blant premiumsultne familier her til lands. Vi snakker E220d stasjonsvogn med 4Matic firehjulstrekk. En perfekt kombinasjon, og et smart valg dersom du ferdes på krevende vinterveier.

Stasjonsvogn og firehjulstrekk er en oppskrift mange nordmenn har skikkelig sansen for. Kombinasjonen fungerer også svært godt på Mercedes E-Klasse.
Stasjonsvogn og firehjulstrekk er en oppskrift mange nordmenn har skikkelig sansen for. Kombinasjonen fungerer også svært godt på Mercedes E-Klasse.

Med permanent firehjulstrekk og en kraftfordeling på 45/55 foran og bak, oppleves bilen svært stabil og ikke minst trygg på skikkelig norsk vinterføre.

Test Mercedes E-Klasse: Her kjører hele familien på første klasse

Hva er styrker og svakheter her?

Nye E-Klasse er utvilsomt blant de beste bilene i klassen. Her får du uovertruffen komfort og en eksklusiv følelse bak rattet. Med AMG-pakke fremstår bilen samtidig sportslig i fremtoningen.

Skal du ha firehjulstrekk på E220d koster det 50.000 kroner.
Skal du ha firehjulstrekk på E220d koster det 50.000 kroner.

Vi kommer heller ikke unna å nevne at infotainment-løsningen til Mercedes har blitt skikkelig bra, med to doble skjermer (ekstrautstyr) som betjenes enkelt via rattet.

Under panseret finner vi den nye 2-liters dieselen som leverer 194 hk og 400 Nm. En kraftpakke som kler bilen godt, sammen med Mercedes sin egen 9-trinns automatkasse.

Med helt nye vinterdekk og firehjulstrekk er dessuten fremkommeligheten akkurat som forventet, kanskje litt til. Men huker du av 4Matic må du samtidig inngå et par kompromisser. Forbruket øker fra 0,39 til 0,45 (landevei) – men i praksis opplever vi at du må plusse på enda litt til her. Dessuten er det merkbart at drivaksler foran går noe utover svingradiusen, men ikke mye.

Hva koster den?

Tysk premium koster, så enkelt er det. Med minste dieselmotor og bakhjulstrekk koster E200d stasjonsvogn fra 589.900 kroner.

Vår testbil begynner derimot på 650.900. Plusser vi på ekstrautstyr havner vi på 898.000. Det inkluderer blant annet AMG-pakke, Widescreen Cockpit, premiumpakke og ikke minst et herlig Burmester Surround lydanlegg. Inkludert er naturligvis også 4Matic, som øker prislappen med ganske nøyaktig 50.000 kroner på 220d-motoren.

Med AMG-line eksteriør blir frontpartiet langt mer sportslig og aggressivt.
Med AMG-line eksteriør blir frontpartiet langt mer sportslig og aggressivt.

Hvem er konkurrentene?

Den største konkurrenten akkurat nå er BMW 5-serie og til dels Volvo V90. Sistnevnte når høyt på komfort og sikkerhetsteknologi, men mangler den siste finishen på totalopplevelsen BMW og Mercedes leverer. Audi A6 er nærmest en selvskreven konkurrent, selv om dagnes versjon ikke henger helt med, spesielt interiørt.

Vi må heller ikke glemme nye Jaguar XF Sportbrake, som helt klart er den som skiller seg mest ut fra den tyske trioen.

Vil naboen bli imponert?

Hvis naboen din er bilinteressert, og har et øye for tysk premium, vil han nok bli imponert. Spesielt over interiøret, som rent visuelt er på høyde med flaggskipet S-Klasse. Ellers er det jo alltid stas å komme hjem i en splitter ny E-Klasse. Endringene fra forrige generasjon er nok til at det synes at du har handlet ny bil.

Lovforslag: De vil ha selvkjørende biler på norske veier

Gode seter, fine justeringsmuligheter og herlig kjørekomfort. Dette er et godt sted å være.
Gode seter, fine justeringsmuligheter og herlig kjørekomfort. Dette er et godt sted å være.

Broom mener

Mercedes har satset tungt på nye E-Klasse, og gjort mange grep for å nå målet om å være best. I dette segmentet er konkurransen knallhard, men Mercedes leverer varene spesielt på luksusfølelse og komfort. Alt er gjennomført, og bilen er i tillegg proppet med teknologi og sikkerhetsutstyr.

Det er først når du forlater bilen du skjønner hvor bortskjemt du blir i en ny E-Klasse. Klinker du til med luftfjæring og firehjulstrekk også, snakker vi om en komplett familiebil som liker seg på alt fra motorvei til humpete vinterveier opp til hytta. Vår testbil har imidlertid ikke luftfjæring, men standard-dempere fungerer også godt.

Hva mener eierne?

Vi har til sammen 187 vurderinger fra norske E-Klasse-eiere i Brooms bilguide. I snitt gir eierne nyeste generasjon 8,2 poeng av 10.

Kjører du Mercedes E-Klasse – fortell oss om dine erfaringer her:

Visste du at?

– Daimler AG har satt av 90 milliarder kroner (!) til oppgradering av nye motorprogram. Det innebærer både den nye R4 og R6 dieselmotoren.

– For 60.680 kroner får du Burmester High End 3D surround sound system, spesialutviklet for E-Klasse sedan. Det byr på totalt 23 høyttalere og har en systemeffekt på 1.520 watt.

– I dag utvikler og produserer Mercedes girkassene sine selv. Tidligere ble tyske ZF mye brukt.

Mercedes E220d 4Matic

Motor: 2-liter diesel Effekt: 194 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 7,8 sek Toppfart: 233 km/t Forbruk: 0,45-0,50 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,93 - 1,85 - 1,47 meter Vekt: 1840 kg Bagasjerom: 640/1.820 liter Pris fra: 650.900 kroner

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom