UP advarer: Ikke gjør disse idiotiske tingene i vinter-trafikken

Pass på sikten – ellers blir det dyrt!

UP reagerer på bilister som ikke skraper is av rutene, eller fjerner snø fra bilen før de kjører avgårde. De siste årene har man også lagt merke til elbil-eiere som lar bilene sine dugge ned, for å spare strøm. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
UP reagerer på bilister som ikke skraper is av rutene, eller fjerner snø fra bilen før de kjører avgårde. De siste årene har man også lagt merke til elbil-eiere som lar bilene sine dugge ned, for å spare strøm. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Fortsatt slurver alt for mange bilister med de mest elementære ting i vinter-trafikken. Det kan skape farlige situasjoner, både for dem selv og for andre som ferdes ute på veiene:

– Vi ser nå stadig oftere elbiler som kjører med mye dugg på vinduene. Årsaken er at de lar være å bruke vifta, for å spare strøm til fremdrift. Sånn sett er det kanskje rekkeviddeangsten som slår inn igjen, men det er jo ikke hjelp i å kunne kjøre noen kilometer lengre dersom man ikke ser ut. Her må elbilførerne bli flinkere, sier UP-sjef Runar Karlsen til Broom.

Kan koste førerkortet

– Vi hører rett som det er denne forklaringen, men den møter døve ører hos oss. Sikt er noe av det viktigste for sikker kjøring, og en elbilsjåfør med gjenduggete ruter vil få samme reaksjon som den som kjører med ruter som er nesten dekket med snø og is, legger UP-sjefen til.

– I praksis betyr dette minst et forelegg på 2.600 kroner. Er sikten ekstra dårlig, blir det inndragning av førerkort, anmeldelse og en vesentlig høyere bot, uansett om det er snø, is eller dugg som hindrer sikten, bekrefter Runar Karlsen.

Dette må du huske før du skal ut i vintertrafikken

God sikt en forutsetning

Minstekravet for tilfredsstillende sikt forover, tilsvarer fri sikt i hele det feltet vinduspusserne normalt dekker.

Runar Karlsen er sjef for UP. Foto: Foto: Morten Holm
Runar Karlsen er sjef for UP. Foto: Foto: Morten Holm

Norske vinterbilister slurver fremdeles alt for mye med å fjerne is og snø før kjøring:

– Ja, vi må stadig vekk reagere på bilister med for dårlig sikt. Dette er skuffende, for i dag burde alle vite godt at sikt ikke er noen bagatell. Tvert om er god sikt en forutsetning for sikker kjøring.

– Hva med dem som kjører av gårde med en skikkelig snøhatt på taket?

– Det er heller ikke greit. Snø og is på et biltak kan skli av og skape farlige situasjoner. Dette er ikke minst aktuelt for høye varebiler og vogntog, der vi noen ganger ser at hele isflak kan løsne fra tak og treffe andre biler. Vi har sett eksempler på at dette har ført til knuste frontruter, sier Karlsen.

Les også: Derfor bør du passe ekstra godt på i vintertrafikken

Uaktsom kjøring - og anmeldelse

Å rengjøre taket for snø og is før kjøring burde være like naturlig som å sjekke at lasten er korrekt sikret; begge deler er farlig om man slurver.

Et isflak fra et vogntog-tak veier mye, og er farten i tillegg høy kan effekten bli dramatisk.

– Hva skjer om UP stanser et vogntog med mye is og snø på taket?

– Normalt stanses vedkommende, og får ikke kjøre videre før all is og snø er fjernet. Fører slik "taklast" til uhell, er anmeldelse for uaktsom kjøring en vanlig reaksjon, sier UP-sjefen.

– Er det andre ting vinter-bilistene slurver med?

– Dekk er fortsatt en gjenganger. Forbausende mange kjører med for dårlige dekk, noe som naturligvis er en fare for sikkerheten, avslutter UP-sjefen.

Knust speil? Det kan koste over 30.000 kroner

Se video: SMS mens du kjører? Det er IKKE smart!