Mobilen din kan overvåke deg og gi vekk personlige opplysninger – uten at du vet om det

SPILL: Ifølge The New York Times er spillet «Honey Quest» en av applikasjonene som lytter til omgivelsene. Spillet ber om tilgang til mikrofonen første gang du starter det, men forteller ikke uten videre hva tilgangen skal brukes til. Foto: Alexander Klanderud/TV 2
SPILL: Ifølge The New York Times er spillet «Honey Quest» en av applikasjonene som lytter til omgivelsene. Spillet ber om tilgang til mikrofonen første gang du starter det, men forteller ikke uten videre hva tilgangen skal brukes til. Foto: Alexander Klanderud/TV 2
En rekke spill og applikasjoner har en skjult agenda.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En lang rekke mobilspill bruker mikrofonen på smarttelefonen til for å kartlegge hva du ser på TV og til å målrette annonser, ifølge den amerikanske storavisen The New York Times.

Ved å søke i Google Play Store har avisen funnet ut at programvaren finnes i mer enn 250 ulike mobilspill, men antallet er trolig langt høyere. Firmaet bak programvaren, oppstartselskapet Alphonso, leverer nemlig programvare som brukes i rundt 1000 ulike spill, meldingstjenester og sosiale applikasjoner. Noen av appene finnes også i Apples App Store.

Alphonso samler inn data om tv-seeing for ulike annonsører. Ved å bruke mikrofonen i smarttelefonen kan programvaren fra selskapet identifisere lyd i tv-reklame og programmer. Ifølge avisen skal programvaren også i enkelte tilfeller også være i stand til å koble informasjonen til steder man besøker. Denne informasjonen kan igjen brukes til å gjøre reklame mer treffsikker.

Dersom spillene kjører i bakgrunnen, kan programvaren også lytte når spillene ikke er i bruk, for eksempel når telefonen ligger i lommen.

– Flere spill rettet mot barn

Ifølge The New York Times foregår sporingen også via spill hvor mikrofonen ikke har noe annet formål. Enkelte av applikasjonene er også rettet mot barn, til tross for at selskapet nekter for at de tillater at programvaren brukes på denne måten.

«Pool 3D», «Beer Pong: Trickshot», «Real Bowling Strike 10 Pin» og «Honey Quest» blir alle trukket frem som spill som benytter teknologien.

Teknologinettstedet The Verge presiserer at applikasjonene ber om tilgang til telefonens mikrofon og stedtjenester første gang man bruker dem, men at mange ikke er tydelige på hva tillatelsene brukes til.

Nettstedet trekker frem «Endless 9*9 puzzle» som et eksempel. Spillet ber ved oppstart om tilgang til sted og mikrofon, men at den sporer tv-seeing for å vise tv-relatert innhold og reklame er kun forklart hvis man klikker seg inn på spillinnstillingene.

– Må få vite hva som foregår

Alphonso sier til The New York Times at programvaren ikke gjør taleopptak av samtaler mellom mennesker, og at de ikke kan få tilgang til mikrofonen og stedtjenester dersom brukeren nekter applikasjonene denne tilgangen.

Selskapet ønsker ikke å fortelle hvor mange personer de samler inn data fra, eller navnene på programmene med programvaren.

– Forbrukeren velger med viten, og kan velge bort til enhver tid, sier Alphonso-direktør Ashish Chordia til avisen.

Justin Brookman, direktør for personvern og teknologi i den amerikanske interesseorganisjonen Consumers Unions, ber selskaper som samler inn data på denne måten om å være tydelige overfor forbrukerne.

– Når du ser «tillatelse til tilgang til mikrofon for annonser», er det ikke nødvendigvis klart for brukeren at «å, dette betyr at de skal lytte til hva jeg gjør hele tiden for å finne ut om jeg ser på Monday Night Football». De må overgå forventningene og forsikre seg om at forbrukerne vet hva som foregår, sier han til The New York Times.

– Ønsker tilgang til å lytte

Magnus Brøyn, teknologiekspert og byråleder i Coxit-PR, mener også at man ikke kan forvente at brukerne alltid leser brukervilkårene, men at man kan gjøre lurt i å forstå rekkevidden av hvordan teknologi kan brukes til å målrette annonsering.

– Man bør være opptatt av hva slags type tilgang appenene ber om å få, og i hvilken grad det er rimelig at appene skal ha de tilgangene. Dessverre holder ikke alltid det. En del apper trenger tilgang til mikrofonen fordi den er det primære formålet til appen. Da har man ikke som forbruker så mye mulighet til å avdekke hvorvidt disse selskapene misbruker den tilgangen de på en måte gir seg selv, sier han til TV 2.

Han trekker frem Shazam, som nylig ble kjøpt opp av Apple, som et eksempel på dette.

– Bare at Apple velger å gjøre det oppkjøpet sier i utgangspunktet mye som hva som er i ferd med å skje. Gigantene ønsker nemlig bevisst eller ubevisst at vi skal gi tilgang til å lytte, sier Brøyn.

– Det er også et spørsmål om appene lytter til hva man sier eller lytter til det som kalles en lydsignatur, forklarer han.

I The New York Times-artikkelen forteller også Alphonso-direktøren at de har et samarbeid med nettopp Shazam. Dette går ut på at Alphonso kan tilby utdragene de plukker ut til Shazam, som kan bruke sin teknologi til å identifisere brukere og igjen selge informasjonen til Alphonso. Shazam har ikke ønsket å kommentere dette overfor avisen.

– Hold guarden oppe

Ifølge Brøyn fører utviklingen til at personvernet vil utfordres i større grad enn tidligere.

– Vi beveger oss inn i et farvann og i en teknologialder hvor dette er den nye standarden. Personvernet utfordres og vi må holde guarden oppe på en annen måte enn tidligere, sier teknologieksperten.

Applikasjonene vet ikke nøyaktig hvem de lytter til, men ifølge Brøyn knyttes informasjonen til en IP-adresse, slik at den fortsatt er slagkraftig for markedsførere, annonsører og alle som vil påvirke oss med et reklamebudskap.

– Det tok ganske mange år for en del brukere å forstå at det er du og jeg som er produktet på Facebook. På lik linje er det naturligvis slik at det er du og jeg som er produktet på de fleste applikasjoner og tjenester som er priset veldig lavt eller er gratis. Det er en erkjennelse vi bør gjøre først som sist, sier han.

Han mener det er flere konkrete grep som folk flest kan gjøre for å begrense hva slags informasjon de ulike applikasjonene på telefonen har tilgang til.

– Det første du kan gjøre er å gå inn i alle apper og sørge for at man ikke gir tilganger som ikke er nødvendige. Det andre du kan gjøre er å sørge for at du ikke har veldig mange apper som går i bakgrunnen, sier Brøyn og legger de til de fleste applikasjonene må kjøre i bakgrunnen for å kunne lytte.

– Og så bør man følge med på om det er noen apper man rett og slett ikke bør bruke, fortsetter han.

Han mener imidlertid at norske brukere ikke nødvendigvis er de mest interessante for .

– Det er heldigvis slik at norsk ikke er et verdensspråk helt ennå. Det yter vi i dette tilfellet godt av. De som vil lytte til fem millioner nordmenn, de må se verdien i å bare lytte til fem millioner nordmenn. Dit har vi ikke kommet helt ennå. Det finnes større verdensspråk der ute hvor det er mulig å hente inn klingende mynt.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook