PASS FARTEN: Det tryggeste og rimeligste er å holde seg innenfor fartsgrensen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
PASS FARTEN: Det tryggeste og rimeligste er å holde seg innenfor fartsgrensen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Nå blir det dyrere å kjøre for fort

Fra nyttår økte bøtesatsene. Nå koster det deg 10.650 kroner om du blir tatt i 130 kilometer i timen i 90-sonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fartsbøtene gjorde et realt hopp fra 2016 til 2017. Ved inngangen til 2018 er økningen mindre, men satsene går opp mellom 50 og 250 kroner.

UP-sjef Runar Karlsen sier det ligger en forebyggende effekt i at det er høye nok bøter, men enda viktigere er det å gjennomføre flere kontroller.

– Det er viktigere enn størrelsen på boten. Bøtene må være høye nok til at de er avskrekkende, og det er de. Bøtenivået er relativt høyt, men det har like stor effekt at risikoen for å bli tatt øker, sier Karlsen til TV 2.

Råkjørere har ingen grunn til å føle seg trygge. Tirsdag varslet UP gjennom TV 2 at de vil ha langt flere fartskontroller i år enn i fjor. Målet er at både farten og antall trafikkdrepte skal ned.

Hele hensikten med fartsgrenser er selvsagt at risikoen for skade øker i takt med farten. I tillegg risikerer man altså en kraftig smekk om man blir tatt for å kjøre for fort.

Det er Samferdselsdepartementet som styrer forskriften om forenklet forelegg i vegtrafikksaker. Her er de nye satsene:

Kjører du mot rødt lys eller holder for kort avstand til bilen foran, koster det 6800 kroner. Det er også boten du får om du bryter vikeplikten, også overfor fotgjengere i gangfelt.

Syklister som mangler lys eller kjører på rødt, risikerer en bot på 1200 kroner.