Her ligger det an til ny Volvo-suksess

BARCELONA (Broom/TV 2): Snart kommer nye XC40. Les testen:

460-liters bagasjerom, med flere smarte løsninger for opppbevaring av bagasjen.
460-liters bagasjerom, med flere smarte løsninger for opppbevaring av bagasjen.
Knekken på C-stolpen er den mest spesielle delen av designet, her har Volvo gått for en ganske dristig løsning.
Knekken på C-stolpen er den mest spesielle delen av designet, her har Volvo gått for en ganske dristig løsning.
XC40 er ganske høy og litt kantete, det gjør at den skiller seg ut fra konkurrenter med rundere linjer.
XC40 er ganske høy og litt kantete, det gjør at den skiller seg ut fra konkurrenter med rundere linjer.
Interiøret har med seg flere elementer vi kjenner igjen fra de større Volvo-modellene. Hovedinntrykket er at premiumfaktoren absolutt er til stede.
Interiøret har med seg flere elementer vi kjenner igjen fra de større Volvo-modellene. Hovedinntrykket er at premiumfaktoren absolutt er til stede.
Høyttalerne er flyttet opp på dashbordet, det gir svært god oppbevaringsplass i dørsidene.
Høyttalerne er flyttet opp på dashbordet, det gir svært god oppbevaringsplass i dørsidene.
Rommelig kupe, pluss for svært gode forseter.
Rommelig kupe, pluss for svært gode forseter.
Volvo går inn i klassen for kompakte SUV-er med nye XC40, her bør den bite godt fra seg.
Volvo går inn i klassen for kompakte SUV-er med nye XC40, her bør den bite godt fra seg.
XC40 kommer i starten med 'bare' bensin- og dieselmotor. Men elektriske drivlinjer er ikke langt unna.
XC40 kommer i starten med "bare" bensin- og dieselmotor. Men elektriske drivlinjer er ikke langt unna.

Volvos store modelloffensiv går inn i fase to når det snart er klart for helt nye XC40.

Denne er først ut av de "mindre" bilene fra Volvo, selv om den egentlig ikke er så liten. XC40 er nesten 4,5 meter lang. Dermed går den inn og skal konkurrere mot SUV-er som Audi Q3, BMW X1, Range Rover Evoque – og mer folkelige modeller som Nissan Qashqai og Peugeot 3008, for å nevne noen.

XC40 er første bil ut på Volvos helt nye plattform, kalt CMA. Den er utviklet i samarbeid med eierselskapet Geely, og skal danne utgangspunkt for en rekke nye modeller i årene framover.

Vi har tatt turen til Barcelona i Spania for å prøvekjøre. Her går nemlig første testkjøring av XC40 av stabelen, før bilen gjør seg klar til lansering i Norge i februar/mars.

For Volvo er dette en svært viktig modell. Planen er å vokse kraftig de kommende årene, da må de også treffe markedet med XC40. Målsetningen er dessuten at den skal hente mange nye kunder. Og Volvo legger ikke skjul på at ambisjonen også i denne klassen er å legge seg på nivå med de tyske premiummerkene.

Hvordan er den å kjøre?

XC40 er ganske høy og litt kantete, det gjør at den skiller seg ut fra mange konkurrenter som har rundere linjer.
XC40 er ganske høy og litt kantete, det gjør at den skiller seg ut fra mange konkurrenter som har rundere linjer.

I de nye og store Volvoene, er komfort prioritert over sylskarpe kjøreegenskaper. Det er et bevisst valg som sannsynligvis også er helt riktig. XC40 oppleves likevel som mer sporty enn sine større søsken. Styringen er mer direkte, understellet strammere. Hele bilen er litt mer involverende å kjøre, samtidig som den er komfortabel.

Følelsen du får bak rattet her er også med på understreke dette med sikker bil. Du sitter høyt og har god utsikt. XC40 har 21 centimeter bakkeklaring, det betyr at du takler både dårlige veier og dårlig brøyting. Støydempingen er god, og bilen ligger imponerende stabilt på veien. I sum gir det en kjøreopplevelse med premiumfaktor. Akkurat det Volvo må levere med denne bilen.

Volvo går inn i klassen for kompakte SUV-er med nye XC40, her bør den bite godt fra seg.
Volvo går inn i klassen for kompakte SUV-er med nye XC40, her bør den bite godt fra seg.

Audi var tidlig ute i klassen med sin Q3

Hvordan er plassen?

Mange potensielle kjøpere vil nok lure på om XC40 er stor nok til familiebruk. Det skal vi ikke våge oss å gi noe fasitsvar på, men Volvo har utnyttet de 4,43 meterne mellom ytterpunktene bra. I forsetene er det som vanlig rikelig plass. Baksetet fungerer også bra for to voksne, med god plass til beina og i høyden. Tre barn til nød, men bredden blir som vanlig fort et problem da.

Høyttalerne er borte, det gir svært god oppbevaringsplass i dørsidene.
Høyttalerne er borte, det gir svært god oppbevaringsplass i dørsidene.

Bagasjerommet tar unna 460 liter. Ikke kjempestort, men på linje med de fleste konkurrentene.

Volvo fortjener skryt for veldig mange smarte oppbevaringsrom rundt om i kupéen.

Her har de også tenkt nytt, gjennom å blant annet flytte høyttalerne fra dørene og opp på dashbordet. Dermed har det blitt svært god oppbevaringsplass her. Blant annet får du greit plass til en laptop, eller flere drikkeflasker.

460-liters bagasjerom, med flere smarte løsninger for opppbevaring av bagasjen.
460-liters bagasjerom, med flere smarte løsninger for opppbevaring av bagasjen.

Diger bil med mye luksus? Sjekk denne!

Går den bra?

XC40 skal komme både som ren elbil og ladbar hybrid, men ikke fra starten av. Det som gjelder aller først er D4-dieselmotor på 190 hestekrefter, eller T5 bensin på 247 hester. Begge er 2-litere. Startpris for Momentum-utgaven med D4: 510.000 kroner. T5 starter på 560.000 kroner.

For inntil et par år siden hadde det ikke vært noe spørsmål hva man burde velge. "Alle" hadde gått for diesel. Nå er det ikke så opplagt lenger. I forhold til framtidig verditap kan det godt tenkes at det er smartest med bensinmotor.

Vi hadde kanskje ventet litt mer sprut fra D4-dieselen, men den er til gjengjeld sterk på mellomakselerasjonene. De 247 bensinhestene er merkbart sprekere og sørger for at 0-100 km/t går unna på kjappe 6,5 sekunder.

Volvo selger i dag nesten bare ladbare hybrider i Norge, mange vil nok også vente til XC40 kommer med den motoriseringen.

Interiøret har med seg flere elementer vi kjenner igjen fra de større Volvo-modellene. Hovedinntrykket er at premiumfaktoren absolutt er til stede.
Interiøret har med seg flere elementer vi kjenner igjen fra de større Volvo-modellene. Hovedinntrykket er at premiumfaktoren absolutt er til stede.

Norske Volvo-kunder får snike i køen

Finest utenpå eller inni?

Fra siden kan nok designet virke litt radikalt på mange, det er særlig knekken på C-stolpen som bryter litt med resten av linjene. Her har Volvo tatt et ganske dristig valg. Det har de nok i hovedsak gjort for at XC40 skal skille seg fra både XC60 og XC90. Og det virker. Der flere konkurrenter går for modeller som ser ut som opp- eller nedskalerte versjoner av hverandre, har XC40 en egen og tydelig identitet.

Forfra er den mer konvensjonell, og typisk Volvo anno 2017. Høyden gjør uansett at XC40 ruver litt. Den skiller seg ut i Barcelona-trafikken og er med all tydelighet en NY Volvo.

Innvendig er dashbord og infotainmentskjerm også typisk for Volvo. Endel interiørelementer virker litt enklere enn i de større modellene, det er naturligvis ikke tilfeldig. Men premiumfølelsen er der, i alle fall i de ganske påkostede testbilene. Volvo har også lekt seg litt med materialvalg og farger. Det er særpreget og gjennomført, samtidig som det viser at dette er en bil som gjerne vil appellere til yngre kjøpere.

Knekken på C-stolpen er den mest spesielle delen av designet, her har Volvo gått for en ganske dristig løsning.
Knekken på C-stolpen er den mest spesielle delen av designet, her har Volvo gått for en ganske dristig løsning.

Vi har møtt mannen bak interiøret, les intervjuet her:

... og hva er konklusjonen?

For å ta det med én gang: Volvo leverer varene, også i denne klassen. XC40 er en gjennomført og bra bil, minst på høyde med de Volvo gjerne vil konkurrere med nå. I tillegg byr den på en god dose særpreg, både på utvendig design og i interiøret. Dermed vil det overraske oss stort om den ikke følger opp suksessen til de større modellene.

Volvo XC40

Modell: T5 AWD

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 247 hk / 350 Nm

Forbruk: 0,72 l/mil

0-100 km/t: 6,5 sek.

Toppfart: 230 km/t

Bagasjerom: 4601.336 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 443 x 186 x 165 cm

Pris fra: 560.000 kroner

Når mer av modellutvalget kommer på plass, vil startprisen ligge på 405.000 kroner, for D3-diesel med manuell girkasse. Rimeligste med automat vil starte på 430.000 kroner. Automat og 4x4 fra 460.000 kroner. Det er konkurransedyktige priser, sammenlignet med premium-rivalene. Og så kan det naturligvis bli mye dyrere også, hvis du går lettere amok i en lang liste av ekstrautstyr.

Yngre kjøpere er som nevnt viktig for Volvo. I tillegg bør XC40 være aktuell for mange godt voksne. De som ikke lenger trenger så veldig mye plass og ønsker seg en mindre bil, uten at det skal gå på bekostning av komfort, kjøreegenskaper eller kvalitetsfølelse. Mange av dem vil nok føle seg hjemme i XC40.

Det vil overraske oss om ikke Volvo klarer et ganske moderat salgsmål på 1.200 eksemplarer i inneværende år, selv om mange potensielle kjøpere kanskje sitter på gjerdet og venter på de elektriske drivlinjene.

Akkurat når de kommer, er det ikke mulig å få noe godt svar på ennå. Men senest i 2019 vil det helt klart skje ting, det kan bli svært spennende for det norske markedet.

LES MER: Her er 5 ting du bør vite om Volvos nye SUV

Rommelig kupe, pluss for svært gode forseter. Volvo leker seg også med noen dristige farger, som denne.
Rommelig kupe, pluss for svært gode forseter. Volvo leker seg også med noen dristige farger, som denne.

Se video: Her er produksjonen av nye XC40 i gang