Småbilen for dem som vil snobbe oppover

Prøvekjørt: Ford Fiesta i Vignale-versjon.

Spesielle setetrekk er med i Vignale-pakken og løfter inntrykket noen hakk.
Spesielle setetrekk er med i Vignale-pakken og løfter inntrykket noen hakk.
Ford har rullet ut Vignale-merkevaren på flere av sine modeller, nå har de kommet til Fiesta.
Ford har rullet ut Vignale-merkevaren på flere av sine modeller, nå har de kommet til Fiesta.
Ingen Fiesta-merker i hekken eller andre steder, kun Vignale-logoen.
Ingen Fiesta-merker i hekken eller andre steder, kun Vignale-logoen.
Endel påkostede detaljer til tross, du får ikke noen stor luksusfølelse bak dette rattet.
Endel påkostede detaljer til tross, du får ikke noen stor luksusfølelse bak dette rattet.
Vignale-grillen gjør at fronten skiller seg ganske godt ut fra de øvrige Fiesta-modellene.
Vignale-grillen gjør at fronten skiller seg ganske godt ut fra de øvrige Fiesta-modellene.
Hekken er kanskje den mest pregløse delen av dette designet, her skiller ikke Fiesta seg mye ut fra mengden.
Hekken er kanskje den mest pregløse delen av dette designet, her skiller ikke Fiesta seg mye ut fra mengden.

Ford Fiesta rullet inn i helt ny utgave på det norske markedet i fjor. Dette har etter hvert blitt en liten småbil-legende her til lands, gjennom flere generasjoner.

Men salget er ikke hva det en gang var. Toyota Yaris og Volkswagen Polo har kjørt fra Fiesta, samtidig som flere nye konkurrenter har kommet til. Ford skulle nok også veldig gjerne hatt hybridutgave her, naturligvis aller helst ladbar. Men i alle fall enn så lenge finnes ikke det.

Til gjengjeld tilbyr de Fiesta i flere andre utgaver, en av dem har vi nå prøvekjørt.


Hva er nytt?

Fiesta har også kommet i Vignale-utgave. De siste årene har Ford rullet ut Vignale som et eget undermerke. Eller, i praksis framstår det mer som utstyrsversjoner. Forskjellene fra de vanlige modellene er nemlig ikke veldig store. Men du får en dose ekstra luksus, mer utstyr, bedre støydemping og endel eierfordeler, for å nevne noe.

Fiesta-merkene er også borte og erstattet med Vignale-logoen på denne.

Denne Fiestaen er makeløst morsom

Hva er styrker og svakheter her?

Fiesta er en av de beste småbilene på markedet i dag. På de fleste områder matcher den nå biler en klasse over. Komforten er god, støydempingen utmerket og utvalget av luksus- og sikkerhetsutstyr gjør at du neppe kommer til å savne noe, hvis du krysser av i tilstrekkelig mange bokser.

Plassen setter naturligvis noen begrensninger, men så snakker vi heller ikke fullverdig familiebil.

Når det først skal være Vignale-utgave, savner vi litt prikken over i-en (det gjelder forsåvidt for hele Vignale-satsingen). Interiøret har fine detaljer her og der, men framstår likevel ikke som spesielt eksklusivt. En detalj som elektrisk justering av førersetet hadde også vært naturlig, men nei. Her foregår det manuelt.

Vignale-grillen gjør at fronten skiller seg ganske godt ut fra de øvrige Fiesta-modellene.
Vignale-grillen gjør at fronten skiller seg ganske godt ut fra de øvrige Fiesta-modellene.

Hva koster den?

Testbilen starter på 262.000 kroner, med 1-liters bensinmotor som yter 100 hestekrefter, og automatgir. I tillegg har den utstyr som blindsonevarsler, inkludert varsling for kryssende trafikk, dørkantbeskyttere, mørktonet glass bak, panoramatak og sort taktrekk (det siste koster hyggelige 150 kroner).

I sum ender vi da 276.500 kroner. Ikke spesielt billig, men heller ikke avskrekkende i forhold til hva du får for pengene.

Topp 5: Norges billigste nybiler

Hvem er konkurrentene?

Spesielle setetrekk er med i Vignale-pakken og løfter inntrykket noen hakk.
Spesielle setetrekk er med i Vignale-pakken og løfter inntrykket noen hakk.

VW Polo er nok den mest opplagte. Også den ble ny i fjor og er en imponerende gjennomført bil. Toyota Yaris scorer høyt på at den tilbys som hybrid og har i flere år vært bestselgeren i klassen. Skoda Fabia er et typisk fornuftsalternativ, den får du også som stasjonsvogn. Eller hvis du vil snobbe litt mer opp, Audi A1.

Vil du ha noe med mer personlighet? Da kan du se nærmere på den klassiske Minien (men da må du også ofre ganske mye plass).

Vil naboen bli imponert?

Nei, Fiesta er ikke helt der, uansett om den heter Vignale og er toppmodell. Designet er pent, men også ganske pregløst, dette er ikke en bil som skiller seg ut i trafikken.

Broom mener:

Fiesta er fra før en av de aller beste bilene i denne klassen. I Vignale-utgave har den litt ekstra godsaker som er med på å understreke følelsen av påkostet småbil. Fords 1-liters motor har vunnet mange priser, og automatkassen gjør en fin jobb.

For de som ikke primært tenker lavest mulig pris når de skal ha bil i denne klassen, er dette absolutt en modell som er verdt å sjekke ut nærmere.

Hva mener eierne?

20 vurderinger av Ford Fiesta ligger inne i Brooms bilguide. Klikk her for å lese hva eierne mener:

Visste du at:

Hekken er kanskje den mest pregløse delen av dette designet, her skiller ikke Fiesta seg mye ut fra mengden.
Hekken er kanskje den mest pregløse delen av dette designet, her skiller ikke Fiesta seg mye ut fra mengden.

– Første generasjon Fiesta debuterte tilbake i 1976, den har altså vært med oss i 42 år.

– Bare pickupen F-series og kompaktbilen Escort har solgt bedre av alle Ford-modeller.

– Senere i år kommer Fiesta også i en forhøyet "offroad-utgave". Fiesta Active heter den.

Fiesta 40 år: Slik startet eventyret

Se video av Ford Fiesta under:

Ford Fiesta Vignale

Modell: 1,0 EcoBoost automat Motor: 1-liter bensin Effekt: 100 hk / 170 Nm 0-100 km/t: 12,2 sek Toppfart: 180 km/t Forbruk: 0,52 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,04 - 1,73 - 1,47 meter Vekt: 1131 kg Bagasjerom: 292/1.093 liter Pris: 262.000 kroner