I spalten "Bilen Min" har Broom-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi få møte en 28-åring fra Hakadal, som eier et ekte råskinn fra Japan.

For mange her hjemme er japanske biler synonymt med én ting: Fornuft. Japanerne har bygget seg opp et rykte for å gi høy kvalitet og driftssikkerhet, til hyggelig pris. Kjøreegenskaper og må ha-faktor har vært mindre framtredende. På de fleste, men langt fra på alle.

Stort miljø i Norge

For også i Japan lages det biler for entusiastene. En av dem som har lang erfaring med det er Nissan. De har bygget sportsbiler i flere tiår, og opparbeidet seg en solid posisjon. Ikke bare i hjemmemarkedet, men også mange steder rundt om i verden.

Bilfilmer som Fast and the Furious og en rekke heftige spill har også bidratt til dette. Her hjemme er miljøet stort og nivået på mange av bilene også svært høyt.

Glenn Kenneth Wulff er stolt eier av nettopp en Nissan, av det heftige slaget. Nå skal vi bli bedre kjent med den:

Klassiske sportsbil-linjer fra Japan. Skyline er for lengst en legende.
Klassiske sportsbil-linjer fra Japan. Skyline er for lengst en legende.

Bilen:

Merke, modell: 1999 Nissan Skyline R34 GTR

Motor: 2.6-liters rekkesekser med twinturbo, ca 310 hk på 1 bar

Hvor lenge har du eid den? Siden 2. august 2017, var på første trackday allerede 6. august og testet forholdene.

Hva har du gjort med den? Da jeg kjøpte den, var den helt original i grå, bortsett fra godkjent catback eksos, åpent luftfilterinnsats og oppgraderte vakumklokker på turboene.

I ettertid har jeg montert Nismo S-Tune understell, nye 18x10 "racinghjul" med 265 Toyo R888-dekk på alle fire hjul. Fikk gjort litt småplukk som tone rutene, skiftet til ny Pioneer BT-spiller blant annet – før jeg fikk tilbud om å stille den ut på Oslo Motorshow i Lillestrøm siste helgen i oktober.

Da måtte jeg planlegge å lakkere diverse småplukk på bakfanger og leppa foran på bilen. Cirka to uker før messa ble jeg uheldigvis rygget på foran og fikk en liten skade i frontfangeren også. Da gikk det en liten ånd i meg. I og med at jeg hatet gråfargen bilen hadde originalt, bråbestemte jeg meg for å hellakkere den i en annen farge, samme lillafarge jeg hadde på min tidligere RS4, egenmixet fargekode.

Det mest morsomme var at ingen av venner og bekjente visste om hellakkeringen, så da jeg kom med bilen på Oslo Motorshow to dager før messa, ble det mange overraskede folk både der og på sosiale medier. Da hadde den fått ny farge, nytt drøss med karbondetaljer, som skjørt i Nismo-stil og justerbart vingeblad, ny frontrute og et helt annet stuk, så noen trodde til og med at det var en annen bil jeg hadde fått tak i for anledningen. Det var moro med all responsen de neste dagene, etter så mange timers arbeid og stress.

En skikkelig innspurt, så var Skylinen klar for Oslo Motorshow! Foto: Privat.
En skikkelig innspurt, så var Skylinen klar for Oslo Motorshow! Foto: Privat.

Liker best med bilen: Tre ting deler førsteplassen: 1) Hvordan det er å faktisk eie en bil man har drømt om i nesten 20 år. 2) Hvordan den har blitt nå etter alle mods. 3) Hvordan folk reagerer langs veien/når den står parkert et sted (noe jeg nok hadde gjort selv også).

Liker minst med bilen: Kjedelig interiør inntil videre, updates coming later. Og at jeg prøver å rive av dørhåndtaket når jeg skal gire i den andre (venstrestyrte bil).

Beste opplevelse med bilen: All the smiles per miles! Kan ikke la være å smile når jeg kjører rundt, folk vinker, tar bilder osv.

Gjett om dette er en morsom bil å ta med ut på isen! Foto: Privat.
Gjett om dette er en morsom bil å ta med ut på isen! Foto: Privat.

Framtidsplaner for bilen: Oppgradere til større turboer/dyser (550-600 hk) som jeg har kjøpt, oppgradere til R35 GTR-bremser, kulere interiør med firepunkts belter og aller helst få all effekt/mods godkjent i vognkortet

Drømmebil: R34 GTR og Audi RS6 C7 facelift

Annet: Disse bilene trenger vel ikke en presentasjon, da "alle" vet om denne bilen. Gleder meg veldig til nye runder på Rudskogen og aller helst en tur til Nürburgring i Tyskland.

Den har variabel 4WD etter behov, firehjulsstyring, ABS, multifunksjonsdisplay med mange forskjellige målere og hjelpeinfo under kjøring. Faktisk er det også plass til fire i denne uten problemer, kontra for eksempel en Supra. Om man vil se flere bilder og oppdateringer kan man følge med på instagram: gkw89. Kan til og med damekjøres uten problemer, perfekt bruksbil!

Drømmebiler finnes i både små og store utgaver. Glenn Kenneth har sikret seg et eksemplar av det siste. Foto: Privat.
Drømmebiler finnes i både små og store utgaver. Glenn Kenneth har sikret seg et eksemplar av det siste. Foto: Privat.

Eieren:

Navn: Glenn Kenneth Wulff

Alder: 28

Bosted: Hakadal, Akershus

Litt om meg selv: Ikke en typisk råner akkurat, men heller en sosial bilentusiast. Jobber som bilmekaniker, bruker mye tid på bil, særlig om sommeren, på trackdays og Gatebil med venner. Ellers liker jeg Cars & Coffee og streetmeets. Kjører heller en liten roadtrip, framfor fylla. Foruten det liker jeg friluftsliv og fjellturer med andre venner og hunden min, som jeg bor alene med.

Veldig spontan, og er med på det meste som er gøy. Om vinteren depper jeg som regel over snø og kulde, men trøster meg iblant med en vinterbil og kjører på isen, men for min del kan det være sol og 25 grader hele året.

Send inn bilen din!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Golf med "rumpe" - dette er en litt glemt ungdomsbil

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Glenn Kenneth om? Bruk kommentarfeltet under!

Utvendig har det skjedd mye med bilen, snart skal det også fortsette på innsiden. Foto: Privat.
Utvendig har det skjedd mye med bilen, snart skal det også fortsette på innsiden. Foto: Privat.

Se video under: Når vanlig sportsbil ikke er nok...