ekspertenes råd:

Dette må du unngå om du skal gjennomføre nyttårsforsettene dine

NYTTÅRSFORSETT: Det er mange som har trening som nyttårforsett. Foto: Berit Roald / Scanpix
NYTTÅRSFORSETT: Det er mange som har trening som nyttårforsett. Foto: Berit Roald / Scanpix Foto: Roald, Berit
For å gjennomføre nyttårsforsettene, må vi legge en plan og ikke bli for skuffet hvis vi feiler underveis. – Man må gi seg selv rom til å leve, sier ernæringsfysiolog.

Vi har gått inn i et nytt år og mange av oss starter 2018 med nyttårsforsetter – løfter om hvordan vi skal bli en bedre versjon av oss selv.

Det er ingen hemmelighet at det er fulle treningsstudioer i januar, og mange av oss bytter nå ut julesnop med frukt og grønnsaker.

Men når hverdagen igjen gjør sitt inntog, kan det vise seg vanskelig å holde seg til nye vaner.

Så hva skal vi egentlig gjøre for å klare det?

Ifølge ernæringsfysiolog Camilla Lind er en vanlig grunn til at vi ikke klarer å gjennomføre nyttårsforsettene våre, at vi går for hardt ut.

– Man kaster resten av julegodtet og tenker at nå blir alt bra, men man sklir fort inn i gamle rutiner når man ikke har et nytt fokus, sier hun.

Ha delmål

For at man skal klare å være tro til nyttårsforsettene, må man ifølge ernæringsfysiologen lage realistiske mål og en plan for hvordan man skal nå dem.

– Et mål uten en plan forblir et ønske, så hvis man virkelig ønsker en endring må man lage en plan for det, med delmål og hovedmål, sier hun.

Slik gjennomfører du nyttårsforsettene:

  • Kartlegg hvorfor du har de vanene du vil endre.
  • Bli bevisst på følelsene dine.
  • Lag en plan.
  • Ha delmål og hovedmål.
  • Ikke gå i kjelleren hvis du feiler underveis - vær fornøyd med det du oppnår.
  • Det er bedre å nå målet sent enn aldri.

Ved å lage delmål får vi ikke for mye å gape over på én gang. Da slipper man å bli skuffet hvis viljestyrken snubler. Ifølge Lind må man spørre seg hva som er viktig for en selv og hva som skal til for at man får det litt bedre.

– Ta tak i én ting og når du ser at du klarer å gjennomføre får du mestringsfølelse og glede til å fortsette, sier hun.

DELMÅL: Ernæringsfysiolog Camilla Lind sier man må lage en plan for nyttårsforsettene.
DELMÅL: Ernæringsfysiolog Camilla Lind sier man må lage en plan for nyttårsforsettene.

Rask løsning

Mange av oss synes overgangen til et nytt år er en ypperlig anledning til å snu om på livet også. Men det er viktig å huske at endring tar tid.

Å bli et bedre menneske er ikke gjort i en håndvending.

– Det er for eksempel komisk med sommerkroppen som man begynner å tenke på i mai. Hvis man har lyst til å se bedre ut til sommeren burde man egentlig ha begynt å tenke på det allerede i fjor. Vi har vel et ønske om at ting skal endre seg raskt og greit, sier Lind.

Hvis man stort sett klarer å følge planen, men feiler én eller to ganger, skal man ikke ta det så tungt.

– At man vil ta vare på seg selv handler ikke om at man ikke skal spise usunt eller sitte på rumpa en hel dag. Man må gi seg selv litt «slack», sier hun.

– Man må gi seg selv rom til å leve, legger hun til.

– Mer trøkk i januar

På Sats Elixia i Akersgata i Oslo var det travelt tirsdag ettermiddag, og tredemøllene var fulle av folk. Men måneden skiller seg likevel ikke veldig ut, ifølge daglig leder Hanna Pedersen. Hun har jobbet i treningsbransjen i mer enn ti år, blant annet som personlig trener.

– Vi merker et litt større trøkk i januar og februar, gjerne fordi folk har nyttårsforsett og så videre. Men det er ikke veldig mye mer folk her i dag enn til vanlig, sier hun til TV 2.

Hennes inntrykk er at folk har blitt flinkere til å unngå de største skippertakene.

– Det har blitt mer av den jevne treningen året gjennom, mange er flinkere til det. Trening har jo blitt mer trendy blant folk, og i tillegg prøver vi å være flinke til å følge opp nye medlemmer, forteller Pedersen.

Likevel bekrefter hun oppfatningen om at mange velger å starte det nye året med nye treningsvaner.

– Mange tenker nok at det er et nytt år, og at de skal endre på livet sitt.

Minimum to dager

Pedersen i Sats Elixia forteller at senterets mål er å bidra til å gi medlemmene en varig treningsglede.

RÅD: Hanna Pedersen i Sats Elixia synes nordmenn har blitt flinkere til å unngå skippertak på treningsfronten. Men hun har likevel noen råd til dem som vil begynne å trene i januar. Foto: Lovise Gangnes/TV 2
RÅD: Hanna Pedersen i Sats Elixia synes nordmenn har blitt flinkere til å unngå skippertak på treningsfronten. Men hun har likevel noen råd til dem som vil begynne å trene i januar. Foto: Lovise Gangnes/TV 2

– Vi legger opp til at det skal være en livsstil, ikke bare et nyttårsforsett, sier hun.

Og hva skal så til for at treningen blir en naturlig del av livet? Ifølge Pedersen bør man tidlig bestemme seg hvor hvilke dager man skal trene i uka.

– Finn ut hvilke dager og tider som passer for deg. Slik blir treningen en prioritet i hverdagen. For at det skal bli en vane bør man trene i hvert fall to dageri uka, sier hun.

Hun advarer også mot å hive seg ut i for avansert eller intensiv trening i begynnelsen.

– Hvis du aldri har trent før, så bør du ikke kastes ut i en zumba-time for eksempel. Da kan man ende med å bare føle seg dum. Finn ut hva som er dine behov og dine mål, råder Pedersen.

Ta tak i følelsene

Skal vi virkelig klare å endre vanene våre, må vi ifølge ernæringsfysiolog Lind gå så grunnleggende til verks som å bli bevisst på våre egne følelser. Hun påpeker hvor unødvendig det er å fokusere på mat, når det egentlig er andre følelser eller situasjoner som ligger til grunn for at man spiser eller handler som man gjør.

– Å endre vaner handler om ting i hodet. Enkelt fortalt har vi følelser som skaper tanker, tanker som skaper handlinger og handlinger som skaper resultat. Det som ligger bak at du velger å kjøpe en sjokolade er en følelse som igjen gir deg en tanke om at «denne fortjener jeg» og det gir et resultat i at du for eksempel ikke greier å gå ned i vekt, forklarer hun.

Vi må med andre ord være bevisst på følelsene som ligger til grunn for valgene vi tar.

Føler du for eksempel lykke etter å ha spist godteri, så prøv å finne ut hvordan du kan få den samme følelsen på en annen måte.

Til slutt har ernæringsfysiologen en kort oppsummering av hvordan vi kan gjennomføre forsettene:

– Hvis jeg vil at 2018 skal bli året jeg virkelig gjør noe, handler det først og fremst om hvorfor man gjør det man gjør. Kartlegg og lag en plan for hvor du vil og hvordan du skal komme deg dit med delmål. Ikke sett for store mål, men vær fornøyd med det du oppnår i stedet for å være misfornøyd med at du ikke klarte alt. Til slutt vil du nå målet, og det er bedre å komme ditt sent enn aldri.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook