KAN GÅ I SVART: Farmen Kjendis har oppstart 1. januar, og er et av TV 2-programmene RiksTV-kundene kan gå glipp av.
KAN GÅ I SVART: Farmen Kjendis har oppstart 1. januar, og er et av TV 2-programmene RiksTV-kundene kan gå glipp av. Foto: TV 2

RiksTV og TV 2 i konflikt:

800.000 seere kan gå glipp av TV 2-kanalene

RiksTVs kunder risikerer at alle TV 2-kanalene er svarte når 2018 starter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved midnatt søndag går den nåværende distribusjonsavtalen mellom TV 2 og RiksTV ut. Det sitter langt inne å komme til enighet om ny avtale.

Forhandlingene pågår fremdeles når det gjenstår halvannet døgn av avtalen.

– Vi har et forhandlingsteam som jobber med saken, så vi håper jo virkelig at dette ikke ender i brudd, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Mesna i RiksTV.

De sørger for at TV 2s TV-kanaler når ut til 272.000 kunder. Dersom TV 2 og RiksTV ikke blir enige innen fristen, blir TV2s kanaler svarte for RiksTV-kundene.

– Jeg synes det er veldig uheldig hvis kundene våre blir skadelidende. Det er fryktelig trist for kundene våre, men jeg håper jo at vi kommer til enighet, sier Mesna.

– Ønsker ikke brudd

TV 2 starter året med en ny sesong av Farmen kjendis mandag kveld, som er kanalens største seer-suksesser noensinne. Godt over 900.000 seere fulgte serien i første sesong. TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør, Sarah Willand, sier det jobbes for at alle skal ha TV 2s kanaler som normalt også mandag kveld.

– Vi har fortsatt dialog, sier hun.

Hvordan er stemningen i forhandlingene nå?

– Jeg ønsker ikke å kommentere innholdet, men vi er fortsatt i dialog, og vi ønsker ikke at det kommer til brudd, sier Willand.

Risikerer svarte skjermer

Utgangspunktet for konflikten er at TV 2 ønsker mer penger for innholdet de leverer, nå som RiksTV har økt prisen for kundene sine. TV-sjef i mediebyrået Carat, Morten Wiberg sier det er kompliserte forhandlinger, fordi det både handler om de lange linjene, og mer kortsiktig distribusjon.

– Det er klart at nå med flere og flere brukere som plukker innholdet sitt utenom de vanlige distributørene som Canal Digital, Get og RiksTV, er dette et marked i stor forandring. På litt lenger sikt er det vanskelig å se for seg hvilken rolle distributørene faktisk skal ha i dette markedet, sier Wiberg. Men han presiserer at det er langt igjen før de er overflødige.

Det er vanlig å regne 3 personer per husstand, dermed står RiksTV i dag for distribusjon til omlag 800.000 seere.

– Så lenge RiksTV står for distribusjon til så stor andel av 2s potensielle seere, betyr det mye for annonseinntektene for kanalen på fort sikt, sier Wiberg.

Mindre avstand

Både TV 2 og TV Norge har har også tidligere ligget i harde forhandlinger med distributørene. Både Canal Digital og Get har vært nær brudd med TV 2, og i starten av 2016 endte striden mellom Canal Digital og Discovery med at TVNorge-kanalene gikk i svart hos rundt 2,5 millioner seere i ti dager. Hos RiksTV håper Mesna at det ikke blir resultatet denne gangen.

– Ligger det et konkret forslag på bordet nå?

– Ja, begge parter har kommet med konkrete forslag til bordet, men detaljene kan jeg ikke gå inn på. Avstanden er imidlertid mindre nå enn før jul, sier hun.

– Vi er i dialog og har fortsatt et døgn og vel så det. Hvis det blir brudd, håper jeg det blir kortvarig, avslutter hun.