GRØNT GULL! Nordlyset er blitt en gullgruve for Nord-Norge

GRØNT GULL: Norge har tjent seg rike på svart gull, men nå er det grønt gull som gjelder. Bildet er av nordlys over Longyearbyen på Svalbard.
GRØNT GULL: Norge har tjent seg rike på svart gull, men nå er det grønt gull som gjelder. Bildet er av nordlys over Longyearbyen på Svalbard. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
Flere tusen turister kommer for å se det fantastiske fenomenet, og omsetningen nærmer seg en milliard kroner.

Gitta Blatt og Tim Weickert kommer fra Hamburg i Nord-Tyskland. I år har de valgt år valgt feire romjulen og inngangen til 2018 under nordlyset.

De er dermed to av 3000 utenlandske vinterturister som nå fyller hoteller og private utleierom i Tromsø.

De kommer fra hele verden, og bidrar til å løfte nordlyset til en industri som vokser så raskt at omsetningen nærmer seg en milliard kroner.

Økt med 556 prosent

– Herlig. For en utsikt, sier Gitta, som til daglig er TV-produsent for Sky Sports i hjemlandet. Tim jobber innenfor IT-bransjen.

– Jeg opplever dette som et eventyr. Noe helt spesielt. Da vi fortalte våre venner og familie at vi skulle dra til Tromsø og være der en hel uke, ble de misunnelige, forteller Tim.

Fra 2009 og fram til 2016 økte vinterturismen i Tromsø med 556 prosent. Veksten har fortsatt, og fra å være en juleby preget av stengte hoteller og restauranter, er det nå fulle rulle fra desember og langt ut på vinteren.

TURISTER: Tyske Gitta Blatt og Tim Weickert fra Hamburg i Nord-Tyskland valgte å feire romjulen i Nord-Norge. Foto: Egil Pettersen / TV 2
TURISTER: Tyske Gitta Blatt og Tim Weickert fra Hamburg i Nord-Tyskland valgte å feire romjulen i Nord-Norge. Foto: Egil Pettersen / TV 2

Omsetningen i vinter er anslått til 800 millioner kroner, noe man kan takke nordlyset og godt over 150.000 turister. Veksten er nå så stor at man vil passere en milliard i total årsomsetning om få år.

Nordlyset trekker dem nordover

– Vi kommer for å se nordlyset, forteller Michelle Kem fra Beijing i Kina. Sammen med et stort reisefølge inntar hun resepsjonen med mye medbragt optimisme.

– I kveld skal vi på safari for å se det, sier hun.

– Vi er på vår første tur av en slik karakter, og det handler om å få se nordlyset, sier engelske Martin Port fra Leeds.

– Vi ønsket først og fremst å se nordlyset, så dette var det ideelle sted, svarer indiske Abharika Nayyer fra Bombay.

Tromsø er fortsatt den nordnorske nordlys-destinasjon som trekker flest vinterturister, og det er dit omtrent halvparten av de 150.000 reiser.

Størst vekst i Finnmark

Nye attraksjoner som snøhotellet i Kirkenes og naturopplevelsene som tilbys trekker flere og flere lenger nord og øst. En ønsket utvikling, ifølge administrerende direktør i NordNorsk Reiseliv AS, Trond Øverås.

– Mens Tromsø har vært vekstmotoren i utviklingen, så er det nå vekst i hele Nord-Norge. Sist vintersesong hadde vi den største veksten i Finnmark, med 28 prosent. Det synes jeg er veldig gledelig. I Troms var veksten på 23 prosent, og dette må ses i lys av en nedgang på 3,9 prosent i utenlandske vinterturister i landet som helhet.

– Hva forklarer dette?

– Det vi har å tilby er noe folk over hele verden er opptatt av, men ikke har. Vinter er det ikke mange som har i hverdagen sin. Ei heller snø, og nordlyset er også en sterk driver. Så det er mange ting å komme hit for å oppleve, sier Øverås.

Vinterturistene er også en mer kjøpesterk gruppe enn de som søker nordover om sommeren. De bruker omkring 2500 kroner i gjennomsnitt i døgnet, som er dobbelt så mye som sommerturistene. Og mest bruker de på å kjøpe opplevelser, guidede turer på land og vann for å oppleve nordlys og hvalene som de siste årene har trukket inn i fjordene i Troms.

Måtte tilbringe julaften på 7-11

Men det å mestre en turistinvasjon midt i jule- og nyttårshelga har ikke vært enkelt. I Tromsø har hotellene sørget for sine egne gjester, mens restaurantene ikke har vært godt nok forberedt.

– Det vi ønsker, er at de påtok seg et større ansvar i julehelga. Da hadde vi dessverre gjester i Tromsø som spiste julematen sin på 7-11, og det ønsker vi ikke, sier hotelldirektør ved The Edge, Øyvind Alapnes.

I Tromsø er det nå over 300 tilbydere med mer enn 800 senger innenfor det private AirBnb-segmentet. Spesielt for denne gruppen har man etterlyst flere åpne restauranter i julehelga og romjulsdagene.

– Her må vi tilpasse oss en ny utvikling og en viktig gruppe sine krav. Vi har noe å gjøre her, sier Trond Øverås. er enig i at restaurantbransjen må ta nye tak for å gi turistene det de kommer for, opplevelser.

Det handler også om noe mer enn bare ei seng og noe å spise. I Tromsø er det nå et 70-talls aktører som tilbyr nær-naturen-opplevelser som tyske Gitta etter å ha booket seg inn på, erklærer seg helt avhengig av.

– Dette handler om liv og natur, og skjønnheten i naturen. Det er det jeg er blitt hekta på, sier hun.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook