Per frøs så mye at han laget sin egen bil
– Holdt på å fryse av meg både det ene og det andre...
– Det kom over meg en bitende kald januarmorgen. Gradestokken viste atten blå, og der satt jeg i snøfyke fra skjæret og med fartsvinden midt i trynet. Det var så kaldt at jeg trodde jeg skulle fryse av meg både det ene og det andre.
– Der og da kom ideen om en litt varmere doning. En med varmeapparat, tett førerhus og en egen holder til en varm kaffekopp. Det sier Per Nordby fra Bjørkelangen.
Oppdraget var å brøyte isbane for Setskog Skøytefestival. Banen skulle være 25 km og ble måkt med en såkalt ATV, eller firehjuling. Oppå firehjulingen satt altså Per og frøs. Ikke bare litt ...
Måtte bli pickup
– Det gikk rett og slett på helsa løs. Jeg har også en muskelsykdom (dystoni) som rammer nakkemusklene, dette blir verre når det er kaldt og jeg fryser, forteller Per.
Ingen veldig god kombinasjon der, altså. Men nød lærer som kjente naken kvinne å spinne. Så også med den spreke 57-åringen fra Bjørkelangen, med "nedstøvet fagbrev bilmekaniker" som han selv kaller det. Men dette tyder igjen på et det ligger gammel erfaring og kunnskap ett eller annet sted i bakhodet. Dette sammen med iver og en god dose kreativitet er ingen dårlig kombinasjon.
Det måtte bli en pickup, konkluderte Per ganske kjapt.
– Jeg begynte først å se etter japse-biler med 4wd. Men så tenkte jeg at dette er hobby og skal jo være litt gøy også. Jeg har alltid vært svak for engelske biler. Jeg har hatt både Jaguar, Range Rover og flere Land Rover Discovery.
Og som du kanskje har sett av bildene – det ble en Discovery igjen.
Land Rover Discovery 3: Er denne et smart kjøp?
Var vondt å sette kappeskiva i den ...
– Ja - dette er en Land Rover Discovery 1.1990-modell. Med 2,5-liters dieselmotor. Den som ble kalt 200 TDI og er første utgave. Bilen var en 3-dørs utgave med seks seter og kilometerstand på 376.000.
– Jeg hentet den med henger hos en bonde på Hamar i 2015, etter å ha funnet den på finn.no. Bilen ble min for 12 000 kroner. Det var absolutt med blandende følelser at jeg satte vinkelsliperen i den. Den var nesten for fin. Men så kom jeg på den januarmorgenen på isen...
– Hovedårsaken til å bygge om til pickup var å få ned vekten. Høy vekt og ikke veldig tykk is kan jo være en litt skummel kombinasjon, humrer Per.
Les test av Range Rovers nyeste bil her:
Mye oppmerksomhet
– Jag har klart å slanke den godt over 300 kilo! Etter å ha fjernet mye og erstattet dørk-plater med aluminium. Den største utfordringen var å flytte bakruta fra bakdør og inn i ny bakvegg. Jeg måtte jo ha med den særegne Discovery-bakruta. Ellers er det montert brøytefeste på ramma, vinsj på frontfanger til løfting av skjæret, og litt småpynt som lysbøyle etc.
– Firmalogoen fra firmaet mitt tillot jeg meg også å montere på døra, ettersom jeg sponser skøye-festivalen, forteller Per beskjedent.
Bilen vekker mye oppmerksomhet da ingen har sett maken til denne noen gang. Naturlig nok.
Per forteller at bil og båt har er noe han har drevet med hele livet.
Nå gjør denne bil-legenden comeback
Har levd ett billiv
– Ja jeg har jobbet hele livet i bilbransjen. Som bilmekaniker, som bilselger og med salg av slitedeler. Nå har jeg dervet Van-Line Norge AS i 27 år.
– Jeg har et verksted i låven på småbruket hvor jeg bor og har restaurert flere biler. Har nok hatt over 150 biler i mitt eie totalt. De bilene jeg savner mest er helt klart en Jaguar XJ6 serie 3 og Volvo P1800-en jeg hadde. Noen biler skulle man bare ikke solgt...
– I tillegg til brøyte-pickupen har jeg jeg nå to VW Golf Mk1. En cabriolet og en GLS i topp stand, avslutter Per entusiastisk.
Til daglig kjører Per Land Rover Discovery 4. Så valget falt på nok en Land Rover når Per ikke ville fryse mer var ikke helt tilfeldig.
Les også: Thomas fikk litt av en kjøretur hjem til jul
Se video av Range Rovers nyeste kreasjon her: