VIL IKKE SELGE: Både Ark og Tanum bokhandel vil ikke selge brettspillet Politisk ukorrekt til sine kunder.
VIL IKKE SELGE: Både Ark og Tanum bokhandel vil ikke selge brettspillet Politisk ukorrekt til sine kunder.

Nekter å selge brettspill: – Dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre

– De kan ikke bestemme hva vi ønsker selge i våre butikker, sier Tanum-lederen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag trakk bokhandlerkjede Ark og Tanum det populære brettspillet «Politisk ukorrekt» fra sine butikker, etter reaksjoner på flere formuleringer i spillet.

Det var et Facebook-innlegg fra Gunnhild Folgerø (45) fra Stavanger som fikk snøballen til å rulle. Hun la ut et bilde av kortene hun syntes var ille, etter hun spilte brettspillet under en familiemiddag.

Hun tok et bilde av kortene hun syntes var ille, blant annet «Å sykle naken gjennom barnehagen med Nugatti på tissen», «Å bli voldtatt av en hingst» og «Fortrengte minner fra onkels kjeller».

– Disse kortene er drøye. Er vi kommet dit at det er dette som er humor? sa Folgerø til TV 2.

– Skremmende

Avgjørelsen til Ark og Tanum har vekket store reaksjoner i sosiale medier, både de som hyller avgjørelsen, og de som mener avgjørelsen er helt feil.

Det er Vennerød forlag gir ut spillet, og forlegger Christian Vennerød reagerte sterkt på at spillet hans ikke lenger blir å finne hos verken Ark eller Tanum.

– Det er skremmende. Disse kjedene lever av ytringsfriheten, og ved å trekke dette spillet fra hyllene innskrenker de ytringsfrihet i dette landet, sier Vennerød.

Mens Tanum og Ark valgte å trekke spillet, vil Norli fortsette å selge spillet.

Norli sier i en e-post til Dagbladet at «de ikke driver sensur av varene de selger, og derfor ikke kommer til å trekke spillet». De understreker også at det er tydelig merket på esken hvem spillet er tenkt for.

– Har ingenting med ytringsfrihet å gjøre

Men Tanum-leder Karin Mundal avviser at dette er et angrep på ytringsfriheten.

– Vi er selvfølgelig for ytringsfrihet og forlaget må kunne ytre og selge hva de ønsker. Men de kan ikke bestemme hva vi ønsker selge i våre butikker, det har ingenting med sensur å gjøre, sier Mundal til TV 2 torsdag.

Hun forteller at de har fått blandede reaksjoner på avgjørelsen om å trekke det nå omdiskuterte spillet.

– Vi har fått negative reaksjoner fra kunder på hva som står på en del av kortene, mens andre uttrykker også det motsatte på sosiale medier. Når det er så kontroversielle utsagn, er det ikke uvanlig at mange reagerer.

Spillet kommer med 18-årsgrense, og er også merket med en advarsel:

«Tolker du alt i verste mening, er du prippen eller lett å krenke, bør du ikke spille Politisk ukorrekt. Det egner seg ikke for en kosekveld med svigermor, eller på konfirmantleir. Dette er ikke et vanlig familiespill, men ment til å utfordre meninger og ytringer».

– Ikke tilstrekkelig merket

Markedsdirektør i Ark, Kjartan Donnatt, står også fast på avgjørelsen torsdag.

– Henvendelser fra våre kunder tilsier at spillet i sin nåværende form ikke er tilstrekkelig merket. Det tar vi til etterretning og ønsker spillet tydeligere merket. Vi har et ansvar for å forvalte konseptet Ark og kundene våre må være trygge på at de har god informasjon når de skal handle hos oss, sier Donnatt til TV 2.

– Mottakeren bestemmer om noe er morsomt

Humorforsker og professor ved NTNU, Sven Svebak, har ikke sett det aktuelle spillet, men sier på generelt grunnlag at humor er vanskelig når man ikke kjenner mottakeren.

– Det er slik med humor som med mye ellers i kommunikasjonsprosesser, det er mottakeren som bestemmer om noe er morsomt, ikke avsenderen, sier Svebak.

Han mener advarslene på spillet er en måte å prøve å kjøpe seg ryggdekning på.

– Det er litt feigt. Uansett er det noen som trigger på slike meldinger og tenker at da må de kjøpe det, men det er ingen garanti for om den som kjøper det synes det er morsomt.

BI-lektor Cecilie Staude har forsket på sosiale medier i en årrekke, og sier saken er et godt eksempel på makten som ligger i for eksempel Facebook.

– Den viser at jo flere som engasjerer seg, jo større trykk legges det på de involverte, og jo mer ser man at det virker. De som har vært kritiske klarte å påvirke såpass mye at disse bokhandlene ikke vil selge spillet lenger, sier Staude.

– Vi har muligheter til å påvirke mye mer enn vi har hatt før, fordi vi har de sosiale medier. Den typen saker, som utløser mye følelser i form av sinne eller irritasjon, er ofte de som har en tendens til å få veldig stort engasjement.