Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi har mange hvasse modeller i utvalget sitt, men det er kanskje ingen som slår R8 målt i råskap. Den debuterte for 11 år siden, i 2006, og ble bygd på samme plattform som selveste Lamborghini Gallardo.

Dermed kunne det folkelige merket ta opp kampen mot langt mer eksotiske saker som Lamborghini, Ferrari og Porsche. I løpet av de neste årene ble toseteren oppgradert, men det var først da facelift-versjonen dukket opp i 2015 at det virkelig skjedde ting.

Både eksteriør, interiør og maskineri fikk gjennomgå. Og med utgangspunkt i Lamborghini Huracan valgte Audi å legge lista høyt, virkelig høyt. Velger du V10 Plus-versjonen får du nøyaktig samme motor som den italienske slektningen. Nemlig en V10-er som yter fantastiske 610 hk og 560 Nm. Det er den kraftigste serieproduserte motoren fra Audi noensinne, det...

Når det råeste ikke er godt nok

På bruktmarkedet her hjemme finner vi i skrivende stund 14 eksemplarer av R8 til salgs. Prisene varierer fra 740.000 kroner til over 2,2 millioner. Men det er én bil som skiller seg ut fra resten av gjengen. Ikke bare er den knallblå, men under glassluken bak har det skjedd ting.

Knallblå mot sorte karbondetaljer, det er et heftig skue.
Knallblå mot sorte karbondetaljer, det er et heftig skue.

– Bilen er oppgardert med et væskekjølt kompressor-kit fra ESS tuning, et selskap som opprinnelelig er fra Aremark. Den gir et ladetrykk på cirka 0,6 bar, og betydelig mer effekt, forteller André Skeie i VS Auto.

Dette er rett og slett bilen for deg som ikke syns det råeste er godt nok. Utgangspunktet er nemlig versting-utgaven med 610 hk. Etter nevnte oppgradering leverer V10-motoren på 5,2 liter nå vanvittige 800 hk.

Vi tester Audi R8 V10 Plus: – Ganske enkelt noe av det råeste jeg har kjørt

– Går ekstremt bra

André forteller at bilen er benket til 800 hk på motoren og 700 hk på hjulene. Resultatet er spinnvilt. 0-100 km/t raser unna på 2,4 sekunder – i motsetning til originalen som er oppgitt til 3,2 sekunder på samme øvelse.

Her inne er alt originalt, med unntak av responsen du får ved trykk mot høyrepedalen. Foto: Bilfoto/VS Auto
Her inne er alt originalt, med unntak av responsen du får ved trykk mot høyrepedalen. Foto: Bilfoto/VS Auto

– Jeg har kjørt bilen en del, og den går ekstremt bra. Til tross for alle kreftene håndterer bilen det utrolig bra. Denne kan helt klart sammenlignes med super-hybridbilene, samtidig som den fungerer godt i det daglige, sier André, og legger til at 0-270 km/t er unnagjort på 15,4 sekunder, samme tid som Porsche 918 Spyder!

De ekstreme ytelsene bunner i et svært potent utgangspunkt: R8 er både utstyrt med quattro firehjulsdrift og den lynraske 7-trinns S tronic-girkassen. Det sørger for at alle kreftene distribueres effektivt ned på bakken.

Første sniktitt: Dette skal bli en ekte drømmebil

Enorm respons

Utenom den kostbare kompressor-oppgraderingen til 300.000 kroner fremstår bilen helt original. 2016-modellen, som har rullet 15.000 kilometer, har i tillegg en romslig utstyrsliste om bord: Keramiske bremser, 20” smidde aluminiumsfelger, LED Matrix Laserlys og sportseksos, bare for å nevne noe. Den mildt sagt synlige blåfargen gjør ikke akkurat bilen noe mindre diskré heller.

Med launch control gjør den unna 0-100 km/t på imponerende 2,4 sekunder.
Med launch control gjør den unna 0-100 km/t på imponerende 2,4 sekunder.

Klikk her for å se hele annonsen

Det eneste som ikke er spesielt moro med bilen er prislappen, som lyder på 2.149.000 kroner. Med en oppgradering til 300.000 kroner skulle man kanskje tro at denne tronet øverst på pris i bruktmarkedet, men det gjør den faktisk ikke. Kilometerstanden er nok noe av årsaken til det.

Men til tross for en heftig prislapp, har responsen vært enorm.

– Jeg jobber med en interessent akkurat nå faktisk. Ellers har responsen på annonsen vært helt enestående. Så langt har over 37.000 sett annonsen på et par måneder, avslutter André i VS Auto.

Det er ESS Tuning som har sørget for at hjertet i bilen har økt ytelsesevnen fra 610 hk til pene 800. Foto: Bilfoto.no/VS Auto.
Det er ESS Tuning som har sørget for at hjertet i bilen har økt ytelsesevnen fra 610 hk til pene 800. Foto: Bilfoto.no/VS Auto.

Nå tester vi verdens raskeste SUV - i Dubai!