– Selv om vi har hatt denne nedgangen over tid, så blir det meningsløst å snakke om positiv utvikling når så mange som 100 mennesker omkommer i trafikken. Det betyr at hundrevis av familier har mistet sine nær og kjære, og lever i bunnløs sorg. Jeg bare ber om at dette ikke blir en feiring av tallene, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk til TV 2 Nyhetene.

Langsiktig innsats

Med totalt 135 drepte i trafikken på norske veier i fjor, ligger altså 2017 an til å bli et historisk lavt år når det gjelder trafikkdøden.

– Det er jo det beste ulykkestallet i moderne tid. Det er jo ingen lovbruddsområde i Norge som krever så mange liv som i trafikken, hverken når det gjelder vold eller andre kriminalitetsformer, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Han sitter i bilen på tur til politiets ATK-senter på Hustad på Romsdalskysten og reflekterer over utviklingen.

UP-sjef Runar Karlsen.
UP-sjef Runar Karlsen. Foto: Arne Rovick/TV 2

– Husk at vi i 1970 hadde 560 drepte i trafikken. Det som kjennetegner det norske trafikksikkerhetsarbeidet er den langsiktige innsatsen. Den norske modellen som består av at det er flere aktører som gjør en viktig jobb hver på sitt felt med alt fra vegvesen, Trygg Trafikk, langt bedre veier, sikrere biler og politiet som har en effektiv kontrollaktivitet ute. Glem heller ikke at man har et helsevesen som redder langt flere enn man gjorde for tiår siden, sier Karlsen til TV 2.

17-åring i 138 km/t

På ATK-senteret behandles 120 000 fartssaker fra automatisk trafikkontroll landet rundt. Politiførstebetjent Tove Storvik viser oss en spesiell sak fra Sogn og Fjordane.

– Her ser du en hastighetssak i øvre sjiktet. Det er en 17-åring som kjørt i 138 km/t i 80-sonen i Lærdalstunnelen og ble tatt på strekningsmåling, forteller Storvik.

Og det er nettopp slike UP vil luke ut av trafikken for å få ned dødstallene ytterligere.

Grafen viser nedgangen i antall drepte i trafikken siden 1970.
Grafen viser nedgangen i antall drepte i trafikken siden 1970. Foto: Utrykningspolitiet

– Unge førere som har førerkortet på prøve får dobbel prikkbelastning når de kjører for fort eller foretar andre lovbrudd på veien. Og er det noe unge førere ikke vil oppleve så er det å miste førerkortet. Det skremmer mange fra å ta høy risiko, sier Karlsen.

Frykter konsekvensene

Han mener synlig politi er det beste virkemiddelet.

– Det å opprettholde målrettet politikontroll mot den type kjøreadferd som vi vet forårsaker de alvorlige ulykkene er helt avgjørende for at vi fortsatt får en god utvikling på antall trafikkulykker, mener UP-sjefen.

Trygg Trafikk er helt enig.

Direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.
Direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

– I fremtiden tror vi at det å jobbe med holdninger og adferd blant trafikanter blir noe av det viktigste vi gjør i tillegg til at bilene blir tryggere og tryggere. Dette sammen med det viktige arbeidet politiet og UP gjør på norske veier vil bidra til å få ned disse tallene ytterligere, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

UP-sjefen mener det er vanskelig å peke på en enkelt årsak til at antall trafikkdrepte går kraftig ned.

– Påbud om bruk av sikkerhetsbelte er kanskje det enkelttiltaket som har jekket tallene ned såpass. Men det som kanskje korrigerer folks kjøreadferd aller mest er frykten for å bli tatt av politiet, få en straff og miste førerkortet, forklarer Runar Karlsen.