Nei - Tesla Model X er ikke noen sportsbil akkurat. Det mener i alle fall Tor som har sendt inn sin mening til Spør Benny.
Nei - Tesla Model X er ikke noen sportsbil akkurat. Det mener i alle fall Tor som har sendt inn sin mening til Spør Benny.

Perfekt for noen – bare en tullebil for andre

Noen biler vekker sterkere følelser enn andre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Skjønner at mange mot bedre vitende blir forledet til å tro at Tesla er en så kapabel bil med voldsom akselerasjon. Men Tesla Model X med fører veier nesten 3,3 tonn! Om jeg ikke tar feil er den ubrukelig på svingete vei, ikke minst når det er glatt, og enda verre på speilholke. Det er enkel fysikk med vekt, tyngdepunkt og friksjonskoeffisient.

Jeg kjører litt amatør motorsport, ikke minst på Nürburgring. Tesla Model X ville neppe hengt med en ordinær Suzki Swift Sport en gang der...

I tillegg: På grunn av vekt, sliter de dekk og bremseklosser, og elmotorene på disse tåler ikke hard kjøring.

Tesla ender opp som rundingsbøyer på for eksempel Rudskogen for de som kjører en ordinær Mazda MX-5 med gode bremser og gode dekk.

Kan dere i Broom være så greie å teste ut Tesla Model X på Nürburgring, med en erfaren sjåfør? Se på rundetidene og måle rekkevidden? Den klarer kanskje tre runder, og toppfarten er uansett elendig. Er noe håp om at vi kan få se en slik test i framtiden? Mvh Tor (Innlegget er noe forkortet, red.)

Benny svarer:

Hei Tor - og takk for langt spørsmål og mange interessante synspunkter. Håper det er OK at vi kortet ned innlegget ditt noe.

Det er jo slik at vi forbrukere velger bil ut fra behov og lyst/ønsker. Noen liker biler med mye utstyr og god komfort for langkjøring, noen vil ha god framkommelighet opp seterveien og fram til hytta og atter andre vil ha en kjapp bil for å sette gode rundetider på en racerbane.

For noen er en Toyota Landcruiser det riktige, for andre er Fiat 500 Abarth akkurat det man synes man trenger.

Det er med andre ord veldig ulikt hva forskjellige mennesker definerer som en god bil, også om vi ser bort fra det rent tekniske et øyeblikk.

Jeg må få korrigere deg litt. En Tesla Model X med største batteripakke (100D) veier 2.500 kg og ikke 3.300. Effekten er 611 hk/ 967 Nm og den gjør 0-100 på 5 sekunder om jeg ikke husker feil, mens toppfarten er 250 km/t. Det må man si er veldig bra med tanke på at det faktisk er en bil uten girkasse!

Det holder nok uansett rikelig for de fleste som velger denne. Man kjøper jo ikke en 5 meter lang og 2,5 tonn tung SUV med inntil syv seter for å sette raske rundetider på en bane. Denne er først og fremst bygget for komfortabel transport av flere personer og deres bagasje over lengre strekk. Den oppgaven tror jeg den løser bedre enn Suzuki Swift og Mazda MX-5 som du sammenligner den med.

Sjekk ut denne Suzuki Swiften:

Tesla Model X er en stor og tung bil, det merkes ved aktiv kjøring.
Tesla Model X er en stor og tung bil, det merkes ved aktiv kjøring.

Du har selvfølgelig rett i at tunge og høye biler sliter både dekk og bremser. Det gjelder jo ikke bare Tesla Modell X, men også relevante konkurrenter som Volvo XC90, Audi Q7 og BMW X5, for å nevne noen.

Du har rett i at batterier veier mye, men de er plassert bunnen av bilen og gir med det et ganske lavt tyngdepunkt. Men for all del, man kjenner at det er mye vekt og masse her ved litt aktiv kjøring.

Du har også rett i at det skulle vært moro å teste bilen ut på bane mot de nevnte konkurrentene. Men det er neppe en særlig relevant test for de som til syvende og sist skal kjøpe bilen. Så jeg er nok redd at tid og budsjetter ikke vil bli brukt til noe slikt.

Det ville blitt litt som å sette en flink spydkaster til å kjøre ned en super-G-løype. Det er ikke det han skal kunne eller være god til - om du forstår hva jeg mener?

Det er nok helt andre ting enn rundetider på en racerbane Model X-kundene er opptatt av.

Les også: Vår test av Tesla Model X her:

Om du bryr deg om sylskape kjøreegenskaper, ultrapresis styring og raske rundetider på Nürburgring, er jo Model X en tøysebil på lik linje med Chevrolet Tahoe og Toyota Hiace.

Men det vil ikke si det samme som at bilene er ubrukelige for de som har valgt disse for å dekke sine behov. Så jeg er ikke enig i at dette er en tulle-bil.

Mange liker ikke elbiler generelt og Tesla spesielt. Det er selvfølgelig helt greit, det er vel kanskje det dette egentlig handler om - tross alt?

Ønsker deg uansett lykke til med banekjøringen. Det er veldig gøy - det er vi i alle fall enige om!

Les også: Jo – det kan faktisk koste 7.000 kroner å bytte lyspærer på bilen

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Fortvilet Mercedes-eier. Hele motoren må byttes