PENGENE FLØT: Hele 12 millioner kroner ble brukt av idrettstoppene for å få OL til Norge.
PENGENE FLØT: Hele 12 millioner kroner ble brukt av idrettstoppene for å få OL til Norge. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix.

Brukte over 12 millioner kroner på OL 2022-fiaskoen

Norges Idrettsforbund kastet over 12 millioner kroner i vasken på reklame og konsulenttjenester, for et OL Norge aldri fikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 skrev i går at Norges Idrettsforbund (NIF) brukte hele 4,7 millioner kroner på konsulenttjenester levert av First House, i forbindelse med OL 2022.

På toppen av dette ble det brukt store kostnader på andre konsulenttjenester, og reklame i ulike mediekanaler.

3 millioner kroner på reklame

Tall norsk media nå har fått innsyn i viser at så mye som 4,8 milloner kroner er ført opp som konsulenttjenester - utenom First House.

Her handler det om andre konsulenttjenster gjennom for eksempel selskapet Ekstenso, Jan Åge Fjørtofts selskap Numbernine AS, det britiske selskapet CSM som har gitt strategisk rådgivning og flere andre mindre selskaper som har bidratt til OL 2022-kampanjen.

I tillegg har NIF brukt nærmere 3 millioner kroner på reklame og annonser i norsk media.

Her kommer det blant annet frem kostnader knyttet til reklame i P4 for 500.000 kroner, reklame i VG til drøyt 200.000 kroner og utgifter til utendørs reklame via Clear Channel til en samlet kostnad på 750.000 kroner

Det vil si at kampanjearbeidet for OL 2022 kostet NIF drøyt 12 millioner kroner totalt.

Et prosjekt som, så kjent, strandet da Høyre valgte å si nei til å gå videre med OL-søknaden 1. oktober 2014.

NIF forsvarer pengebruken

Kommunikasjonssjef i NIF, Niels Røine, mener 12 millioner kroner er et forsvarlig beløp.

– Vi hadde en omsetning i 2013 på 1,4 milliarder kroner. Så vi syns vi kan forsvare å bruke 12 millioner kroner på å vinne politikerne, vinne folkeavstemmingen og påvirke det internasjonale olympiske miljøet så vi var i posisjon til å kunne få OL, sier Røine til TV 2.

KONSULENTER: Utenom pengene som gikk til First House ble det brukt nærmere 5 millioner kroner på andre konsulenttjenester i kampanjen for OL 2022.
KONSULENTER: Utenom pengene som gikk til First House ble det brukt nærmere 5 millioner kroner på andre konsulenttjenester i kampanjen for OL 2022.

– Så du syns det er innafor å bruke så mye penger på reklame og rådgivning?

– På det ekstraordinære idrettstinget var det 142 stemmer for OL, og 15 mot. Så det var jo klart og tydelig fra hele idretts-Norge at man skulle satse alt på å få OL til Oslo. Så bruker vi 12 millioner av 1,4 milliarder kroner. Det tror jeg vi regne med å bruke hvis vi ønsker å få et vinter-OL til Norge, understreker Røine.

Kommunikasjonssjefen mener det likevel må skilles mellom grasrota, og utgifter knyttet til Norges Olympiske komité - som også er en del av NIF.

– Vi er både Norges Idrettsforbund, og Norges Olympiske Komité. Det er det eneste landet i verden som har de to i en organisasjon, med ett styre. Det er Norges Olympiske komité som må søke OL sammen med en arrangørby, og søke om en statsgaranti. Det blir fryktelig vanskelig å sammenligne det som er penger som kommer fra det offentlige til å drive aktivitet i NIF, og den aktiviteten som Norges Olympiske komité må gjøre for å søke et OL. Norges Olympiske komité får inntekter fra både IOC og kommersielle partnere, som også går videre til grasrota. Så man må se det i sammenheng, mener han.

– Men kan du likevel forstå at folk syns 12 millioner kroner er mye penger?

– Det er et stort beløp. Det er mulig vi kunne fått mer ut av de pengene hvis vi hadde vært mer kritiske, og bedre i forhandlinger. Men hvis vi skal søke et vinter-OL må vi regne med at vi kommer til å ha kostnader, avslutter han.

SALGS- OG REKLAMEKOSTNADER: Drøyt 2,6 millioner kroner ble brukt på reklame for OL 2022 i ulike mediekanaler.
SALGS- OG REKLAMEKOSTNADER: Drøyt 2,6 millioner kroner ble brukt på reklame for OL 2022 i ulike mediekanaler.
REKLAME- OG ANNONSEUTGIFTER: 458 692 kroner ble brukt på annonser og annen type reklame. Dermed i overkant av 3 millioner kroner i reklameutgifter til sammen.
REKLAME- OG ANNONSEUTGIFTER: 458 692 kroner ble brukt på annonser og annen type reklame. Dermed i overkant av 3 millioner kroner i reklameutgifter til sammen.