Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I flere tiår var de en av svenskenes store stoltheter. Saab var bilmerket som våget å være annerledes. De spilte på skandinavisk design og særpreg og laget biler som ikke var som alle andre.

I perioder var det tøffe tak. Men når det gikk bra, yppet de seg mot storebror Volvo og var en real eksportsuksess for svenskene.

Det var bare ett problem: Saab tjente altfor lite penger. Til slutt var det nettopp det som satte en stopper for hele Saab-historien. Fem dager før julaften i 2011 kom beskjeden mange hadde fryktet lenge: Saab var konkurs. Kassen var tom, ingen ville låne Saab mer penger, det endte i skifteretten.

Litt uvirkelig

– I ettertid har det blitt klart at dette er Sveriges største konkurs i moderne tid. Saab gikk under med stor gjeld og flere tusen ansatte mistet jobbene sine. For lokalsamfunnet i Trollhättan var dette en katastrofe. Ringvirkningene var betydelige, i et område av Sverige som fra før slet med høy arbeidsledighet, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Han fulgte Saab tett i årene rundt konkursen.

– For oss bilinteresserte er det nesten litt uvirkelig at bilmerker blir borte. Det skjer heldigvis sjelden. Men konkurransen i denne bransjen er beinhard. Saab hadde en utsatt posisjon i mange år. Slik sett var det ikke tilfeldig at de fikk store problemer da finanskrisen skyllet inn over bransjen i 2009. I dag har Saab på mange måter blitt et glemt merke i bilverdenen. Og i Trollhättan er Saab-skiltene på den store fabrikken borte, de ble skrudd ned i fjor.

SUV-en 9-4X var en GM-modell med Saab-merker. Planen var at den skulle bredde modellutvalget til Saab, men bilen kom aldri skikkelig i produksjon. Foto: Scanpix.
SUV-en 9-4X var en GM-modell med Saab-merker. Planen var at den skulle bredde modellutvalget til Saab, men bilen kom aldri skikkelig i produksjon. Foto: Scanpix.

Les mer: Nå tar de ned skiltene utenfor Saab-fabrikken

Skulle kjøpe Jaguar...

Men la oss spole litt tilbake til det som skjedde i forkant av den dystre desemberdagen i 2011.

Etter en turbulent historie med tunge, økonomiske motbakker, trodde mange at Saab var reddet for godt da General Motors (GM) tok over som eier i 1990. Historien skal ha det til at det egentlig var Jaguar de ville kjøpe. Men der kom Ford dem i forkjøpet. Dermed dro GM til Sverige og kjøpte Saab i stedet.

Det amerikanske gigantkonsernet gikk ut med offensive planer og skulle gjøre Saab til et premiummerke, både i Europa og andre deler av verden. Det fikk de egentlig aldri til. I stedet havnet Saab mellom barken og veden.

Ville legge ned

De fikk lite penger til utvikling og måtte basere bilene sine på eksisterende biler fra Opel. Dessuten var modellutvalget tynt. Saab hadde i mange år bare to modeller, mens konkurrentene fikk stadig flere.

Da GM fikk store problemer i 2009, gjorde de kort prosess med flere av sine merker. Saab ble besluttet nedlagt, hvis man ikke kunne finne en kjøper til dem. Det var ikke spesielt enkelt, i en tid da det var krisestemning hos de fleste av verdens bilprodusenter.

Men ut fra det store intet, kom en nederlender ved navn Victor Muller. Han drev det bittelille sportsbilmerket Spyker, nå var han klar til å ta over Saab! Og GM var strålende fornøyd med at noen var villig til å gjøre det. Det var ett problem mindre for styrerommene i Detroit.

De ansatte raste mot det de opplevde som en svært steil holdning fra GMs side. Amerikanerne var først fast bestemt på å legge ned Saab, så dukket det opp en nederlender med store planer... Foto: Scanpix.
De ansatte raste mot det de opplevde som en svært steil holdning fra GMs side. Amerikanerne var først fast bestemt på å legge ned Saab, så dukket det opp en nederlender med store planer... Foto: Scanpix.

Tøffe tider: GM stoppet salget av Saab

Produsere elbiler for Kina

– Hele historien med Spykers eierskap var som en såpeopera. Muller var kreativ og flink til å prate. Men han manglet dessverre to ting: Penger, og en realistisk forretningsplan. Han satte i gang det ene stuntet etter det andre. Når noe ikke fungerte, klarte han gang på gang å trekke opp noe nytt fra hatten, forteller Knut Skogstad.

Men etter to år var også dette over. Saab gikk konkurs, senere ble konkursboet snappet opp av det svensk-kinesiske selskapet NEVS.

– Det er NEVS som nå eier fabrikken i Trollhättan. De har vært gjennom tøffe tider selv, men nå later det til at de har fått på plass solide avtaler med kinesiske aktører. Forretningsmodellen er å produsere elbiler for det kinesiske markedet, i første omgang basert på gamle Saab 9-3. NEVS har også fabrikk i Kina, og de første eksemplarene har rullet ut derfra. I Trollhättan driver de med utvikling og produksjon av komponenter, disse blir så sendt til Kina for ferdigstillelse, forteller Skogstad.

Her er den første NEVS-modellen som har rullet av samlebåndet i Kina. Den er basert på Saab 9-3 som debuterte tilbake i 2002.
Her er den første NEVS-modellen som har rullet av samlebåndet i Kina. Den er basert på Saab 9-3 som debuterte tilbake i 2002.

Kina-avtale? Nei, den gikk i vasken

Dro tilbake navnet

– Men de får ikke kalle bilene Saab?

– Nei, NEVS har ikke rettighetene til Saab-navnet, de eier forsvars- og flyteknikk-konsernet Saab AB. NEVS fikk bruke navnet i starten av sin eierperiode, men Saab AB hadde sikret seg en rekke klausuler som gjorde at de kunne dra disse rettighetene tilbake da NEVS havnet i økonomiske problemer. Og det gjorde de.

– Siden har de også ved flere anledningen poengtert at NEVS ikke vil få rettighetene tilbake. Jo lenger tid det går, jo mindre attraktiv blir nok selve merkevaren også, mener Skogstad.

Vi i Broom fikk prøvekjøre denne bilen for noen år siden, en av prototypene på en elektrisk Saab.
Vi i Broom fikk prøvekjøre denne bilen for noen år siden, en av prototypene på en elektrisk Saab.

Vi besøkte fabrikken: Her var det dramatiske tider

Gode kjøp i bruktmarkedet

– Hva med alle de som mistet jobben for seks år siden?

– En god del av dem har fått jobb videre hos NEVS. Mange har også begynt hos Volvo, som har ekspandert kraftig de siste årene. Saab hadde mange flinke ingeniører, det er flere som har flyttet på seg og fått jobb hos andre merker, blant annet i Kina. Verst har det nok vært for "gutta på gølvet". Det er ikke mange store industriarbeidsplasser igjen i denne delen av Sverige, så mange av dem har slitt med å finne ny jobb. Men i sum har Trollhättan-samfunnet kommet bedre ut av det som har skjedd, enn mange fryktet i utgangspunktet.

– Saabs modeller finnes fortsatt i bruktmarkedet, er de gode kjøp nå?

– Ja, her kan du absolutt få mye bil for pengene! De trekker på årene, men eksemplarer som er pent behandlet, er fortsatt attraktive. Det beste er å kjøpe fra en entusiast som har tatt godt vare på bilen sin. Saab har alltid hatt en egen "menighet" i Norge, og de er ikke mindre dedikerte, selv om merket nå er borte, avslutter Knut Skogstad.

LES OGSÅ: Martin falt pladask, kjøpte Saaben uten å sjekke med kona

Se video: Her har Saab 9-3 fått et nytt liv, i Kina