Det er ikke vanskelig å finne mye pent å si om flaggskipet Lexus LS 600h. Men noen storselger har den ikke vært i Norge.

Den sist registerte ble levert i 2014, dernest må vi tilbake til 2009, da det også ble levert én bil. I 2008 ble det levert 11, som er soleklar "bakkerekord", mens det i 2007 ble levert syv biler. Flere finnes ikke i kongeriket Norge.

Apropos kongerike – Det Kongelige Norske Slott eier faktisk en av disse bilene. Trolig den ene som ble levert i 2009.

Denne bilen har Norges mest fornøyde eiere

407.100 kroner billigere

Forrige uke var vi i Broom i Oman og kjørte etterkommeren og oppfølgeren til Lexus LS 600h, som nå skifter betegnelse til Lexus LS 500h.

Les mer om det her:

Nye Lexus LS 500h byr på et baksete som er konger verdig.
Nye Lexus LS 500h byr på et baksete som er konger verdig.

Betegnelsen endrer seg altså fra 600h til 500h. I praksis betyr det at man går fra en 5-liters V8 bensinmotor + batteri til en 3,5-liters V6 bensinmotor, fortsatt med batteri i tillegg.

Det betyr også at effekten reduseres fra 445 hestekrefter til 354 hestekrefter. Dog uten at bilen blir tregere av den grunn. En oppgradert CVT-girkasse sørger for at nykommeren faktisk er et par små tideler raskere fra 0 - 100 km/t.

Mindre, men mer effektiv motor og drivlinje gjør også godt for bilens utslipp. Noe som igjen påvirker avgifter.

Startprisen på rimeligste modell har nemlig sunket fra 1.565.800 til 1.158.700 kroner. Det er ned over 400.000 kroner, det. Nærmere bestemt 407.100 kroner om vi skal være helt nøyaktige. Noe som i sin tur gjør den norske importøren mer optimistisk med tanke på antall solgte biler her hjemme.

Les også: Lexus var dømt nord og ned...

Lexus LS 500h er en helt ny bil fra innerst til ytterst.
Lexus LS 500h er en helt ny bil fra innerst til ytterst.

Det satses i Europa

– Ja, vi håper å selge et sted mellom 15 og 20 biler av nye Lexus LS 500h i 2018, forteller Knut-Erik Jahnsen, som er sjef hos den norske Lexus-importøren.

Knut-Erik Jahnsen tror på økt salg av nye LS 500h.
Knut-Erik Jahnsen tror på økt salg av nye LS 500h.

– Dessuten er den nye LS 500h bedre utstyrt med mer sikkerhetsutstyr og flere førerassistentsystemer. Selvfølgelig gleder vi oss til å få bilen til Norge ganske tidlig på nyåret, sier Jahnsen.

Lexus har siden de første bilene kom for snart tre tiår siden, hatt et hårete mål om å bli ett verdensomspennende luksusbil-brand.

Også i Europa satses det stort. Innen 2020 er målet å selge 100.000 luksusbiler i vår del av verden. Det største markedet er fortsatt USA, men også i Russland og Kina selges det mye Lexus, mens det største europeiske markedet er Storbritannia.

Les også: Denne er ikke som alle andre millionbiler...

Se video av nye Lexus LS 500h her: