De piggfrie vinterdekkene har økt markedsandelene sine kraftig de siste årene. Godt hjulpet av piggdekkavgift i flere norske byer, har mange droppet pigger ­– og i stedet gått for piggfrie dekk.

Likevel: Noen steder i landet fungerer piggdekk mange dager i løpet av vinteren bedre enn piggfrie dekk. Dette handler naturligvis også om vane, smak og behag.

Mange bileiere har alltid kjørt på piggdekk og kan ikke tenke seg noe annet.

Plages av innvendig dekkstøy

De kan gi bedre framkommelighet og bremseegenskaper under enkelte forhold, men det er ikke til å komme bort fra at piggdekkene støyer mer enn de piggfrie.

I en undersøkelse som Infact har gjennomført for Continental Dekk, oppgir 21,5 prosent av piggdekk-eierne at de blir plaget av innvendig dekkstøy. Kun 12,1 prosent av de med piggfrie vinterdekk sier de blir plaget av dekkstøy.

Dette gir naturligvis dekkbransjen en utfordring, Continental svarer på det med et nytt, spesialtilpasset piggdekk.

– Vi ønsker at nordmenn skal kjøre med de dekkene som passer deres bruk best, enten det er piggdekk eller piggfritt. Derfor har vi lansert ContiSilent dekk også som piggdekk, forteller product manager for Continental Dekk Norge AS, Knut Knudsen, i en pressemelding.

Støynivået kan variere mye mellom piggfrie dekk og piggdekk.Noen ganger så mye at det oppleves som sjenerende.
Støynivået kan variere mye mellom piggfrie dekk og piggdekk.Noen ganger så mye at det oppleves som sjenerende.

Vinterdekk: Her er årets testvinnere

Store og tunge SUV-er

Brooms bilekspert Benny Christensen mener det er positivt at dekkbransjen tar slike initiativ. Markedet for piggdekk internasjonalt er begrenset, slik sett kunne man fryktet at det ikke ville være attraktivt for mange produsenter å investere mye penger i utvikling her:

– Med mindre myndighetene bestemmer seg for å gjøre det veldig mye dyrere å bruke piggdekk, tror jeg disse dekkene vil være en del av den norske bilparken i mange, mange år framover. De siste årene har det for eksempel blitt solgt rekordmange store SUV-er. Det er en av bilklassene som har høy piggdekk-andel. Mange av eierene føler seg tryggere med piggdekk, det gjelder særlig grep og feste når man skal bremse bilene, sier Benny.

Dette bør du vite før du kjøper nye dekk

Halverer lydnivået

– Den solide framveksten av elbiler spiller også inn her. Disse har jo ingen motorstøy, dermed blir også vindsus og ikke minst dekkstøy ekstra tydelig. Det betyr at man vil høre piggdekkene på en elbil svært godt, dermed blir det fort en frustrasjon for eierne, mener Benny.

ContiSilent-dekkene er utviklet med tanke på å redusere innvendig støy. Dekket reduserer dekkstøynivået i kupeen med inntil ni desibel. Det høres kanskje ikke ut som voldsomt mye, men ti desibel oppfattes av øret som en dobling i lydnivå. Avhengig av bil og underlag kan teknologien dermed nesten halvere den innvendige støyen som kommer fra dekkene, og på den måten gi økt kjørekomfort.

ContiSilent er ikke egne dekk, men eksisterende dekk som blir utstyrt med en spesiell skumblanding som limes på innsiden av dekket. Gummiblandingen og mønsteret, og dermed egenskapene, er like som andre dekk.

Ta ut piggene? Det kan være en farlig måte å spare penger på

Se video: Mange kjører uten baklys, men vet det ikke selv