11 nordmenn unner seg forsinket million-julegave
Dermed får de en av påskens råeste hyttebiler.
Nordmenn er ikke like opptatt av å følge A4-normen når det kommer til biler lenger. Det ser vi stadig flere eksempel på – også i SUV-segmentet.
Joda, flertallet går fortsatt for det trygge og vanlige. Men det er flere og flere som bryter ut av rekken.
Bare se på Maserati Levante, Bentley Bentayga – og sist i rekken: Lamborghini Urus. For få år siden ville INGEN i Norge våget å kjøpe en slik bil, av frykt for hva naboene måtte mene.
Nå lar vi oss i mindre grad styre av andres meninger.
Les vår test av Alfa Romeo Stelvio
11 kontrakter
Et annet merke som henger seg på denne trenden, er Alfa Romeo. Deres SUV, Stelvio, er solgt i rundt 60 eksemplarer i 2017. Det fortelles om at flere kunder leverer inn Audi Q5 og BMW X3 til fordel for det italienske merket og en bil som skiller seg litt ut.
Stelvio har et design som er et italiensk merke verdig, og er kalt opp etter et legendarisk fjellpass i de italienske alpene.
Topputgaven heter Stelvio Quadrifoglio, og den er ventet til Norge i februar/mars 2018. 11 norske kunder har allerede signert kontrakt på denne.
Vi dro til Dubai (!) for å teste Stelvio Quadrifoglio!
Gir tyskerne grå hår
Quadrifoglio byr på 510 hk, hentet fra samme motor som i Giulia Quadrifoglio. I SUV-en er imidlertid kreftene koblet til firehjulsdrift, og ikke bare bakhjulene.
Det gjør at den selv med høyere vekt og mer luftmotstand, klarer 0-100 km/t på bare 3,8 sekunder. Her snakker vi en av de raskeste bilene i klassen.
Og mens vi snakker om raskest. Den har enn så lenge beste rundetid på vidgjetne Nürburgring. Klokken stoppet på imponerende 7.51,7.
En prestasjon som garantert gir grå hår i leiren til de tyske konkurrentene.
Alfa Romeo er bilmerket som vokser mest i Norge akkurat nå
1,3 millioner kroner
Prisen for denne bilen kommer til å ligge på rundt 1,3 millioner kroner. Det er FCA (Fiat Chrysler Automobiles) som står for importen av Alfa Romeo i Norge.
Produkt- og PR-sjef i FCA, Morten Kleven, er svært fornøyd med responsen.
– Ja, nå gleder vi oss stort til å få de første bilene på norsk jord. Med produksjonsstart nå før nyttår, bør vi kunne levere ut til kunder i februar/mars, sier han.
En stor bilsuksess har blitt helt ny
Blir ikke ladbar
Alfa er altså i ferd med å komme seg litt på beina. Men fortsatt tar ting tid. Utviklingen har vært redusert betydelig – og merket har for eksempel ingen egne hybride- eller elektriske drivlinjer.
Det har man i stor grad valgt å leve med. Det finnes ingen konkrete planer om å gi verken Giulia eller Stelvio noe annet enn bensin- og dieselmotorer.
Det snakkes imidlertid om flere modeller, uten at man har valgt å konkretisere akkurat hva vi har i vente de kommende årene ...
Nå er dette verdens raskeste SUV