Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alfa Romeo jobber med å komme seg på beina igjen. Både i Norge og resten av verden. Etter noen år med lanseringsstopp og sviktende salg, er de nå i gang igjen.

Den mellomstore sedanen Giulia har vært med oss en stund allerede.

I tillegg har Alfa endelig kastet seg på SUV-bølgen. Merkets første heter Stelvio. En bil som allerede har kommet på norske veier.

Men topputgaven Stelvio Quadrifoglio er ikke kommet ennå. Og det er faktisk en SUV som kan pryde seg med tittelen ”verdens raskeste”.

Gjeveste prestasjonen

– Vent nå litt. Jeg leste jo nettopp her på Broom at Lamborghini Urus er verdens raskeste, tenker du kanskje nå.

Det er helt riktig. Men er det faktisk flere som med rette kan kalle seg verdens raskeste – rett og slett fordi det er flere måter å måle raskest på.

Tesla Model X har raskeste akselerasjon fra 0-100 km/t, Lamborghini Urus har høyeste toppfart – mens Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio kanskje har den gjeveste tittelen av alle: Raskeste rundetid på klodens mest krevende racerbane: Nürburgring.

Bilene står linet opp, klar til å bli tatt ut på tur av forventningsfulle biljournalister.
Bilene står linet opp, klar til å bli tatt ut på tur av forventningsfulle biljournalister.

Eneste fra Norge

Stelvio er allerede på norske veier, mens Quadrifoglio-utgaven kommer i februar. Akkurat nå pågår en helt spesiell lansering av denne bilen for verdens motorpresse. Det foregår i Dubai, der bilen blant annet skal få utfolde seg på en helt spesiell veistreikning: Jebel Jais omtales som Østens svar på Alpene.

Vår redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er den eneste biljournalisten som er til stede fra Norge.

Vi tar en skikkelig rikstelefon for å høre hvordan det går…

Endelig – vi har testet verdens raskeste sedan

Tomt på kontoret

– Ring-ring!

– Heisann, Knut! Hvordan står det til på kontoret hjemme i Norge?

– Det må du nesten spørre noen andre om. Jeg er i Barcelona!

– Eh, er du det!? Trodde det var Benny og jeg som var på tur denne uka, jeg. Han er jo i Oman og tester Lexus LS.

– Stemmer det. Men det skjer mye nå for tiden, vet du. Så jeg er altså i Spania for å teste Volvo XC40.

– Akkurat, ja, da er det vel faktisk ingen som kan si hvordan det står til på kontoret vårt da?

– He, he, nei, der er det tomt, gitt!

Nå er dette verdens raskeste SUV

Du trodde kanskje ikke Dubai var stedet å dra for å finne svingete fjelveier? Tro om igjen!!
Du trodde kanskje ikke Dubai var stedet å dra for å finne svingete fjelveier? Tro om igjen!!

– Vanvittig råskinn!

– Men Vegard, jeg har litt trangt med tid, for vi skal snart ut å kjøre igjen. Så nå må du fortelle meg litt om denne Stelvioen du har fått hendene på…

– Ja, det gjør jeg gjerne. For et råskinn! For et vanvittig råskinn! Jeg har blant annet kjørt den på noen helt enestående fjellveier. Sann mine ord, jeg tror faktisk aldri jeg har kjørt på morsommere veier enn dette. Og snakk om å ha en bil som virkelig føler seg hjemme på en slik arena. Det er lett å glemme at det er en SUV jeg sitter bak rattet i – dette kjennes mer ut som en sportsbil.

Alfa Romeo er bilmerket som vokser mest i Norge akkurat nå

Tilbake på kartet

– Det er mange som håper at Alfa Romeo endelig skal sette seg selv på kartet igjen. Det virker som om du mener at Stelvio vil bidra til det?

– Ja, helt klart. Alfa har stolte tradisjoner på motorsport, design og kjøreegenskaper. De siste årene har de kommet litt i bakleksa. Men nå har de så til de grader satt seg selv tilbake på kartet, kan jeg røpe. Det nærmeste jeg har kommet noe som kan måle seg med denne, er da jeg kjørte Porsche Macan GTS på Rudskogen. Det er vanskelig å komme på et bedre kompliment for Stelvio enn akkurat det.

Les vår test av Alfa Romeo Stelvio med mer folkelig motor her

Norske kjøpere

Prisen på Stelvio med 510 hk starter på drøyt 1,3 millioner. Da får du også en god porsjon utstyr på kjøpet.

– Joda, prisen er jo drøy nok. Men samtidig er dette nivået for slike biler. Konkurrentene er i alle fall ikke noe billigere. Produksjonen går for øvrig i gang allerede nå mot slutten av året, så de første bilene ventes å ankomme Norge i februar, forteller Vegard, som er forventningsfull på kjøpernes vegne:

– Jeg er blitt fortalt at det er noen nordmenn som har kjøpt den, allerede. De har sannelig litt av hvert å glede seg til!

Men heller ikke han har tid til å snakke for lenge i telefonen.

– Hører du den lyden i bakgrunnen her? Det er en Stelvioen som står og roper på meg. Den ber meg bli med på mer moro. Og vet du hva, jeg merker at jeg sliter veldig med å si nei til denne bilen. Vi får snakkes! Kos deg i Barcelona!

Vegard kommer tilbake med en grundig test av Stelvio Quadrifoglio når han kommer hjem til Norge.

En stor bilsuksess har blitt helt ny