Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP tester hvert år de fleste nybilene som kommer ut på markedet i vår del av verden.

Resultatene herfra er viktige både for bilprodusentene og bilkjøperne. Lenge har maks score og fem stjerner omtrent vært "fasiten". Noe dårligere resultat enn det, er ikke gode nyheter for bilprodusentene det gjelder.

Fokuset på kollisjonssikkerhet og ikke minst nytt sikkerhetsutstyr har vært høyt hos de aller fleste bilprodusentene i mange år. Samtidig har Euro NCAP jevnt og trutt oppjustert sine krav, for å motivere og presse bilprodusentene til å levere bedre og bedre.

Første gang med null stjerner

Nå har Euro NCAP akkurat kunngjort resultatene fra en ny bunke tester, og her er det særlig én bil som kommer svært dårlig ut.

Småbilen Fiat Punto har vært på markedet i mange år, men selges fortsatt som nybil. Og da Euro NCAP kjørte den gjennom sine 2017-tester, endte det med null stjerner.

Det er faktisk første gang i instituttets historie at en bil gjør det så dårlig. Testen har da også vakt stor oppsikt.

Fiat Punto møtte bokstavelig talt veggen hos Euro NCAP. Resultatet ble null stjerner! Foto: Euro NCAP.
Fiat Punto møtte bokstavelig talt veggen hos Euro NCAP. Resultatet ble null stjerner! Foto: Euro NCAP.

Ny elbil skuffet hos Euro NCAP

12 år gammel nybil

Punto er som sagt ingen ny konstruksjon. Den kom på markedet første gang allerede i 2005, slik sett skulle den etter normal syklus vært erstattet for mange år siden. Men finanskrisen rammet Fiat-konsernet hardt, og for å kutte kostnader bestemte man seg for å ikke utvikle en ny utgave, men fortsette å selge Punto videre.

Nå har den altså blitt 12 år gammel, og krasjtesten viser til fulle at det har skjedd svært mye på sikkerhetsfronten på disse årene. Da den kom fikk Punto fem stjerner, nå er det altså null. Se mer i videoen øverst i denne saken.

I forbindelse med offentliggjøringen av krasjtest-resultatet, har Euro NCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen gått ut med denne erklæringen:

Stoppet produksjonen av denne bilen etter krasjtesten

Blir hengende etter

– Det faktum at eldre biler ikke klarer å hevde seg, illustrerer hvor hurtig bilindustrien utvikler sikrere biler. Også hvor viktig det er for konkurransedyktige produsenter å møte de høyeste standardene. De som ikke sørger for at bilene deres lever opp til dette, blir også hengende etter, slik disse resultatene tydelig viser.

De fleste bilene som har blitt testet hos Euro NCAP i år har fått fem stjerner. Men i årets siste test var det ikke bare Fiat Punto som fikk et svakere resultat. Alfa Romeo Giulietta, Dacia Duster, DS 3, Ford C-Max, Kia Stonic, MG ZS, Toyota Aygo og Vauxhall Viva (søstermodellen til Opel Karl) fikk alle tre stjerner, i standardutførelse.

Med ekstra sikkerhetsutstyr på plass, fikk Toyota Aygo fire stjerner, mens Kia Stonic endte på fem stjerner da.

PS: Punto har vært solgt som nybil i Norge i mange år, men tas ikke lenger inn av den norske Fiat-importøren.

Stikk motsatt: Denne fikk beste krasjtest-resultat noensinne

Video: Nybil møter bruktbil, se hvordan det går under