Dette interiøret blir en skikkelig revolusjon

En av verdens eldste nybiler skal erstattes.

Slik ser det ut inne i helt nye Mercedes G-klasse. Den skal debutere rett over nyttår.
Slik ser det ut inne i helt nye Mercedes G-klasse. Den skal debutere rett over nyttår.

Vanlig levetid for en bilmodell ligger som regel rundt syv-åtte år. Noe lenger enn det hører til sjeldenhetene.

Derfor er også Mercedes G-klasse (eller Geländewagen som mange også kjenner den som) et skikkelig unntak fra regelen. Den ble lansert helt tilbake i 1979. Og selv om Mercedes har oppgradert og finpusset mye på den underveis, er dagens modell fortsatt tro mot røttene.

Her i Norge hadde den sin første storhetstid på 80-tallet som "Børstraktoren" over alle, der japper og sosser suste av gårde i kollektivfeltet med sine Geländewagen minibusser. Det var rett og slett noe av det kuleste man kunne eie den gang.

Vokser i lengde og bredde

Geländewagen har blitt spådd både død og begravet opptil flere ganger. Først da den langt mer moderne Mercedes ML ble lansert i 1997, senere da den større GL kom i 2006.

G-klasse har vært med lenge, men nå er det straks slutt.
G-klasse har vært med lenge, men nå er det straks slutt.

Men Geländewagen har holdt unna, helt til nå. I 2018 er det nemlig klart for helt ny modell, og nå har Mercedes akkurat gitt oss en smakebit på denne. De har sendt ut et par biler som blant annet viser dashbord og forseter. Og her snakker vi en skikkelig revolusjon i forhold til opphavet.

G-klassen vokser i sin andre generasjon, både i bredde og lengde. Det betyr mer plass, både foran og i baksetet. Blant annet er det snakk om 15 centimeter bedre beinplass for de som sitter bak. Dessuten har det skjedd veldig mye med plassutnyttelse siden bilen debuterte. Nye og moderne løsninger skal frigi mye plass i interiøret.

Slik så det ut inne i Geländewagen da den debuterte. Det har skjedd et par ting på interiørdesign i biler siden da!
Slik så det ut inne i Geländewagen da den debuterte. Det har skjedd et par ting på interiørdesign i biler siden da!

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen

Tøffe forhold

Selve dashbord-designet blir helt nytt. Her tar Mercedes med seg elementer fra flere av sine øvrige modeller. Stor infotainmentskjerm er på plass øverst i midtkonsollen. En rekke funksjoner styres også fra multifunksjonsrattet.

Det mest karakteristiske med dashbordet, er de store og robuste luftdysene. Noen av knappene er også av typen som skal kunne betjenes med hansker på.

G-klasse skal fortsatt være et kjøretøy for tøffe forhold. For å understreke dette har forsetepassasjeren et eget håndtak som han eller hun kan bruke til å holde seg fast i, for eksempel under terrengkjøring.

Massiv konsoll mellom forsetene er med på å understreke inntrykket av solid bil.
Massiv konsoll mellom forsetene er med på å understreke inntrykket av solid bil.

Se hvem som fronter ny og ekstrem bil

Teknikk fra E-klasse

Designet på dagens G-klasse kjennetegnes blant annet av en nesten vertikal frontrute. Det er ventet at det Mercedes viderefører dette også på den nye utgaven, med med litt modifisering. Sittestillingen inne i bilen skal bli mer personbilpreget. Mercedes beskriver det som at du i dag "sitter på bilen, i den nye skal det føles mer som du sitter inne i den".

Det er også grunn til å vente svært gode offroadegenskaper. Her har Mercedes solide tradisjoner å ta vare på. Mye teknikk og såkalt elektronisk arkitektur i nykommeren, skal være hentet over fra dagens E-klasse. Men selve konstruksjonen blir naturligvis mer robust og tilpasset bruksmønsteret til de som kjøper en bil som dette.

Les vår test av Mercedes G-klasse her:

Se video: Mercedes tar den helt ut!