Lanserer nytt bilmerke i seks land – blant dem Norge

Tidlig ute i spennende satsing.

Polestar 01 går i produksjon i 2019, da blir det også åpnet Polestar-showroom i Norge.
Polestar 01 går i produksjon i 2019, da blir det også åpnet Polestar-showroom i Norge.

Det handler i første rekke om elektrisk sportsbil når Polestar skal bygges opp som eget merke.

Så langt har Polestar vært en samarbeidspartner av Volvo, og vært med på å utvikle spesialmodeller. Men nå skal Polestar stå på egne bein, og være et frittstående merke.

Vi i Broom var tidligere i år invitert til Shanghai i Kina, der Polestar hadde premiere på sin første modell. Polestar 1 heter den, og den skal være spydspissen i satsingen.

Viktige markeder

Nå har Polestar gått ut med mer informasjon rundt selve satsingen. Det er også klart hvilke markeder man skal starte opp i. Interessant nok er Norge med på den eksklusive listen.

Polestar skal sette opp det de kaller Polestar Space, i praksis showroom der potensielle kunder kan gjøre seg bedre kjent med produktet. Her starter de med følgende seks land: Kina. USA, Tyskland, Nederland, Sverige – og Norge.

Disse landene skal være valgt fordi de anses som strategisk viktig for satsingen, og fordi Polestar har registrert betydelig interesse her.

Ikke vanskelig å se slektskapet til Volvo i Polestar 01.
Ikke vanskelig å se slektskapet til Volvo i Polestar 01.

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Abonnere på bilen

Showroomene skal åpne midtveis i 2019. Da er også produksjonen av bilen i gang ved fabrikken i Kina.

Da Polestar ble lansert i oktober, registrerte de interesse fra en ny kunde hvert minutt. Bestillingene skal gjøres via nettet, og Polestar åpner for dette tidlig i 2018. Rent konkret skal kundene abonnere på bilen. En fast sum hver måned skal dekke det meste av kostnader, det er heller ikke noen innskudd i starten, slik det er på tradisjonell leasing. Målet er en mest mulig forutsigbar og oversiktlig modell, som skal gjøre det enkelt og ukomplisert for kundene.

Dette er Volvo allerede i gang med på sin kommende XC40, i bransjen er det stor interesse for hvordan kundene vil respondere på et slikt tilbud.

Innvendig kjenner vi også igjen mange detaljer fra Volvos eksisterende modeller.
Innvendig kjenner vi også igjen mange detaljer fra Volvos eksisterende modeller.

Dette er Kinas dyreste bil

Alle skal være elektriske

Hva så med selve bilen? Jo, Polestar 1 blir betegnet som en høyteknologisk hybrid sportsbil. Den har blant annet klassens overlegent lengste elektriske rekkevidde, på hele 150 kilometer.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen sa dette fra premieren i Kina:

– Det er ikke så lett å si hvem som er rivalene her. Den har jo en unik elektrisk rekkevidde på opptil 150 kilometer på ren elkjøring. Ingen andre ladbare hybrider er i nærheten av det. Men jeg tenker at kanskje BMW i8 er en konkurrentene. Helt forskjellig design, men begge er i alle fall det vi kan kalle ladbare superhybrider, selv om forskjellene er store.

Alle de fremtidige bilene fra Polestar vil ha helelektrisk drivlinje. Polestar 1 blir etter det vi erfarer den eneste hybriden. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir Volvo Car Groups første rene elbil. Denne mellomstore, helelektriske bilen blir en direkte konkurrent til blant andre Tesla Model 3.

Vi har akkurat testet XC40 for første gang, les mer om den her:

Se video under: Her er tidenes raskeste Volvoer