NORGES MINSTE REGNING? Lage Westerbø fra Fagernes i Oppland fikk denne fakturaen i posten fra DNB.
NORGES MINSTE REGNING? Lage Westerbø fra Fagernes i Oppland fikk denne fakturaen i posten fra DNB. Foto: Privat

Lage (65) fikk regning på ett øre fra DNB: – Er det spøk eller?

Lage Westerbø tror han må være innehaveren av Norges minste regning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For noen dager siden skrev TV 2 om et ektepar fra Arendal som fikk en regning på 12 øre fra Sparebanken Sør.

Nå forteller Lage Westerbø fra Fagernes i Nord-Aurdal kommune i Oppland at han har opplevd å motta et enda mindre krav i posten.

– I slutten av 2016 kjøpte jeg noe på nettet og betalte med Mastercard. Så fikk jeg først en regning på 929,99, forteller Lage til TV 2.

Kunne velge delbetaling

Han mener han betalte regningen med det nøyaktige beløpet som sto på fakturaen. Men tydeligvis var det noe som ikke var riktig.

– Jammen kom det en tilleggsfaktura i posten fra DNB med krav om ett øre. Jeg tenkte, er det spøk eller?

Han vurderte å gå ned til bankens lokalavdeling for å spørre om det var nødvendig å betale den komisk lille regningen, men droppet det. I stedet valgte han å betale fakturaen på vanlig måte.

– Jeg sendte ett øre til dem nesten bare for moro skyld. Da gikk det i orden. Noe som var litt snodig var at jeg kunne velge mellom å betale hele eller bare deler av beløpet, humrer Lage.

«Du velger seg om du vil betale hele eller deler av beløpet, så lenge du betaler minimumsbeløpet eller mer», står det i fakturaen.

Går automatisk

Mannen fra Fagernes tror ikke det kan ha vært et menneske som tok avgjørelsen om å sende kravet om ett øre.

– Jeg vet ikke, men jeg tipper det går automatisk. Bare å sende ut fakturaen må jo ha kostet mer enn et øre, sier Lage.

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, bekrefter at Lage har rett i sine antagelser.

– Det korte svaret er at en datamaskin ikke gjør forskjell på én million og ett øre med mindre den får beskjed om det. Hvis kunden har gjort en innbetaling som er litt mindre enn skyldig beløp, sender vi som vanlig ut faktura i henhold til kortavtalen samt paragraf 48a i Finansavtaleloven, sier Dalsbø.

Han sier banken opererer med en automatikk som fungerer helt uavhengig av beløp, og at det sendes ut faktura så lenge det har vært bevegelser på konto. For øvrig sier kommunikasjonsrådgiveren at kunden har mulighet til å sende inn en klage til reklamasjonsservice, dersom vedkommende mener det er en feil ved det uteståennde beløpet.

– Nå vil naturligvis et utestående beløp på ett øre ikke gi den største rentesmellen, så de fleste vil nok la det beløpet stå til neste faktura, sier Dalsbø.