Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er midt i sin største modelloffensiv noensinne. De siste årene har de rullet ut tre helt nye modellserier, alle i klassen for store biler.

Nå går de i gang med de mindre bilene sine også. Først ut blant de nye og kompakte Volvoene er XC40. Vi snakker kompakt SUV, en klasse der vi fra før finner biler som BMW X1, Audi Q3 og Range Rover Evoque, for å nevne noen.

Vi så den første gang i fjor da den ble avduket som konseptbil hjemme i Sverige. Nå har vi dratt til Barcelona i Spania, hvor Volvo kjører lansering for hele verdenspressen.

Premium-drømmen

Det hele starter på flyplassen i Barcelona. Her har Volvo rigget seg til med bilene sine. Vi snapper til oss nøkkelen til en D4, som i praksis bestyr 2-liters dieselmotor på 190 hestekrefter. Den har firehjulstrekk og automatgir og en relativt raus utstyrspakke.

Startpris for Momentum-utgaven hjemme i Norge: 510.000 kroner.

Vi i Broom har fulgt "nye" Volvo tett de siste årene. Det som nok er mest krevende med det Volvo holder på med nå, er ambisjonen om å posisjonere seg oppe på nivå med de tyske premiummerkene i klassen. Volvo har veldig lenge ønsket å være der. Men derfra til å klare det – den veien kan være lang.

Les mer: XC90 kunne ikke fått en bedre start

Volvo leverer

Men Volvo har klart det med både XC90, V90/S90 og XC60. Det jeg sitter og lurer på i starten bak rattet i XC40 er om de klarer det her også.

I denne klassen er det i praksis enda tøffere. For her må det nødvendigvis spares litt mer. Markedet er mer pris-sensitivt. Du kan ikke gå for kostbare løsninger som gjør bilen for dyr for kundene. I alle fall ikke når du er litt i utfordrer-posisjon, som Volvo tross alt er.

Etter noen mil begynner bildet å bli klart: Volvo leverer her også. XC40 er bygget på en helt ny og mindre plattform enn de øvrige Volvoene. Det kunne betydd en helt annet kjøreopplevelse, men det gjør ikke det. Den viktigste forskjellen er egentlig at XC40 oppleves som mer sporty enn sine større søsken. Styringen er mer direkte, understellet kjennes mer sportslig. Hele bilen er litt mer involverende å kjøre, samtidig som den er svært komfortabel.

XC40 er en kompakt bil, men takket være høyden ruver den ganske bra.
XC40 er en kompakt bil, men takket være høyden ruver den ganske bra.

Her ble XC40 avduket for første gang

Smarte oppbevaringsrom

Volvo er blitt veldig gode på å få alt du ser på og tar på, til å kjennes solid. Det gjelder også XC40. Det starter med et tykt og godt skinnratt. Setene er er rett og slett knallgode, med støtte alle veier, inkludert nederst i ryggen. Sitteputa kan justeres i lengderetningen. Bra!

Som vi har blitt vant til hos Volvo, er midtkonsollen dominert av en stor og stående skjerm. Herfra styres alle funksjoner.

Testbilene vi har kjørt til nå, har vært litt mørke innvendig. Lysere farge på seter og dashbord vil nok gi et mer eksklusivt inntrykk. Men materialkvalitet og finish er blant de beste i denne klassen. Og det er mange store og smarte oppbevaringsrom rundt i bilen.

Interiøret har med seg mange detaljer fra de større Volvoene, men er også endel enklere.
Interiøret har med seg mange detaljer fra de større Volvoene, men er også endel enklere.

Duger som familiebil

Plassen imponerer. Foran er den som vanlig god. I baksetet sitter to voksne svært bra. Vi kjører den vanlige "sitte-bak-seg-selv"-testen, og her er det null problem også for høyreiste voksne. Barn kan nok oppleve at de sitter litt lavt, med lite utsyn på grunn av høye dører og skrånende sidevindu bak.

Bagasjerommet tar unna 460 liter. I praksis vil nok mange komme til å spørre seg om de egentlig trenger en mye større bil enn dette. Har du en skiboks i bakhånd til de gangene du skal ha med veldig mye, vil nok XC40 i praksis duge som familiebil for svært mange.

Sikkerhetsutstyr er som vanlig viktig for Volvo. Testbilene er spekket med alt de kan levere, inkludert selvkjørende teknologi, der Volvo er langt framme.

Slik tok Volvo farvel med første generasjon XC60

Forsvarer prisen

Følelsen du får bak rattet her er også med på understreke dette med sikker bil. Du sitter høyt og har god utsikt. XC40 har 21 centimeter bakkeklaring, det betyr at du takler både dårlige veier og dårlig brøyting. Støydempingen er god, og bilen ligger imponerende stabilt på veien. I sum gir det en kjøreopplevelse med høy premiumfaktor. Akkurat det Volvo må levere med denne bilen.

Er det så noe å trekke for her? Ikke mye. XC40 seg selv er gjennomført og svært kompetent. Men noen utpreget billig bil er dette ikke. Testbilene starter på over en halv million kroner. Med D3 dieselmotor synker startprisen til 405.000 kroner, da med forhjulstrekk. D3 AWD (firehjulstrekk) starter på 435.000 kroner. Når Volvo har tatt steget opp blant premiummerkene, gjenspeiles det også i prisene for ekstrautstyr. Det blir i praksis en god del dyrere enn startprisen.

Du finner uten problemer langt rimeligere biler i denne klassen, men du skal slite med å finne noen som er mer gjennomført enn XC40. Dermed forsvarer den også prisen sin.

Vinkelen på bakre siderute og C-stolpen er det som står mest ut på dette designet.
Vinkelen på bakre siderute og C-stolpen er det som står mest ut på dette designet.

Elektrisk drivlinje

Designet kan nok også virke litt radikalt på mange, det er særlig knekken på C-stolpen som bryter litt med resten av linjene. Her har Volvo tatt et ganske dristig valg. Det har de nok i hovedsak gjort for at XC40 skal skille seg fra både XC60 og XC90. Og det virker. Forfra er den imdlertid langt mer konvensjonell, og typisk Volvo anno 2017.

Høyden gjør uansett at XC40 ruver litt. Den skiller seg ut i Barcelona-trafikken og er med all tydelighet en NY Volvo.

I starten kommer XC40 med tradisjonell motorisering: D4 diesel på 190 hestekrefter og T5 bensin på 247 hestekrefter. Det er ikke optimal motorisering i Norge akkurat nå. Volvo selger nå nesten bare ladbare hybrider her hjemme.

Det er kjent at også XC40 skal komme med elektrisk drivlinje. Når det skjer, skal vi forsøke å finne ut mer om mens vi er her nede på prøvekjøringen.

Vi kommer naturligvis også tilbake med full test på nye XC40.

Apropos pris: Sjekk hva denne konkurrenten kan koste

Video: Bli med til fabrikken, her bygger de nye XC40