– Det er ikke så enkelt å sende biler som dette på en vanlig biltransporter, og det blir gjerne også temmelig kostbart. Derfor bestemte jeg meg for å kjøre den hjem selv. Barcelona-Oslo er jo et stykke, men det gleder jeg meg bare til, forteller Thomas Weber (36) fra Lillestrøm.

Bilbergeren er langt hjemmefra. Han har nemlig dratt til Barcelona i Spania, nå skal han hente hjem det som skal bli den nye arbeidsplassen hans:

En måneds jobb

– Selve bilen ble først bygget i Nederland, så ble den sendt ned hit til et spesialistfirma for ombygging. Her har den fått montert det som skal til for å kunne gjøre jobben som bergingsbil. Alt gjøres naturligvis etter norske spesifikasjoner og selve jobben tar en måneds tid. Spanjolene har lang erfaring med dette og er kjent for å gjøre en god jobb, forteller Thomas.

En bil som dette er en millioninvestering og for bilbergerne er det naturligvis avgjørende at alt virker som det skal, i hele bilens levetid. Mange kjører fort 100.000-120.000 kilometer i året. Levetid på fem år er ikke uvanlig, da er mange bergingsbiler nedskrevet til null. Noen får en skikkelig oppgradering da, eller bytter chassis, men de fleste blir nok solgt ut av landet etter "endt tjeneste". Det er slett ikke uvanlig at norske bergingsbiler ender i Afrika.

Selve bilen ble produsert i Nederland, før den ble sendt til ombygging i Spania. Foto: Privat.
Selve bilen ble produsert i Nederland, før den ble sendt til ombygging i Spania. Foto: Privat.

Bergingsbilene tok affære da sjåføren nektet å betale

Moro med ny bil

Thomas er selvstendig næringsdrivende og jobber for Viking redningstjeneste i Oslo og på Romerike. Med en bil i drift fra før, blir nykommeren den andre "på stallen".

– Det er jo alltid moro å få ny bil. Når man starter med en sånn kjøretur, blir det jo også god anledning til å bli skikkelig godt kjent med bilen. Det er rundt 2.200 kilometer hjemover, og det går ikke så spesielt fort heller. Bilen er plombert på 89 km/t, så her blir det å ligge ute til høyre sammen med vogntogene og ikke stresse, smiler Thomas.

Planen er å bruke tre dager på turen.

– Først over grensen til Frankrike, så kysten oppover. Deretter gjennom Lyon, Luxembourg, Køln og Kiel – og så til Oslo. Bilen skal ha en siste klargjøring hos DAF i Norge, så skal den være klar til innsats i julen.

Klar for tjeneste i Norge, men først er det klart for et par tusen kilometer på motorvei i retning nord.
Klar for tjeneste i Norge, men først er det klart for et par tusen kilometer på motorvei i retning nord.

– Merker godt at elbilene gir oss mer å gjøre

Hektisk jul

– Du regner ikke med å bli stoppet av noen som trenger assistanse på vei opp gjennom Europa?

– He, he. Jeg har hørt fra andre som har gjort dette tidligere, at det slett ikke er helt uvanlig. Noen synes nok også det er svært eksotisk å se en norsk bergingsbil, så langt hjemmefra. Vi som driver med dette har det ofte som en livsstil. Trenger noen hjelp – ja, da gjør vi hva vi kan for å bidra, forteller Thomas.

– Men apropos jul – er det en travel tid for bransjen?

– Det varierer endel, både i forhold til hvor man er stasjonert, og hvordan været er. På fjellet er det gjerne full fart i hele jula, med mange som trenger hjelp. I mitt distrikt kommer mye an på værforholdene. Blir det snø og glatt, har vi fort mye å henge fingrene i vi også. Så her er det bare å skynde på, avslutter Thomas.

Her kan du kjøpe bergingsbil, til 50.000 kroner

Se video: Derfor måtte Teslaen ha bilberging