Ryan (6) har tjent over 90 millioner på ett år

MILLIONÆR: Seks år gamle Ryan tjener penger på å teste leker.
MILLIONÆR: Seks år gamle Ryan tjener penger på å teste leker. Foto: YouTube/Ryan ToysReview
På ett år har seks år gamle Ryan tjent 92 millioner kroner på å anmelde leker på YouTube. – Skummelt, mener Dennis Vareide fra Prebz og Dennis.

Seks år gamle Ryan er som barn flest svært glad i leker, men i motsetning til andre jevnaldrede har Ryan gjort et levebrød ut av interessen.

I mars 2015, da Ryan var tre år gammel begynte foreldrene å filme at han åpnet nye leker, lekte med dem og anmeldte dem. Videoene la de ut på YouTube-kanalen «Ryan ToysReview».

Anmeldelsene har vist seg å være en god inntektskilde. Mellom juni 2016 og juni 2017 har Ryan hovet inn elleve millioner dollar, noe som tilsvarer omlag 92 millioner norske kroner.

Seksåringen ligger på åttende plass på Forbes nye liste over verdens best betalte YouTubere.

Dennis Vareide

Å tjene penger på nett er ikke et nytt fenomen. Tidligere tronet svenske Felix Kjellberg, bedre kjent som Pewdiepie, på topp på listen over verdens best betalte YouTubere. I 2016 tjente han ifølge Forbes 15 millioner dollar. Det tilsvarer i dag omlag 125 millioner kroner. I 2017 har han tjent litt mindre, i overkant av 100 millioner norske kroner, og er nummer seks på listen.

I Norge har duoen Prebz og Dennis gjort stor suksess med sine YouTube-videoer. Det startet med filmer av at de spiller dataspill og kommenterer det som skjer. I dag har de laget sin egen film og er det man kan kalle ekte superstjerner.

Den ene halvparten av duoen, Dennis Vareide, mener det er skummelt at barn blir eksponert på en slik måte som Ryan blir.

POPULÆRE: Dennis Vareide (t.v.) og Preben Fjell (t.h.) har gjort stor sukess med sine YouTube-filmer. Her fra en visning av filmen "Prebz & Dennis - The Movie".
POPULÆRE: Dennis Vareide (t.v.) og Preben Fjell (t.h.) har gjort stor sukess med sine YouTube-filmer. Her fra en visning av filmen "Prebz & Dennis - The Movie". Foto: Bendiksby, Terje / NTB Scanpix

– Jeg synes det er litt skummelt med tanke på at det er en seksåring. Det er jo foreldrene som står bak, men når man sitter og ser på et barn som får alt han kan drømme om flere ganger i uka... Jeg håper de har en fin plan bak dette her, for å si det sånn, sier han til TV 2.

Vareide har selv fått kjenne på hvordan det er å være kjent på nett og det er ikke alltid like positivt.

– Det er ikke bare bare. Han får sikkert mer oppmerksomhet når han vokser opp også. Det kan være typiske Hollywood-barnestjernefallgruver, men det går nok bra, sier han.

Mye makt

Hver gang noen klikker seg inn på en av Ryans filmer tjener familien penger. I tillegg kan de tjene penger på at seerne klikker seg inn på reklamer og annonser.

I dag har YouTube-kanalen over ti millioner følgere og det er ingen tvil om at seksåringen har mye makt.

– Hvis et produkt får ti millioner eller 20 millioner visninger, og man ser at Ryan elsker det eller at andre barn elsker det, har det en kjempestor innvirkning på salget, sier Jim Silver, administrerende direktør for nettsiden TTPM som driver med anmeldelser av leker, til the Verge.

Populær hos de yngste

Ifølge Washington Post er det ingen tvil om at Ryan er populær hos den yngre garde.

Foreldre forteller at barna deres ser på Ryans videoer hver eneste dag, gjerne flere timer om gangen. Mange av barna ser på den vesle lekeanmelderen som sin venn.

– Sønnen min er autist. Videoene deres hjelper ham med å prate, bruke fantasien og å bruke leker på riktig måte! Han gleder seg over disse filmene flere ganger om dagen, og jeg vil bare si tusen takk, skriver en forelder.

En annen forelder fra India kan fortelle at hans barn ser på Ryan som sin lillebror.

Tjener godt på barn

Ifølge Dennis Vareide er filmer som sikter seg inn mot barn en suksessoppskrift på YouTube, fordi det sikrer noe som kalles god «watch time», altså hvor lenge folk blir på siden for å se på en video.

– Greia med YouTube er at de gjerne vil at folk skal bruke så lang tid som mulig på nettsiden og kanaler som Ryan lager er perfekt for det. Det er små barn som ser på dette og er det noen som ikke er kritiske og klikker seg vekk, så er det jo små barn. Derfor er sånne kanaler superpopulære, for de aller yngste vil jo bare se på det som er gøy og leker er jo kjempegøy, sier Vareide.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook