Denne godbiten blir vi snytt for i Norge

Helt perfekt for det norske markedet – men ikke tilgjengelig!

Du visste det kanskje ikke, men BMW har en xDrive-utgave av sin ladbare 5-serie. Den er imidlertid ikke tilgjengelig på det norske markedet. Ennå
Du visste det kanskje ikke, men BMW har en xDrive-utgave av sin ladbare 5-serie. Den er imidlertid ikke tilgjengelig på det norske markedet. Ennå

Ladbare hybrider er noe av det hotteste du kan kjøpe i Norge for tiden.

Det har ikke minst BMW nytt godt av. De har ladbare utgaver av svært mange av sine modeller. i3, i8, 225xe, 330e, 530e og 740e er alle populære biler i Norge.

Men det er bare superbilen i8, den kompakte flerbruksbilen 225xe og luksusbilen 740e av disse som har firehjulsdrift. De andre har ren bakhjulsdrift.

Akkurat det er det nok en del nordmenn som synes er synd. Andelen nybiler som selges med firehjulsdrift øker stadig. Da er det nesten bare irriterende å tenke på at BMW-kunder i USA kan kjøpe den ladbare 5-serie med xDrive.

Bare ett merke klarte diesel-eksamen

USA-modell

For det får de, altså! Der står nemlig 530e xDrive på menyen. En bil som i utgangspunktet er identisk med "vår" 530e, men unntak av firehjulsdriften.

Vi har kontaktet kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby, for å høre om det er noen planer for å få denne bilen til Norge.

– 530e xDrive er per nå en modell som er forbeholdt det amerikanske markedet. Det er selvsagt en modell som står på ønskelisten, men noe mer detaljer har vi ikke på nåværende tidspunkt, sier han.

Går ned i pris – allerede før den kommer til Norge

Jobber i kulissene

De ladbare modellene til BMW hovedårsaken til at BMW til nå i år er det tredje mest solgte merket i Norge. Det vil derfor forundre oss, om det ikke jobbes i kulissene, for å få 530e xDrive hit også.

Bagasjerommet er begrenset i den ladbare utgaven av 5-serien. Derfor ville nok mange gjerne hatt den tilgjengelig som stasjonsvogn.
Bagasjerommet er begrenset i den ladbare utgaven av 5-serien. Derfor ville nok mange gjerne hatt den tilgjengelig som stasjonsvogn.

Aller helst skulle vi naturligvis gjerne hatt den tilgjengelig som stasjonsvogn også. Bagasjerommet på 530e er "bare" 410 liter, ettersom batteriene krever plass. Dermed er den langt mer praktisk som familiebil om den kommer som stasjonsvogn.

Men akkurat det er enn så lenge ikke et alternativ, hverken i Norge eller USA.

Les vår test av BMW 530e her

God rekkevidde

I sitt segment, er 530e en av modellene med best rekkevidde. Den er oppgitt til 50 kilometer. Til sammenligning har Mercedes E350e bare 33 kilometer.

BMW-en er for øvrig en rask bil. Med sine 252 hk, klarer den 0-100 km/t på bare 6,2 sekunder.

Takket være norske avgifter, blir den en prisvinner. Startprisen er 529.000 kroner. Men ingen bil blir solgt i Norge til den prisen, for du "må" ha en god porsjon ekstrautstyr. De fleste legger nok fort igjen rundt 700.000 kroner, når de forlater forhandleren med bilen sin.

Olav sperret opp øyenene, da han så den nye BMW-en

Bruktmarkedet

I bruktmarkedet finnes det en rekke hybride BMW-er. Men det er først i de senere årene at disse ble ladbare. En av de første hybride bilene til BMW, var SUV-en X6. Den ble levert med en hindsides bensin/elmotor, med en systemeffekt på hele 485 hk.

I skrivende stund ligger det èn slik til salgs i Norge. Prisen er 649.000 kroner.

De nyere og mer populære utgavene, 330e og 225ex, koster deg fra henholdsvis 400.000 og 300.000 kroner.

Og hvis du MÅ ha 530e med xdrive, ja, så får du ta en titt på bruktmarkedet i USA framover...

Test BMW 5-serie: Denne står til terningkast 6!