Christopher fikk et scoop – oppdaget mystisk testbil
Dette bilmerket har du kanskje ikke hørt om.
Når du kommer over en godt kamuflert testbil med svenske skilter, er det vel nærliggende å tenke at det må være en Volvo? Eller kanskje en bil fra NEVS, selskapet som tok over konkursboet til Saab?
Christopher Hellebust (38) fra Oslo var på jobb i Lerici i Italia da han kom over bilen du ser bilder av her. Han tenkte også på Saab, med én gang.
– Ja, mest på grunn av akterspeilet/hekken, forteller Christopher som fikk øye på testbilen utenfor et hotell. Der sto den parkert, uten at noen lot til å passe på den.
Ingen synlige logoer
– Jeg tok et bilde da jeg passerte i bil, og resten da jeg gikk «tilfeldig» forbi. Moro å se en sånn bil "live", siden det er slikt man vanligvis bare leser om, smiler Christopher.
Ut fra selve bilen er det sannelig ikke lett å se hva dette er. Den har ingen synlige logoer og heller ikke karakteristiske kjennetegn/designdetaljer som kan avsløre den. Men en kjapp sjekk med det svenske bilregisteret gir svar. Dette er et merke som i dag ikke selges i Europa, men som har sterke forbindelser til Sverige.
Testbilen er nemlig registrert som en Geely, og den er eid av selskapet China-Euro Vehicle Technology Aktiebolag. Geely er samme selskap som de siste syv årene har eid Volvo. De to samarbeider også nært, og har blant annet utviklet en helt ny bilplattform sammen, i Göteborg.
Nå er Geely i ferd med å bygge opp Lynk & Co som et eget bilmerke. Ut fra designet på denne testbilen, kan mye tyde på at det er snakk om modellen Lynk & Co 03.
Geely står også bak dette merket, med verdens mest berømte taxi
Lansere nytt merke
Volvo og Geely har utviklet bilplattformen CMA sammen. Den skal brukes på alle mindre Volvoer de kommende årene, først ut er crossoveren XC40.
Dermed kan det tenkes at også denne testbilen er bygget på plattformen. Et annet alternativ er at den tar utgangspunkt i eksisterende Volvo-teknologi. Bilen er en sedan og den er 4,62 meter lang. Da snakker vi kompakt familiebil, den er nesten nøyaktig like lang som dagens Volvo S60.
De siste årene har Volvo gjennomført en solid snuoperasjon, med en rekke nye modeller. Samtidig posisjonerer svenskene seg nå som et premiummerke. Det gjenspeiler også prisene. Det er ingen hemmelighet at Geely derfor også har planer om å lansere biler som koster mindre, under en annen merkevare.
Øyvind kom over denne testbilen i England
Starten på Europa-satsingen?
I dag selger Geely i hovedsak bilene sine hjemme i Kina. Men ambisjonene er store. Gjennom å utnytte stordriftsfordelene sammen med Volvo, skal Geely få et forsprang på de fleste lokale konkurrentene.
Kanskje har Christopher her knipset starten på Geelys Europa-satsing. Dette sier han selv om sin bilinteresse:
– Den har allltid vært stor, siden jeg er oppvokst med en bilinteressert far. Ikke minst flere turer til Lyngåsbanen som barn, for å se han som fortsatt er min store helt, nemlig Martin Schanche. Per dags dato har jeg dessverre ingen spennende bil, mye på grunn av parkeringsproblematikken i Oslo, forteller Christopher.
LES MER: Her er den, første modell fra et helt nytt bilmerke
Se video under: Denne ble avslørt på test i Norge