Da Ford i fjor lanserte superbilen GT, gjorde de det på en temmelig utradisjonell måte.

Med produksjonsantall begrenset til 250 per år, blir den ikke noe vanlig syn i trafikken. Og her er det ikke bare å stikke til nærmeste forhandler å bestille heller.

Nei, Ford ønsker nemlig å unngå at spekulanter skal snappe opp disse bilene. Derfor kjører de en meget spesiell bestillingsprosess. Kjøperne må blant annet signere en kontrakt på at de forplikter seg til å beholde bilen en viss tid. Dessuten at den skal brukes, ikke parkeres i en garasje eller på et museum.

Røkke har bestilt

Det teller i positiv retning om man har en eller flere Forder i garasjen fra før. Da snakker vi naturligvis mer sjeldne utgaver, en Mondeo eller en S-Max er neppe mye å slå i bordet med her!

Kjell Inge Røkke er en av dem som har kommet gjennom nåløyet, han skal så langt være den eneste norske kjøperen av bilen som koster rundt fem millioner kroner, før moms og norske avgifter.

At Ford mener alvor med reglene for å få kjøpe GT får vi bekreftet i en sak som nå har dukket opp i USA.

Ford GT er noe av det heftigste som finnes på fire hjul.
Ford GT er noe av det heftigste som finnes på fire hjul.

Rikingene står i kø for å kjøpe denne

Trengte pengene...

Det gjelder en skuespiller og wrestling-stjerne ved navn John Cena som tidligere i år fikk overlevert sin Ford GT. Den hadde han imidlertid ikke lenge. Cena solgte bilen videre etter bare én måned, angivelig med en fortjeneste på 75.000 dollar, eller rundt 620.000 kroner.

Cena ble kontaktet av Ford kort tid etter salget, og lovet da å kjøpe bilen tilbake. Det løftet holdt han imidlertid ikke, dermed har Ford svart med et søksmål.

At Cena visstnok trengte pengene til å dekke opp andre utgifter, er ikke noe Ford ser som en formildende omstendighet her. Nå skal de kreve en solid erstatning på grunn av avtalebruddet.

Bak dette ratttet er det ikke veldig mange som får sitte...
Bak dette ratttet er det ikke veldig mange som får sitte...

Denne gamle Forden satte auksjonsrekord

Ekstrem bil

Ford GT er forresten bygget i karbon og byr på absolutt alt av det siste innen teknologi. Takket være det Ford hevder er det mest avanserte, aktive fjæringssystemet i klassen, skal kjøreegenskapene gå utenpå det meste av superbiler.

Den målte effekten på den nye, ekstreme 3.5-liters V6-motoren er hele 647 hestekrefter, etter amerikanske spesifikasjoner. Maksimalt dreiemomentet er på 500 lb ft (678 Nm).

GT veier under 1.400 kilo, uten drivstoff, motorolje og andre væsker. Dette plasserer supersportsbilen mellom de to hovedkonkurrentene McLaren 675 LT og Ferrari 488. Ford GTs «power-to-weight ratio» er på 2,14 kilo i de amerikanske spesifikasjonene.

Ford GT er noe så uvanlig som en gjennomført superbil, fra et folkelig bilmerke. For Ford handler det naturligvis i stor grad om imagebygging.
Ford GT er noe så uvanlig som en gjennomført superbil, fra et folkelig bilmerke. For Ford handler det naturligvis i stor grad om imagebygging.

Vanlig gammel Ford? Nei, denne gikk for en formue

Se video: Den koster MYE mindre, men er full av morofaktor