Bekreftet: Denne kommer om tre måneder
Denne venter mange nordmenn på.
En rekke bilprodusenter har elektriske SUV-er på gang. Til nå har Tesla Model X vært eneste modell i denne klassen, det endrer seg snart.
Det store rushet kommer i 2019, men allerede i mars 2018 er den første Model X-konkurrenten her. Jaguar har nemlig nå bekreftet at deres elektriske I-Pace skal debutere om tre måneder. Det betyr i praksis at vi får se den første gang på den store bilutstillingen i Geneve som går av stabelen den måneden.
Over 3.000 interessenter
Jaguar kjører nå de siste testene av bilen en rekke steder, blant annet også under vinterforhold. Kanskje får vi snart se en kamuflert I-Pace på test i Norge.
Det norske markedet blir også viktig for denne bilen, særlig i starten. Interessen for I-Pace har nemlig vært stor og denne modellen kommer etter alt å dømme til å gi Jaguar tidenes opptur i det norske markedet.
Importøren skal ha over 3.000 interessenter i sitt system. Over 1.000 kunder har betalt et reservasjonsbeløp på 10.000 kroner, for å sikre seg et av de første eksemplarene som kommer til Norge.
SUV-favoritter kommer som elbiler
Norge er prioritert
Ifølge Jaguar starter lanseringen av bilen kort tid etter visningen i Geneve. Når de første kundene skal få bilene sine er ennå uklart. Det som har vært kommunisert til nå, er andre halvår 2018. Men kanskje går det enda raskere.
Leveringstid er det store problemer for mange nye elbiler. Vil Jaguar klare å levere til alle som vil ha bilen?
– Vi forventer å få gode volumer av biler. Norge er et prioritert marked for I-Pace. Fabrikken har lagt merke til den unike posisjonen elbiler har her til lands. Vi skal klare å levere mange biler neste år, naturligvis også i 2019 og videre.
Det har salgssjef for Jaguar i Norge, Jacob Moer Aanonsen, tidligere uttalt til Broom.
Denne er fra samme konsern og har akkurat blitt ladbar
500 kilometer rekkevidde
Rekkevidde er grunnleggende viktig for alle elbiler. Jaguars tall her er minst 500 kilometer, der bør den nok også ligge for å være konkurransedyktig.
I-Pace er konstruert som elbil helt fra starten. De to kompakte motorene er plassert på hvert sitt hjulpar, mens batteriene ligger i bunnen av bilen. Det gir svært god innvendig plass, bilstørrelsen tatt i betraktning.
I-Pace tilhører klassen av kompakte SUV-er som BMW. X3, Volvo XC60 og Land Rover Discovery Sport, men plassen skal matche konkurrenter i klassen over.
Sjekk hva du må betale for millionbilen nå
Rundt 700.000 kroner?
Til sammen rundt 400 hestekrefter og 700 NM skal gi skikkelig kraftoverskudd. 0-100 km/t går sannsynligvis på under 5 sekunder.
Prisen er ennå ikke offisiell, men Jaguar antyder rundt 700.000 kroner. Det betyr i praksis at I-Pace legger seg ganske nært en bil det er umulig å komme unna i denne sammenhengen: Tesla Model X.
Teslaen er en god del større, den har mulighet for sju seter og har også noen designløsninger som skiller den kraftig fra mengden, særlig de to bakdørene som åpner oppover.
F-Pace er en stor suksess for Jaguar, les testen her:
Se video av I-Pace på Norgesbesøk under: