Mens noen har nedtelling til julaften, er det andre som har en helt annen nedtelling: Nemlig hvor lenge det er igjen til lanseringen av nye BMW M5.

I Norge er "julaften" mars 2018. Selv om det ikke er langt unna, går tiden sakte, for de som sitter og venter.

Men allerede nå er M5-en på plass på norske veier. Vel og merke godt kamuflert, både utvendig og innvendig.

Ole Hopland Tegnander og kompisen Mads Kirkeslett fikk et eksklusivt møte med bilen i en parkeringskjeller i Trondheim sentrum.

Test BMW M5: Møtet med en helt som nesten går galt!

Det er tydelig at det foretas testing på M5 fortsatt. På innsiden er det eksterne skjermer og måleapparater. Foto: Privat
Det er tydelig at det foretas testing på M5 fortsatt. På innsiden er det eksterne skjermer og måleapparater. Foto: Privat

Fire enderør

De to bilentusiastene var raskt framme med mobiltelefonen, og fikk knipset bilder av den parkerte bilen. De skjønte raskt at dette ikke var en vanlig 5-serie.

– Utifra det vi kunne se av designet og de fire enderørene, konkluderte vi med at dette trolig er en M5, forteller Ole.

26-åringen forteller at det også sto to andre 5-serier parkert ved siden av, uten kamuflasje.

– Har du sett en slik kamuflert bil tidligere?

– Ja, men det er lenge siden, og det var ikke en BMW.

Og akkurat BMW har en litt spesiell plass i hjertet til Hopland Tegnander, selv om han kjører Golf GTE privat.

– Jeg har vokst opp med BMW i familien. Har aldri eid en BMW selv, men siden foreldre og familie har hatt det tidligere så har jeg i mine «yngre» dager både kjørt 1-,3- og 5-serie, samt X1, X3 og X5.

I mars 2018 kommer den til Norge – uten kamuflasje. Foto: Privat
I mars 2018 kommer den til Norge – uten kamuflasje. Foto: Privat

225 vurderinger! Les hva norske BMW 5-serie-eiere mener om bilen sin her

– Sjekk registreringsskiltene

Vi sendte like godt spionbildene videre til BMWs kommunikasjonsdirektør, Marius Tegneby, for å høre om han kunne bekrefte antakelsene.

– Jeg kan med relativt stor sikkerhet slå fast at dette er en M5, ja. Legg for eksempel merke til registreringsskiltene. Alle M5-er som er brukt til testing har så langt hatt både bokstaven M og tallet 5 i seg i en eller annen kombinasjon. Slik er det også med bilen på bildet, sier han.

Brukt BMW M5: Nå begynner den å bli billig

Kjørt den allerede

Den nye M5-modellen er den sjette i rekken. Broom var nylig på plass i Portugal, der vi fikk prøve bilen både på bane og landeveien.

Det mest bemerkelsesverdige med den nye modellen, er at den får 4x4. Tidligere har det kun vært snakk om bakhjulsdrift.

Ettersom den nå har fått 600 hk, og både Mercedes og Audi tilbyr 4x4 på sine verstingmodeller i dette segmentet, var tiden moden også for BMW.

Test nye BMW M5: Av og til er alle gode ting 5!

Hjertet i denne bilen er en råsterk V8-er på 600 hk. Og for første gang før BMW M5 firehjulsdrift. Foto: Privat
Hjertet i denne bilen er en råsterk V8-er på 600 hk. Og for første gang før BMW M5 firehjulsdrift. Foto: Privat

Går som et olja lyn

Nye M5 setter en ny standard både for M5 og for konkurrentene. 0-100 km/t leveres på bare 3,4 sekunder.

Den kan også gjøres om til ren bakhjulsdrift, om du ønsker det. Så de som liker "old school" M5 får sitt, de også. Prisen blir drøyt 1,5 millioner kroner.

Ole må innse at det ikke er helt innen rekkevidde å kjøpe seg en slik bil. Men innrømmer lett at det er en drømmebil.

– Ja, absolutt. Den står høyt på lista. Hvem vet, kanskje blir det en BMW når GTE-en skal byttes ut om et par år, sier han.

Ja, også er det ikke lenge til jul, Ole. Bare å sette en M5 på ønskelista, først som sist. Det er jo lov å håpe ...

Her er bilen Broom fikk teste i Portugal. Merk registreringsskiltet – der både M og 5 er representert.
Her er bilen Broom fikk teste i Portugal. Merk registreringsskiltet – der både M og 5 er representert.

Dette er et av de beste BMW-kjøpene akkurat nå