Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ekteparet fra Arendal måtte le da de fikk fakturaen fra Sparebanken Sør forrige uke. Ikke fordi kravet var så stort at julefeiringen måtte avlyses, snarere tvert om. Banken krevde at ekteparet skulle betale 12 øre.

– Vi syntes det var veldig artig. Vi har sett andre som har fått sånne små regninger før, så vi syntes det var moro, sier moren til Lene, som selv ikke ønsker å stå frem med navn og bilde.

Det var Agderposten som først omtalte saken.

Feriefaktura

Etter å ha vært på ferie skulle kredittkortregningen betales. Det gjorde moren til Lene, men hun fikk ikke med seg ørene.

– Jeg tenkte at det er vel ikke så farlig, men så gikk det en måneds tid og så fikk jeg en faktura hvor jeg måtte betale de tolv ørene, sier hun.

Lene forteller at foreldrene ble så overrasket at de trodde det måtte være en feil. De ringte banken for å spørre, men fikk beskjed om at beløpet stemte.

– Det første jeg gjorde var å ringe banken og spørre om vi måtte betale dette. Men da sa de at, jo, det måtte vi. Da sa jeg at jeg ikke fikk det til og de forklarte hvordan jeg skulle gjøre det, sier moren.

– De kunne jo egentlig bare sagt at de kunne se bort fra den, sier Lene.

Morsomme reaksjoner

Lene syntes det lille beløpet var vittig, og sendte et bilde av fakturaen til venner. Da kom det blant annet opp forslag om å betale med én krone fysisk i banken.

ØRER: Denne fakturaen fikk foreldrene til Lene til å se en ekstra gang.
ØRER: Denne fakturaen fikk foreldrene til Lene til å se en ekstra gang. Foto: Privat

– Først og fremst synes jeg det er en morsom ting, men allikevel er det også litt smålig fra bankens side. Men jeg ser mest humoren i det, sier Lene.

Moren er enig, og hun kommer til å betale én hel krone til banken.

– Ja, jeg må jo nesten betale en krone. Jeg kan ikke betale noe mindre, sier hun.

– Jeg lurte på om jeg skulle betale den ned på avdrag med ett øre i måneden, legger hun til.

Ingen nedre grense

Det har ikke lyktes TV 2 å få en kommentar fra Sparebanken Sør, men til Agderposten sier direktør for konsernstab, Rolf Søraker at han ikke kan uttale seg om kundeforhold og at han ikke kjenner den konkrete saken.

– Men på generelt grunnlag kan jeg si at det er klare regler for hvordan banken skal fakturere kundene for kredittkortbruk. Kunden skal ved forfall alltid få oppgitt utestående kreditt, uansett sum, og tilbud om å betale denne, sier han.

Søraker understreker overfor Agderposten at Finanstilsynet skjerpet inn dette regelverket våren 2016 og at Sparebanken Sør må forholde seg til reglene. Det er heller ingen nedre beløpsgrense for hva som kan betales i deres nettbank.