Oliver Schmidt var sentral i VWs forsøk på å dekke over fakta i de innledende fasene av Dieselgate. Det har han nå fått sin dom for: Foto: Scanpix/amerikansk politi.
Oliver Schmidt var sentral i VWs forsøk på å dekke over fakta i de innledende fasene av Dieselgate. Det har han nå fått sin dom for: Foto: Scanpix/amerikansk politi.

Forsøkte å jukse – nå er han dømt

Får syv års fengsel etter VWs Dieselgate.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I september 2015 kom de første meldingene om at Volkswagen var tatt på fersken av amerikanske myndigheter.

Bilgiganten hadde helt bevisst jukset for å få ned utslippet fra sine dieselmotorer.

Dette slo ned som en bombe, og fikk store konsekvenser for Volkswagen. Aksjekursen stupte og flere toppledere måtte gå. For merkets posisjon i det amerikanske markedet, var dette en liten katastrofe.

Går etter ansatte

Drøyt to år senere har mye roet seg. VW har utbedret berørte motorer, i USA har de kjøpt tilbake svært mange biler, det blir anslått at Dieselgate så langt har kostet dem rundt 250 milliarder kroner. Samtidig har man lykkes å holde det globale salget oppe.

I USA er det imidlertid ikke slutt. Der går myndighetene nå etter VW-ansatte som kan straffes for det som skjedde. Til sammen åtte er siktet så langt. Og de blir ikke tatt på med silkehansker.

Denne uken fikk en tidligere VW-topp i USA, Oliver Schmidt, sin dom. Han var mellom 2014 og 2015 sjef for VW sitt miljø– og utviklingssenter i Michigan. Schmidt har innrømmer at han forsøkte å dekke over utslippsjukset og det får han svi for.

Rekordår – etter tidenes jukseskandale

Arrestert på vei hjem fra ferie

Dommen lyder nemlig på syv års fengsel, og en bot på rundt 3,5 millioner kroner.

Oliver Schmidt har mange år foran seg i fengsel. Foto: Amerikansk politi.
Oliver Schmidt har mange år foran seg i fengsel. Foto: Amerikansk politi.

Schmidt har allerede sittet i fengsel siden januar i år. Da ble han anholdt, på vei hjem til Tyskland fra en familieferie i Florida. Påtalemyndigheten mente det var reell fare for at han kunne stikke av, derfor har han måttet sitte i fengsel under hele rettergangen.

Schmidt er dømt for å ha holdt tilbake informasjon og forsøke å villede amerikanske myndigheter. Han ble tidlig varslet internt om utslippsjukset, men valgte da å holde tett – og i stedet benekte at noe slikt kunne ha skjedd da undersøkelsene startet. Dermed har han også bevisst løyet til amerikanske myndigheter. Han er også dømt for brudd på den såkalte Clean Air Act.

Norske VW-eiere får ikke erstatning

Knusende dommer

Dommer Sean Cox så ikke mye formildende å legge vekt på underveis i rettssaken. I en uttalelse etter dommen sier Cox blant annet dette:

– Etter min mening er du ansvarlig for forsøket på å dekke over denne massive svindelen av det amerikanske folk. Jeg er sikker på at du så på dette som din mulighet til å skinne. At ditt mål var å imponere toppledelsen, vise dem at du kunne løse dette problemet og klatre oppover karrierestigen i VW-konsernet. Den konspirasjonen som du var en viktig del av, er et svært bekymringsverdig lovbrudd. Det angriper og ødelegger vårt økonomiske system, og tilliten kunder må kunne ha.

Volkswagen-konsernet har kjøpt tilbake tusenvis av biler fra misfornøyde amerikanske kunder, her står noen av dem lagret. Foto: Scanpix.
Volkswagen-konsernet har kjøpt tilbake tusenvis av biler fra misfornøyde amerikanske kunder, her står noen av dem lagret. Foto: Scanpix.

Angret dypt og inderlig

I retten framsto en tårevåt Schmidt som en svært angrende synder. Han tok sterk avstand fra det han har gjort, og hevdet han angret dypt og inderlig.

Etter denne tøffe dommen, er det nok flere av de øvrige siktede som har grunn til å frykte det som kommer. I det amerikanske rettssystemet legger man vekt på at også enkeltpersoner skal kunne holdes ansvarlig for brudd selskapene begår.

Det skal ikke være så enkelt at store selskaper bare betaler seg ut av problemene. Ved å straffe de ansatte som er med på slike ting, håper man å gjøre terskelen for lovbrudd mye høyere.

LES OGSÅ: Dieselgate, hvordan kunne dette skje?

Se video under: VW satser elektrisk etter Dieselgate